ook voor roestpreventie en laswerk
Demonteren en monteren van ruiten van achterdeuren
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-07-2008 20:35 #627721
door Doeke Dobma (GAST)
Demonteren en monteren van ruiten van achterdeuren is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Wie kan mij duidelijk vertellen wat de beste en makkelijkste manier is om de ruiten van de achterdeuren te demonteren en later weer te monteren? Wij hebben ze er vandaag uit proberen te halen. Het is uiteindelijk gelukt, maar wat een klereklus zeg.
Wij hebben het als volgt gedaan: Raam naar beneden. Afstrijkrubber verwijderen. Popnagel ofzo aan de bovenkant van raamspijltje uitgeboort. 2 schroeven van raamstijl in de deur losgemaakt. Nu kan je de raamstijl een beetje bewegen. Verder kan je het kleine raampje een heel klein beetje heen en weer bewegen. Raamrubber eruitgetrokken (het hoekje van de metalen ramslijst veroorzaakte een scheurtje helaas). Daarna metalen raamlijst er met beleid uitgetrokken. We zagen geen andere mogelijkheid van het raamspijltje aan de binnenkant van de deur omhoog eruit trekken. Beetje pielen want de bevestigingsboutjes van de raamstijl zaten klem tegen het rubber van het kleine raampje. Uiteindelijk gelukt. De ramen zelf zijn er dan zomaar uit. Maar dit moet makkelijker kunnen. Wie helpt me? Bijgaand nog 2 foto's.
Foto 1: In onberoerde toestand. Rubbers e.d. er nog in. Links kleine raampje, rechts grote raam. Ertussen in raamstijl.
Foto 2: Situatie na verwijderen van raamspijltje. Ramen kunnen er nu vrij gemakkelijk uit.
Mijn auto wordt de komende weken strakgemaakt en opnieuw gespoten, en ik hoop dat het erin terugplaatsen van de ramen makkelijker gaat. Wie helpt?
Wij hebben het als volgt gedaan: Raam naar beneden. Afstrijkrubber verwijderen. Popnagel ofzo aan de bovenkant van raamspijltje uitgeboort. 2 schroeven van raamstijl in de deur losgemaakt. Nu kan je de raamstijl een beetje bewegen. Verder kan je het kleine raampje een heel klein beetje heen en weer bewegen. Raamrubber eruitgetrokken (het hoekje van de metalen ramslijst veroorzaakte een scheurtje helaas). Daarna metalen raamlijst er met beleid uitgetrokken. We zagen geen andere mogelijkheid van het raamspijltje aan de binnenkant van de deur omhoog eruit trekken. Beetje pielen want de bevestigingsboutjes van de raamstijl zaten klem tegen het rubber van het kleine raampje. Uiteindelijk gelukt. De ramen zelf zijn er dan zomaar uit. Maar dit moet makkelijker kunnen. Wie helpt me? Bijgaand nog 2 foto's.
Foto 1: In onberoerde toestand. Rubbers e.d. er nog in. Links kleine raampje, rechts grote raam. Ertussen in raamstijl.
Foto 2: Situatie na verwijderen van raamspijltje. Ramen kunnen er nu vrij gemakkelijk uit.
Mijn auto wordt de komende weken strakgemaakt en opnieuw gespoten, en ik hoop dat het erin terugplaatsen van de ramen makkelijker gaat. Wie helpt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2008 16:25 #721697
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Demonteren en monteren van ruiten van achterdeuren
Niemand?? Hoe moet ik ze dan ooit terugbouwen???
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2008 18:36 #721702
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Demonteren en monteren van ruiten van achterdeuren
Ik vraag me af of iemand dit ooit al eens gedaan heeft?
Ik meen me iemand te herrinneren die ooit al zijn blank glas voor getinte ruiten heeft omgewisseld?
Ik meen me iemand te herrinneren die ooit al zijn blank glas voor getinte ruiten heeft omgewisseld?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-08-2008 12:44 #721726
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demonteren en monteren van ruiten van achterdeuren
werkplaatshandboek volgen, dan komt het altijd weer goed.
er is een speciale 'in-en uitbouwstand' voor het raammechanisme
er is een speciale 'in-en uitbouwstand' voor het raammechanisme
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-08-2008 19:28 #721870
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Demonteren en monteren van ruiten van achterdeuren
Anjo kan het!
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2008 22:36 #721910
door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Demonteren en monteren van ruiten van achterdeuren
ow.. k*t ...
dat moet ik binnenkort ook.. Als ik de 340 weer winterklaar moet maken (lees: veel laswerk) of kunnen de sierlijsten ook verwisseld worden zonder de ramen eruit te halen?
En gaat dat net zo makkelijk als bij de V66?
dat moet ik binnenkort ook.. Als ik de 340 weer winterklaar moet maken (lees: veel laswerk) of kunnen de sierlijsten ook verwisseld worden zonder de ramen eruit te halen?
En gaat dat net zo makkelijk als bij de V66?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-08-2008 11:25 #721940
door V300 register
Anjo meld je nou
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2008 16:51 #721960
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Demonteren en monteren van ruiten van achterdeuren
jah ik meld me bij deze, maar ik heb dat nog nooit gedaan hoe moet ik dat dan weten?
misschien dat als ik ermee bezig ben dat ik een idee krijg maar verder weet ik het ook niet,
voorportierruitjes bij 3 deurs: van buitenaf erin hangen, aan scharnierzijde insteken en dan kun je de ruit met beleid al praktisch laten vallen, ik doe die ruit er dus vanaf de buitenkant in. voorportierruitjes heb ik met 3 min verwisseld.
misschien dat je door het compleet verwijderen van het achterste ruitje de schuifruit er beter in krijgt, maar dan heb je nog wel de geleiderail in de deur zitten, is de geleiderail demontabel? dan kun je die weghalen de ruit erinhangen en dan de geleiderail weer monteren.
anders zou ik het ook niet weten?
misschien dat als ik ermee bezig ben dat ik een idee krijg maar verder weet ik het ook niet,
voorportierruitjes bij 3 deurs: van buitenaf erin hangen, aan scharnierzijde insteken en dan kun je de ruit met beleid al praktisch laten vallen, ik doe die ruit er dus vanaf de buitenkant in. voorportierruitjes heb ik met 3 min verwisseld.
misschien dat je door het compleet verwijderen van het achterste ruitje de schuifruit er beter in krijgt, maar dan heb je nog wel de geleiderail in de deur zitten, is de geleiderail demontabel? dan kun je die weghalen de ruit erinhangen en dan de geleiderail weer monteren.
anders zou ik het ook niet weten?
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2008 23:01 #722002
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Demonteren en monteren van ruiten van achterdeuren
Voorportieren is inderdaad drie minuten werk ja.... dat is een eitje vergeleken met de achterportieren. In het werkplaatshandboek heb ik idd in de inhoudsopgave dit onderwerp zien staan, als ik tijd heb eens rustig lezen (dat is trouwens nog eens begrijpend lezen...
)
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2008 22:58 #722195
door Doeke Dobma (GAST)
Ik heb het werkplaatshandboek er eens op nageslagen. Het verhaal is wel duidelijk, ik heb het toevalligerwijs ook op de juiste manier gedemonteerd. Het is gewoon een k*tklus:D
Het zal trouwens een stuk schelen als je die afdekkapjes van de raamstijlen afhaalt, wat ik niet heb gedaan. Bij mij zijn ze nu dus beschadigd, dus ik ben alweer op zoek naar nieuwe.
Het zal trouwens een stuk schelen als je die afdekkapjes van de raamstijlen afhaalt, wat ik niet heb gedaan. Bij mij zijn ze nu dus beschadigd, dus ik ben alweer op zoek naar nieuwe.
Moderators: Mark Smeets