ook voor roestpreventie en laswerk
Voorruit vervangen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-04-2008 22:57 #627309
door V300 register
Voorruit vervangen is gemaakt door V300 register
Ik zoek een voorruit voor bovenstaande auto.
Kan ik die zelf vervangen? Niet gelijmd toch?
Roland
06 10 28 8965
Kan ik die zelf vervangen? Niet gelijmd toch?
Roland
06 10 28 8965
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-04-2008 23:20 #705374
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Voorruit vervangen
Advertenties horen hier:
www.volvo300club.nl/advertenties.php
Vragen horen wel hier
Dan weet je dat voor de volgende keer.
Voorruiten zijn zelf te vervangen, maar het is niet zo eenvoudig volgens mij. Je kunt het beter laten doen, tenzij je zelf denkt het aan te kunnen.
Vragen horen wel hier
Voorruiten zijn zelf te vervangen, maar het is niet zo eenvoudig volgens mij. Je kunt het beter laten doen, tenzij je zelf denkt het aan te kunnen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-04-2008 23:24 #705376
door V300 register
Beste Roland,
Allereerst welkom hier!
Als je jezelf registreert, kan je op meer plekken posten en wellicht gezellig actief meedoen hier op het forum, altijd leerzaam.
Wat betreft je vraag:
Volgens mij zitten voorruiten standaard in rubbers. Dit in tegenstelling tot achterruiten, die van de laatste types zijn gelijmd.
Het vervangen van de voorruit is in theorie zelf te doen. Als je echter niet exact weet wat je doet, is dit echter niet aan te raden (en zeker niet in je eentje!). Als je zekerheid wilt, laat het dan door een garage of de carglass doen, of door een lid die het al vaker heeft gedaan.
Allereerst welkom hier!
Als je jezelf registreert, kan je op meer plekken posten en wellicht gezellig actief meedoen hier op het forum, altijd leerzaam.
Wat betreft je vraag:
Volgens mij zitten voorruiten standaard in rubbers. Dit in tegenstelling tot achterruiten, die van de laatste types zijn gelijmd.
Het vervangen van de voorruit is in theorie zelf te doen. Als je echter niet exact weet wat je doet, is dit echter niet aan te raden (en zeker niet in je eentje!). Als je zekerheid wilt, laat het dan door een garage of de carglass doen, of door een lid die het al vaker heeft gedaan.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-04-2008 01:59 #705394
door V300 register
ook leden die het al vaker geprobeerd hebben, lukt het vaak niet om een ruit heel te demonteren.
als je de ruit van een donor auto wilt gebruiken (ruit van de sloop dus) kun je het beste de ruitrubber vanaf het glas vlak doorsnijden tot in de groef.
de kapotte ruit kun je er gewoon uit stampen vanuit het interieur, dat komt niet zo nauw. hou wel het rubber heel want dat kun je dus van de donor niet meer gebruiken.
Ook het inzetten is een vak apart maar gaat minder gauw mis dan een ruit inclusief oud rubber (verkleefd/stug geworden) demonteren.
kit gebruiken bij de montage, voorkomt lekkage.
als je de ruit van een donor auto wilt gebruiken (ruit van de sloop dus) kun je het beste de ruitrubber vanaf het glas vlak doorsnijden tot in de groef.
de kapotte ruit kun je er gewoon uit stampen vanuit het interieur, dat komt niet zo nauw. hou wel het rubber heel want dat kun je dus van de donor niet meer gebruiken.
Ook het inzetten is een vak apart maar gaat minder gauw mis dan een ruit inclusief oud rubber (verkleefd/stug geworden) demonteren.
kit gebruiken bij de montage, voorkomt lekkage.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-04-2008 08:42 #705396
door V300 register
De ruit demonteren is niet zo gemakkelijk. Er is slechts 1 manier om hem er heel uit de krijgen. Je kunt dan het beste in een hoek van de ruit het rubber met een tang vastpakken en tussen de ruit en het raamkozijn vandaan trekken. Wanneer je ergens een roestige plek hebt zitten moet je daar beginnen. Als je het goed doet kun je het rubber nog gebruiken.
Het monteren van een ruit moet je als volgt aanpakken:
- maak de rubberen rand schoon
- doe kit om de buitenrand
- pak een dun sterk touw en doe dit om de gleuf in het rubber om de buitenkant van de ruit.
- leg (met 2 personen) de ruit op het raamkozijn, netjes in het midden.
- 1 persoon drukt de ruit tegen de wagen aan
- de 2de persoon trekt het touwtje aan de binnenkant van de auto uit de gleuf van het rubber
Als het goed is komt het rubber dan om het raamkozijn te zitten en zit de ruit vast.
Foto's leggen meer uit dan een lap tekst. Ik heb geen foto's dus da's lastig.
Misschien en leuk idee om er een leuke thread van te maken in de Garagescene
Het monteren van een ruit moet je als volgt aanpakken:
- maak de rubberen rand schoon
- doe kit om de buitenrand
- pak een dun sterk touw en doe dit om de gleuf in het rubber om de buitenkant van de ruit.
- leg (met 2 personen) de ruit op het raamkozijn, netjes in het midden.
- 1 persoon drukt de ruit tegen de wagen aan
- de 2de persoon trekt het touwtje aan de binnenkant van de auto uit de gleuf van het rubber
Als het goed is komt het rubber dan om het raamkozijn te zitten en zit de ruit vast.
Foto's leggen meer uit dan een lap tekst. Ik heb geen foto's dus da's lastig.
Misschien en leuk idee om er een leuke thread van te maken in de Garagescene
Moderators: Mark Smeets