ook voor roestpreventie en laswerk

Wagenbodem restaureren?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2007 14:38 #626604 door V300 register
Wagenbodem restaureren? is gemaakt door V300 register
Mijn bodem is op dit moment hard. Dit wil ik graag zo houden, en de tectiel is echt aan vervanging toe. Op sommige delen staat al lichtjes oppervlakte roest.

Nu ben ik niet van halve maatregelen, dus ik heb gekeken naar bodem stralen, om vervolgens de boel netjes af te maken met een goede coating enzovoorts.

Mijn eerste vraag is dus: Waar is Bodem stralen mogelijk. Niet de gehele carosserie dus, want heel mn auto stralen en spuiten is te prijzig voor mij. En bovendien is dat niet direct nodig. Bij Kevers enzo word het regelmatig gedaan, maar daar gaat het om een losse bodem. Is dit uberhaupt wel mogelijk dus? Zo ja: Waar kan dit? Zo nee: goeie alternatieven?

Mijn 2e vraag gaat over de coating. Autocoatingen zijn er in duizenden vormen en gradaties. Wat is volgens jullie de beste variant?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2007 15:12 #686336 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wagenbodem restaureren?
kever bodemplaten coaten gaat idd veel makkelijker, omdat het hele chassis met een stuk of 14 bouten vastzit. lekker makkelijk dus.

wat ik jou eerder zou adviseren is een soort kantelbok pakken de auto daarin zetten en gewoon de bodem opschuren als het echt nodig is, en anders enkel de roestige stukken, en dan gewoon een spuitbus zwarte dikke verf pakken en die lekker ruim erop spuiten. en zodra dat dan droog is kun je er overal mooi bij om het vol te spuiten met tectiel.
bij een vriend van me gebruiken ze als ze stukken bodemplaat gelast hebben, spuiten ze er eerst een soort primer op en dan een soort zwarte tectiel gelijk op. is garant voor zeker 5 tot 10 jaar goede dekking. het spul wordt stroperig als t op de plaat zit en droogt langzaam.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2007 15:51 #686339 door V300 register
Ik weet niet of een bodem goed blank te stralen is zonder eerst de oude tectyl te verwijderen.
Maar je zou de auto op bokken kunnen zetten en dan met een vlijmscherpe beitel of schroevendraaier de tectyl-laag los steken op plaatsen waar er (vermoedelijk) roest onder zit. Vooral kijken naar plaatsen waar plaatwerk bij elkaar komt en op randen. Door er met iets hards op te tikken kan je vaak ook al horen of er roest onder zit.
Daarna met een staalborstel schuren,en dan primer of owatrol en verse tectyl erover.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2007 16:02 #686340 door V300 register
je kunt inderdaad niet stralen voordat de tectyl eraf is.

en, als de tectyl er eenmaal goed af is, is het zelfs beter om NIET te stralen :-)

er zit namelijk wel degelijk een galvanische antiroestlaag op de bodem.

stralen moet je dus alleen doen op de plekken waar de roest al begonnen is, en daarna weer met een roestwerend systeem afdekken.

de hele bodem stralen betekent ook dat je de hele bodem als super roestgevoelig moet beschouwen (en dus complete roestwerende coatings moet aanbrengen)

als toplaag is wax het meest geschikt. dat blijft taai.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2007 16:03 #686341 door V300 register
een methode om de tectyl te verwijderen is trouwens met een f?hn en houten spatels. maar dat is echt een rotwerk.

ik heb wel eens gezien dat de tectyl in de buurt van de vario door olielekkage helemaal pappig geworden was, en zo weg te vegen. misschien kun je die wetenschap gebruiken om de hele bodem mee te behandelen??

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2007 16:12 #686342 door V300 register
Een oude tectyllaag is/wordt poreus waardoor vocht en zuurstof tot het metaaloppervlak kan doordringen. Het dus kan geen kwaad om na de roestplekken bijgewerkt te hebben de hele bodem met wax/tectyl ml of owatrol in te smeren. Mits de bodem echt goed droog is.
In de zomer ga ik op deze manier mijn wagenpark weer eens grondig onder handen nemen. Moet toch eens een de zoveel jaar per auto gebeuren. Vooral als er ook in de winter mee gereden wordt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2007 16:40 #686343 door V300 register
het beste is om de teerbasis producten er helemaal onderuit te halen.

maar inderdaad, door het met een oplosmiddel te behandelen zal het ook weer terug soepel worden.

erik van h doet dit naar eigen zeggen altijd met vaseline, dat schijnt goed te gaan zonder dat het er gelijk helemaal af druipt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2007 17:15 #686346 door V300 register

Michiel;37763 schreef : Ik weet niet of een bodem goed blank te stralen is zonder eerst de oude tectyl te verwijderen.
Maar je zou de auto op bokken kunnen zetten en dan met een vlijmscherpe beitel of schroevendraaier de tectyl-laag los steken op plaatsen waar er (vermoedelijk) roest onder zit. Vooral kijken naar plaatsen waar plaatwerk bij elkaar komt en op randen. Door er met iets hards op te tikken kan je vaak ook al horen of er roest onder zit.
Daarna met een staalborstel schuren,en dan primer of owatrol en verse tectyl erover.

owatrol is natuurlijk wel ideaal, aangezien dat spul normaal de zoute zee aantastingen moet doorstaan :p

en dat tikken kun je ook vervangen door een magneetje ;)
waar het rot is heeft ie gewoon geen 'kleefkracht' :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2007 17:21 #686347 door V300 register
Daar waar het rot is heeft het magneetje nog wel kleefkracht als er net een laag verse tectyl op zit :yeah: De methode is inderdaad wel handig,vooral op plaatsen waar het niet echt goed hoorbaar is of de bodem rot is omdat alles daar dof klinkt. Meestal heb ik een dopsleutel vast als ik onder een auto lig en dan kan ik het niet laten om hiermee meteen de bodem op roest te controleren. Als je zekerheid wil hebben en ook de beginnende roestplekken wil verwijderen zal er toch door de laag gekrast moeten worden.

Van owatrol weet ik eigenlijk niet zeker of het de oude tectyllaag wel week maakt zoals een oplosmiddel. Iets wat tectyl ml (of vergelijkbaar spul van ander merk) misschien beter doet.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC