ook voor roestpreventie en laswerk
Dakraam lekkage
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2006 14:32 #624217
door Frank de Boer
Dakraam lekkage is gemaakt door Frank de Boer
Ik heb volgende week een 360 GLT uit 87 thuis staan. Deze heb ik van een lid van de club gekocht, ik noem hem maar piet (zo heet die dus niet, maar kga z'n naam niet hier neerzetten). Deze auto heeft ook een dakraam, het is wel een dichte dus geen glazen dakraam.
Er is alleen 1 probleem, tenminste was. Het dakraam was lek en was door de vorige eigenaar al een beetje dicht gemaakt maar dat zag er niet uit. Nu heeft piet hem beter dichtgemaakt met kit.
Maar is er niet een oplossing voor dat die gewoon weer kan werken? Ik denk dat alleen het rubber gewoon versleten is. Is hier nog een nieuwe voor te krijgen dat iemand weet??
Er is alleen 1 probleem, tenminste was. Het dakraam was lek en was door de vorige eigenaar al een beetje dicht gemaakt maar dat zag er niet uit. Nu heeft piet hem beter dichtgemaakt met kit.
Maar is er niet een oplossing voor dat die gewoon weer kan werken? Ik denk dat alleen het rubber gewoon versleten is. Is hier nog een nieuwe voor te krijgen dat iemand weet??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2006 15:56 #640773
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Dakraam lekkage
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2006 16:11 #640774
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Dakraam lekkage
Grappig, dat heb ik nooit geweten. Hoe lopen die slangen dan?
Dit is waarschijnlijk een Volvo raam dat onder het dak schuift?
Dit is waarschijnlijk een Volvo raam dat onder het dak schuift?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2006 18:26 #640775
door V300 register
Ja, klopt Thomas, een stalen schuifdak en niet die lelijke klapramen
Vooraan zitten twee afvoergoten in de watergoot van het schuifdak (goed zichtbaar!) en achterin (niet te zien, tenzij je de hemel verwijdert) bij de wateropvangbak, waar het schuifdak in schuift bij openen.
Het effect water op je schoot krijg je als de gaten dicht gaan. Bij stilstand loopt het water in de (opvang)bak. Rem je dan gaat al het water naar voren. Als dan ook nog eens je voorste afvoergoten dichtzitten, dan kun je het al raden.....
Plens... en het hemelwater komt uit de afwatergoot naar binnen, beneden op je schoot gevallen
Vooraan zitten twee afvoergoten in de watergoot van het schuifdak (goed zichtbaar!) en achterin (niet te zien, tenzij je de hemel verwijdert) bij de wateropvangbak, waar het schuifdak in schuift bij openen.
Het effect water op je schoot krijg je als de gaten dicht gaan. Bij stilstand loopt het water in de (opvang)bak. Rem je dan gaat al het water naar voren. Als dan ook nog eens je voorste afvoergoten dichtzitten, dan kun je het al raden.....
Plens... en het hemelwater komt uit de afwatergoot naar binnen, beneden op je schoot gevallen
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2006 22:27 #640776
door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Dakraam lekkage
Hardstikke bedankt. Ik zal eens kijken als ik hem thuis heb staan.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-06-2006 23:45 #640777
door V300 register
Frank, het rubber (met een stoffen laagje) is overigens alleen bedoeld voor het afdichten qua windgeruis (uiteraard ook om toch wel wat hemelwater tegen te houden)
Het is dus GEEN afdichtrand voor (alleen)hemelwater. Als die rand er af is, dan mag je dak nog niet gaan lekken dus!
Je wordt dan wel gek van het windgeruis en gesuis
Het is dus GEEN afdichtrand voor (alleen)hemelwater. Als die rand er af is, dan mag je dak nog niet gaan lekken dus!
Je wordt dan wel gek van het windgeruis en gesuis
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2006 23:54 #640778
Ik heb een Hollandia raam, dat over het dak heen schuift, het ziet er inderdaad minder mooi uit dat een Volvo schuifdak. Maar dit geeft totaal GEEN problemen met lekkages.
Wel komisch; de auto heeft heel de dag in de zon gestaan. Het dak is electrisch en ging aan het eind van de middag niet verder dan omhoog! Naar achter schuiven was er niet bij... Gelukkig na een klein zetje wel. Maar zou dit door de hitte kunnen komen, dat er iets is gaan klemmen? Ik heb het dak wel goed gesmeerd.
Wel komisch; de auto heeft heel de dag in de zon gestaan. Het dak is electrisch en ging aan het eind van de middag niet verder dan omhoog! Naar achter schuiven was er niet bij... Gelukkig na een klein zetje wel. Maar zou dit door de hitte kunnen komen, dat er iets is gaan klemmen? Ik heb het dak wel goed gesmeerd.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-06-2006 08:17 #640779
door V300 register
Thomas, ik adviseer je wel de rubbers jaarlijks goed in te smeren met een special middel daarvoor. Zeker als je de auto lang wilt behouden.
E komt gewoon een dag dat het rubber uitgedroogd raakt en dan is een lekkage niet meer te verhelpen.
Alleen door een compleet nieuw rubber er in te plaatsen, als dat dan nog verkrijgbaar is.
Je hebt immers geen afwaterbak en goot, dat je krijgt dan echt alles DIRECT op je schoot.
Zeker bij dakken zonder goot is onderhoud van rubbers een must!
E komt gewoon een dag dat het rubber uitgedroogd raakt en dan is een lekkage niet meer te verhelpen.
Alleen door een compleet nieuw rubber er in te plaatsen, als dat dan nog verkrijgbaar is.
Je hebt immers geen afwaterbak en goot, dat je krijgt dan echt alles DIRECT op je schoot.
Zeker bij dakken zonder goot is onderhoud van rubbers een must!
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2006 11:22 #640780
Ik heb het rubber goed ingevet, en het sluit nog mooi aan rond het dak. Maar ik zal het in de gaten houden. Ik ben altijd veel bezig met mijn auto dus ik merk het meteen.
- Frank de Boer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2006 23:55 #640781
door Frank de Boer
Beantwoord door Frank de Boer in topic Dakraam lekkage
Ik heb de auto nu thuis. Nu lijkt het alsof er wat kappen missen en dat er iets los zit.
Zou iemand misschien een paar foto's kunnen maken van het dakraam. En van binnen de bevestigingspunten waarmee het raam open gaat en waar er kapjes zitten.
Ook zou ik graag op de foto willen zien waar het rubber precies zit en waar die afvoergootjes zitten.
Alvast bedankt.
Zou iemand misschien een paar foto's kunnen maken van het dakraam. En van binnen de bevestigingspunten waarmee het raam open gaat en waar er kapjes zitten.
Ook zou ik graag op de foto willen zien waar het rubber precies zit en waar die afvoergootjes zitten.
Alvast bedankt.
Moderators: Mark Smeets