ook voor roestpreventie en laswerk

Vraagje over trekhaak

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2006 23:06 #624228 door V300 register
Vraagje over trekhaak is gemaakt door V300 register
ik wil een trekhaak gaan aanbrengen op mn 340 vario
nu vraag ik me af of het veel/lang werk is?
en of er nog aanpassingen nodig zijn voor de automaatbak ivm de hogere belasting dus hogere temperaturen?
ik had gehoord van een vriend van mij dat er dan wel eens aanpassingen nodig zijn ivm automaten
weet iemand hier meer van?

gr ronald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2006 23:13 #640791 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Vraagje over trekhaak
Naar mijn idee is dit bij een variomaat geen enkel probleem. Als hij zwaar moet trekken schakelt de bak naar een meer gunstige overbrenging.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2006 23:23 #640792 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje over trekhaak
juist, een automaat met vaste overbrengingen heeft een vloeistofkoppeling nodig, en die geeft heel veel warmte als je hem zwaar belast.

de variomatic maakt gewoon gebruik van een droge plaatkoppeling en heeft daar dus absoluut geen last van. wel heb je iets hogere temperaturen door de wrijving van de riemen, maar zolang de motor het kan trekken is de vario erop berekend.

wel is het slim om vooraf even te kijken of de luchtkokers die vanaf de roostertjes in de voorbumper naar achter lopen, wel open zijn. als je geen roostertjes maar dichte plaatjes hebt moet je die verwijderen.

overigens kan het nuttig zijn een extra schakelaar te monteren, waarmee de motor wat hogere toeren gaat draaien. dit is vooral het geval als je stevige bergpassen gaat beklimmen met een zwaar ding erachter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2006 23:25 #640793 door V300 register
@ wouter dat kan toch ook met de bergrem schakelaar?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-06-2006 23:30 #640794 door V300 register
volgens het boekje niet boven de 50 kilometer per uur, en het is inderdaad zo dat hij met de bergrem erop wel erg veel toeren gaat maken.

de truc is juist dat je een tandje erbij kunt zetten zonder het gaspedaal vol in te hoeven trappen. zo kun je met matig gas en wat meer toeren ook goed boven komen; de motor loopt dan wat armer, wordt minder belast, en blijft daardoor koeler dan wanneer je de bergrem erop zet of flink gaat stampen.

PS deze schakeling is verzonnen door mensen van de ontwikkelingsafdeling in Helmond. de schakelaar kun je bij een jonge 340 naast de bergremschakelaar kwijt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2006 08:13 #640795 door V300 register
Deze schakelaar (die Wouter bedoelt) schakelt a.h.w je vierwegklep (opschakelgedeelte) uit.

Terwijl de bergrem ruim juist ineens, de hoeveelheid lucht uit je membramen "zuigt" a.h.w. Hierdoor wordt opschakelen helemaal verhinderd, terwijl bij uitschakelen in ieder geval de centrifugaalgewichten nog kunnnen meewerken om iets te opschakelen bij hogere snelheden (dus niet onderin).

Het is dus een soort "tussenvariant"

Wouter, dit zeg ik toch goed zo

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2006 09:29 #640796 door V300 register
klopt helemaal

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2006 20:41 #640797 door V300 register
Wouter, ik meen toch dat er in het boekje dat bij mijn auto kwam staat dat de bergremschakelaar is bedoeld voor file rijden of voor als je een caravan wilt trekken (buiten het in de bergen rijden natuurlijk).

Is een extra overdrive ook nog mogelijk? Bij 50 maakt mijn auto heel erg weinig toeren, maar op de snelweg zou het prettig zijn als hij nog een extra overdrive heeft. Op die snelheden hebben de centrifugaalgewichtjes het zeker al helemaal overgenomen van het vacuum, toch?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC