ook voor roestpreventie en laswerk

Verwarming hoe werkt dat eigenlijk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2005 11:16 #624291 door V300 register
Verwarming hoe werkt dat eigenlijk is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal.

Het wordt weer koud buiten en de verwarming in de 300's mogen weer aan. Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af hoe dit eigenlijk precies werkt. Ik heb namelijk het idee dat dit per type moter verschilt. Al ik naar mijn 340 kijk dan zie ik dat de verwarmingsschuif uitkomt op een soort afsluitkraan die tussen een slang loopt. Deze slang gaat richting dashboard en komt vanaf...?? Ook las ik dat als je je koelvloeistof wilt vervangen dat je de verwarmingschuif helemaal open moeten zetten. Daar herleid ik uit dat er niet alleen koelvloeistof door de moter loopt, maar ook door het verwarmingssysteem. Of is dit alleen de warme lucht. Is er een schematische tekening bekend van een 300 waarin dit systeem nauwkeurig wordt uitgelegd? Mijn technische kennis is namlijk nog niet in dit stadium up-to-date..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2005 11:53 #638410 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming hoe werkt dat eigenlijk
Nou, het werkt eigenlijk net als centrale verwarming, er zit in het kachelhuis een kleine radiator (of eigenlijk confector) die de lucht verwarmt m.b.v. het warme koelwater. De aanjager/blower stuwd deze warme lucht de cabine in. Als je rijdt doet de rijwind dat ook. De kachelkraan wordt door de schuif op het dashboard bewogen middels een bowdenkabel. Bij de oudere types is deze kraan zelfs thermostatisch, de kraan gaat helemaal open totdat er een bepaalde temperatuur bereikt is.
De cv ketel is in dit geval de motor van de auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC