ook voor roestpreventie en laswerk

Behandeling holleruimtes

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2007 08:00 #625744 door V300 register
Behandeling holleruimtes is gemaakt door V300 register
Ik had even een vraagje ik wil mijn volvo 340 graag beschermen tegen roest. Nu behandel ik de onderkant eerst met owatrol en als dat is opgedroogd smeer ik daar tectyl overheen.
Als alle tectyl is uitgehard wil ik vervolgens de holle ruimtes behandelen. Nu vraag ik me af waarmee ik dat moet doen. Moet ik dat met tectyl doen of met wax. Ik heb zelf het idee dat ik dat het beste met wax kan doen. Wat denken jullie?

N.B. owatrol is een soort olie op basis van lijnolie dat overal tussenkruipt en met de oppervlakte roest een beschermende laag vormt, het dringt door tot op het blanke staal. De droogtijd is 36 uur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2007 09:16 #662242 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Behandeling holleruimtes
holle ruimtes kun je inspuiten met hete bijenwas. dat kun je met een speciale spuit zo door de kokers heen trekken enzo.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2007 10:52 #662253 door V300 register
het 'merk' tectyl heeft een speciaal 'produkt' voor holle ruimtes.

(ik denk dat jij met tectyl het produkt 'bodempreservering' ofwel 'bodyschutz' bedoelt?? zwarte teertroep dus)

tectyl heeft behalve bodyshutz nog veel meer produkten in het programma. eigenlijk zijn er tegenwoordig voor corrosiebescherming zoveel goede spullen leverbaar dat het gebruik van bodyshutz niet meer aan te raden is; er zijn gewoon betere produkten.

Voor de onderkant van de bodem is er tegenwoordig een taaie WAX. die ziet er bruinig/semi-transparant uit en blijft soepel, maar plakt niet.

Voor in de holle ruimtes is er ML ofwel 'hohlraumpr?servierung'. d?t is het spul wat speciaal bedoeld is voor in kokerbalken en andere holle ruimtes waar je niet met de kwast bij kunt.
ML wordt ook verwerkt met speciale spuiten etc, maar je kunt ook gewoon een paar spuitbussen kopen. bij iedere spuitbus zit een slangetje met een speciale sproeikop. dat slangetje moet je eerst even in heet water leggen en dan strekken zodat het weer mooi recht wordt (anderhalve meter?)
en dan kun je het prima gebruiken om met een minimum aan gaten te boren alle lastige hoekjes te bereiken. Op het ledenmenu staat een uitgebreid tectyleervoorschrift.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2007 10:53 #662254 door V300 register
owja, als je toch zwarte teerprut op je bodem hebt zitten kun je deze proberen soepel te houden met vaseline. dit kun je gewoon met een kwast er dunnetjes op smeren. nadeel is wel dat de bodem plakkerig blijft.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2007 16:12 #662299 door V300 register
Ja ik gebruik in plaats van vaseline owatrol daar kun je tectyl ook soepel mee houden. En het hard uit(minder plakkerig) en je kunt er weer tectyl overheen smeren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2007 18:28 #686516 door V300 register
Ik heb gehoord dat dinitrol ML nog beter is dan tectyl ML

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC