Klik hier om naar de evenementen pagina te gaan.

Combisleuteldag met DCN op 29/09 in Amersfoort

• André Minet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2012 20:16 #632262 door André Minet
Combisleuteldag met DCN op 29/09 in Amersfoort is gemaakt door André Minet
Hier is de uitnodiging voor de combi sleuteldag zoals te vinden op de daf club site:

29 September: Combisleuteldag met Volvo 300 Club te Amersfoort
De prettige samenwerking van vorig jaar wordt voortgezet met wederom een ge-
zamenlijke sleuteldag. Dit keer gaan we naar Amersfoort, een adres waar DAF
Club Nederland al diverse jaren welkom is. Op deze combisleuteldag zijn net als
op een ?normale? sleuteldag volop mogelijkheden voor allerlei klussen, reparaties
of diagnoses.
Wij hopen op een grote opkomst van Daf?s en Volvo 300?s. Deze sleuteldag wordt
gehouden bij Toyota Louwman, Ruimtevaart 4, 3824 MX te Amersfoort.

aanmelden uiterlijk op 27 september ivm de brugindeling voor V3C -leden bij de TC :

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
met een CC naar de EVC : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en voor DCN-leden:

bij Niek Vervoort via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via de telefoon op 06-16360494
(werkdagen 19.00-21.00 uur).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2012 19:08 #915819 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Combisleuteldag met DCN op 29/09 in Amersfoort
Even een simpele vraag... vanaf hoe laat zijn we welkom? (zodat we niet de eigenaar verwelkomen als hij aankomt :humor:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2012 20:45 #915822 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Combisleuteldag met DCN op 29/09 in Amersfoort
Misschien dat ik morgen even langs rij, wilde toch al even naar de stad! Of zijn er geen v3c leden aanwezig?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2012 21:20 #915826 door V300 register
Ik ben er natuurlijk bij!

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2012 00:30 #915833 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Combisleuteldag met DCN op 29/09 in Amersfoort
Helaas :(

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-09-2012 08:09 #915834 door V300 register
Ik pak zo de spullen in en kom die kant op. eta zal +- 10:00 zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2012 20:13 #915859 door V300 register
De eerste gezamenlijke sleuteldag met DCN in Amersfoort is succesvol verlopen. Helaas was ik de enige vanuit v3c die aanwezig kon zijn voor technische ondersteuning, dus qua promotie en inschrijvingen hadden we het rustig gehouden. Grootste V300-klus was het fiksen van de voorwielophanging van de 360 van Jean-Luc Rouvroye. Er had zich ook iemand aangemeld voor vervanging van een distributieriem Volvo 360, maar die was er niet. Jammer, want ik had alle speciale hulpmiddelen meegenomen.

De fusee- en stuurkogels van de 360 bleken alle 4 (!!) een beginnende speling te hebben en dit is ??n van de mogelijke oorzaken van het getril bij hogere snelheid dat Jean-Luc gemerkt had. Gelukkig had hij van tevoren inkopen gedaan en alle 4 de kogels waren al aanwezig voor het geval dat.

Normaal gesproken is het loshalen van de kogels niet zo'n probleem, en de fuseekogels hadden we dan ook zo los. Maar de stuurkogels!!! die zaten echt VAST. We praten hier over het conische gedeelte wat in het 'oog' aan de fusee gestoken is. Normaal kun je dit loshalen door met 2 hamers tegenover elkaar op de zijkant van het oog te kloppen. Dit had geen resultaat. Toen kwam iemand van de garage met een paar verschillende trekkers aan lopen. Deze trekkers flink op spanning gezet, en weer met de hamer op het bevestigingspunt rammen. G??n sjoege.

Laatste redmiddel; de snijbrander!! dit hebben ze volgens mij lang niet bij iedere garage voorhanden, maar hier wel, en maar goed ook. Anders hadden we het nooit losgekregen denk ik... Zelfs met de snijbrander viel het vies tegen hoeveel hitte er toegepast moest worden voor de stuurkogels los kwamen. Zelfs met een kersrood gestookte fusee arm moest de grote hamer er aan te pas komen om de kogel eruit te krijgen. Half de garage stond in de blauwe rook en je zag de mensen allemaal kijken van "wtf wat gebeurt daaaaar"?

Hoe het komt dat een conische passing zo vast gaat zitten?? geen idee! volgens mij krijg je het met alleen loeivast draaien van de moer niet voor elkaar om de delen zo vast met elkaar te verbinden. Misschien waren het de eerste kogels van de auto nog wel.
Anyways, opgelost. En terug in elkaar was een eenvoudig klus die Jean-Luc voor het overgrote deel zelf gedaan heeft.

Verder heb ik redelijk wat tijd besteed bij een stel die met hun Daf 66 gekomen waren, welke nogal wat variomatic problemen had. Ze wilden de riemen en de membranen vervangen. Het meeste is uiteindelijk goed gelukt, maar het afstellen van de secundaire schijfafstand lukte niet goed omdat de bouten van de secundaire in het huis vastgerot waren. Dat is een probleem dat helaas ook wel eens voorkomt bij onze eigen 340jes, en is erg veel werk om op te lossen (heel het subframe met vario en al moet eronderuit)

Tot slot heb ik nog wat tijd gevonden om mijn eigen 340 op een brug te zetten. Ik vroeg me al af waarom deze relatief veel olie verbruikte, maar toen de auto eenmaal op de brug stond werd dit wel duidelijk. Een beetje olieverlies langs de krukaskeerringen en caterpan leidt tot een behoorlijk vettige bende onder de auto. De centrifugaalkoppeling bleek ook een fiks te grote speling te hebben, met 0,5 mm vulplaatjes ipv 1,5 liep de aandrijfas nog precies vrij. Dat was dus bijna een mm teveel speling. Foei Wouter!!! Eigenlijk is dit wel een mooi voorbeeld van het spreekwoordelijke 'kindjes van de kleermaker gaan het slechtst gekleed'; al op een eerdere sleuteldag had ik er iets aan willen doen maar steeds niet de tijd of de goeie spullen bij de hand gehad.

Ook de klepspeling gecheckt (met dank aan Niels voor het gebruik van zijn geniale klepstelsleutel) en deze stonden bijna allemaal nog prima. Vorige keer (meer dan 15.000 km terug alweer) had ik ze bij vergissing 0,05 strakker gesteld dan voorgeschreven. Gelukkig geen nadelige effecten van gemerkt. Ook de bougies waren eraan toe, bijna 0,9 mm elektrode afstand merk je toch aan het rijden!

Ik heb verder geen foto's gemaakt maar het is een prachtige garage en de opkomst was precies mooi zo voor de aanwezige TC'ers. Met meer TC-ondersteuning zouden we hier misschien wel 2x zoveel klussen kunnen doen op 1 dag! 10 of 11 bruggen waar we de meeste van mochten gebruiken; dat is luxe !!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-09-2012 22:56 #915870 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Combisleuteldag met DCN op 29/09 in Amersfoort
Mooi verhaal Wouter, dat is inderdaad ook wat zeg, rijdt het stamhoofd gewoon rond met een te grote luchtspleet op de koppeling, foei! :D

Kun je nagaan hoe stevig onze 300's in elkaar zitten, sommige onderdelen geven gewoon maar niet op :)

In Enschede ben ik er heel graag weer bij, na zo'n verhaal baal ik alweer dat ik het gemist, al was het maar voor de gezelligheid en wat foto's maken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2012 23:51 #915874 door V300 register
verhaal is misschien bruikbaar als volvoice-kopij? bedenk ik nu pas eigenlijk :) maar goed niet iedereen leest het forum

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2012 07:55 #915878 door V300 register
Het was ook een erg gezellige dag. De combinatie dafjes en 340's is een goede. Voor de volvoice zijn er vast nog wel foto's te vinden, ik heb wel een paar camera's in gebruik gezien. (en zelf ook een foto of 2 geschoten, maar met deze camera weet ik niet hoe scherp ze zijn)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC