ook voor roestpreventie en laswerk

Wegwerken roestschade

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-09-2008 11:25 #627883 door V300 register
Wegwerken roestschade is gemaakt door V300 register
Nadat onze volvo het een en ander aan schade heeft mogen ontvangen van een bus en rondvliegende wieldoppen word het tijd om de schade te herstellen. Want naast dat er wat deuken inzitten zit de lak er uiteraard ook niet overal even mooi meer op.

Nu wou ik in iedergeval de lakschade verhelpen, door die delen even opnieuw te verven. Nou is dit voor mij de eerste keer, dus zijn alle tips welkom. Nu lijkt mij dat je de roest weg moet schuren en daarna met een soort grondverf moet verfen en dan moet lakken, klopt dit?

Tevens zitten er ook een aantal deuken in, nu ben ik al erg blij als de auto niet meer verder gaat roesten, maar als het enigsins mogelijk is voor een leek is het natuurlijk mooier om de deuken er ook zoveel mogelijk uit te krijgen, maar hoe kan ik dat het beste doen?

Ik heb wat foto's toegevoegd van de schade

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2008 12:09 #727147 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Wegwerken roestschade
is dat alles?

roest tot in de pori?n wegwerken en zinkprimer erop doen, daarna matteren met licht schuur'middel'-papier en voorlak, daarna aflak.

erg kort en bondig omschreven, maar als je het precies wilt weten moet je Stefan op dit forum ff vragen, hij heeft een verrassingsvario-deur gespoten en weet nu precies hoe het werkt! 8) :p

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-09-2008 12:25 #727150 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wegwerken roestschade
Ik heb 'm niet gespoten omdat de verrassingsvario in elkaar zit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-09-2008 13:45 #727156 door V300 register
Verhelpen op een makkelijke doe het zelf manier.

Opschuren (het liefst met een roterende staalborstel op een boormachine) zodat alle roest weg is (waar roest zat zitten nu zwarte puntjes) dan even met scotchbright opschuren (iets steviger dan wat op een sponsje zit en anders even met wat fijn schuurpapier
De deuken lijken mij erg licht op de foto's. Om ze uit te kloppen moet je aan de achterkant een plaatje houden en aan de voorkant timmeren zodat je geen deuken maakt met je hamer. Dit is echter erg lastig om goed te doen. ik zou dit plamuren met glasvezelplamuur (als het dieper is dan eerst het merendeel opvullen met glasvezelplamuur (dat is sterker en hecht beter, dan kan het niet scheuren). Het is het makkelijkste om dit aan te brengen met een plamuurmes en er dan af te schrapen met een stuk stevig maar buigzaam plastik waarmee je de grove contoeren kunt maken zoals jij het wilt hebben.
Hierna moet je met fijn schuurpapier en een schuurblokje alles glad schuren. Dit is lastiger als dat je denkt, je ziet de randen al snel na het spuiten dus echt spiegelglad schuren.
Dan primer (of zinkspray maar dat is na goed ontroesten niet echt nodig) aan brengen en vervolgens opschuren met scotch bright en dan in twee of drie keer lakken. Bij het lakken ongeveer 7 minuten wachten tussen de lagen (ligt beetje aan het weer) en na het uitharden twee maal blanke lak erop spuiten zonder te schuren. Deze blanke lak geeft pas de stevigheid aan de lak. De twee of drie keer lakken zijn alleen om kleur aan de lak toe te voegen. In een automaterialen zaak kun je lak kopen die de kleur heeft van jou auto. Probeer dan een heel scherm te spuiten of tot aan een rechte knik in het metaal zodat eventueel kleursverschil minder opvalt. Je moet dan de oude autolak alleen even met schotchbright opschuren totdat deze dof wordt.

Succes Jasper

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2008 17:20 #727163 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Wegwerken roestschade

slb_340;67561 schreef : Ik heb 'm niet gespoten omdat de verrassingsvario in elkaar zit.

oei sorry... wist ik niet... kun je nagaan hoeveel ik hier volg op dit forum...

excuses! :f

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2008 15:48 #729542 door V300 register
Ok, bedankt voor de tips. Ga ik binnenkort even een dagje verfen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC