Klik hier om naar de evenementen pagina te gaan.

nabespreking Sleuteldag 21 mei Van Vliet

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2011 15:15 #875107 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nabespreking Sleuteldag 21 mei Van Vliet
De dag was voor mij succesvoller dan verwacht aangezien ik niet eens wist dat m'n motor zoveel werk nodig had :p
Bedankt dus voor de hulp, de gezelligheid en de klepafstandmeter die geen eigenaar meer leek te hebben aan het eind vd dag. Als iemand zijn tooltje mist geef ik m graag een keer terug overigens.
Op naar de volgende!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2011 15:20 #875108 door V300 register
ZOMG! Ik nog die kist op volledige inhoud gecheckt en dan nog DAT ding vergeten :snif:

Nouja ik sjees wel een keer langs Delft ofzo ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2011 17:08 #875124 door V300 register
Bedankt en kleppen stel gereedschap.

Fijne sleuteldag heb ik gehad in Leidschendam. Iedereen die mij assistentie heeft verleent wil ik bedanken, en het bestuur van de Volvo 300 club (wil ik bedanken) voor het organiseren van dit evenement, en garage van Vliet voor het beschikbaar stellen van hun werkplaats.

Op de sleuteldag zag ik iemand kleppen stellen aan zijn auto. Het gereedschap dat daar voor gebruikt werd is dat een speciaal Volvo 300 tool, of universeel gereedschap? Kan iemand (die ondanks mijn summiere uitleg begrijpt wat ik bedoel) een plaatje hier op het forum plaatsen van het bedoelde? (Op zoek naar een plaatje op het W.W.W. leverde 'googlen' mij niets op.)

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2011 18:43 #875126 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic nabespreking Sleuteldag 21 mei Van Vliet
Hoi Spurt,

Jij hebt een 1400 motor. Daarvoor heb je voelermaten en steek/ringsleutels nodig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2011 19:00 #875130 door V300 register
Het gereedschap wat Spurt bedoelt is zoiets als dit:

De mijne is van Facom en is geschikt voor Renault Cl?on-motoren. Het maakt het kleppen stellen ietsje makkelijker omdat je maar twee gereedschappen nodig hebt in plaats van drie (twee sleutels en voelermaten versus voelermaten en alleen dit ding) en omdat je beter kunt voorkomen dat je stelschroefje meedraait als je de borgmoer weer aandraait waardoor je zojuist perfect gestelde klep weer helemaal ontsteld is ;)

Helaas is het ding alleen nog 'antiquarisch' te verkrijgen. Ik heb er zelf eentje, zat er nu ook een in de 'community chest' van de Technische Commissie?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2011 19:02 #875131 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic nabespreking Sleuteldag 21 mei Van Vliet
yes, de TC heeft er ook een:)

@ Simon, hoe rijd de 340 nu, loopt hij nog steeds warm of moet er nu eigenlijk weer een thermostaat in? :p

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2011 21:06 #875146 door V300 register
Lekker hoor zo'n sleuteldag!!! Mijn karretje gaat gelijk weer rijden als ik gas geef, er moest 1mm tussenuit bij de koppelingplaatjes, alleen heb ik nu nog maar 0,5 mm over. Nou ja, over een tijdje weer een klus.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-05-2011 23:23 #875175 door V300 register
Die bedoel ik. Prachtige foto (Niels), dat is duidelijke taal. Bedankt. Ik denk dat anderen hier op het forum ook geholpen zijn met het plaatje en de informatie erover.

@ Anjo, het oplopen van de temperatuur van de motor is nu stukken minder. Op de snelweg hoef ik nu niet meer met de kachel aan te rijden. In de bebouwde kom (straatje in- en uitrijden met het daarbij gepaard gaande snelheid verminderen / vermeerderen en zo af en toe verkeerslichten waar ik voor moet stoppen en minder koel-rijwind als op de snelweg) klimt de temperatuur wel iets, maar niet zo extreem en minder vaak zo duidelijk als voorheen, maar waarbij soms toch de zelfdenkende-ventilator aanslaat. (Schakelmomenten van de thermoschakelaar zijn denk ik 87? - 82? C. Tenminste dat geeft een eender uitziend exemplaar als die in mijn radiateur zit aan die hier voor mij ligt.) Soms bedien ik uit voorzorg in de bebouwde, en als de (water)temperatuur iets begint te stijgen, de hendels van de kachel. Een enkele keer ondersteun ik dat door de kachelventilator aan te zetten. Het koelvloeistofniveau is goed. Eind vorig jaar heb ik een andere, gebruikte, radiateur geplaatst. Voordat de uiteindelijke koelvloeistof erin ging heb ik het systeem enige keren gespoeld met water en enige ritjes (? ca. 25 km denk ik) gemaakt idem met alleen water in het koelsysteem. Na uiteindelijk gevuld te hebben (voor de vorstdagen vorig jaar invielen) met de koelvloeistof die er nu in zit (vorstbestendig tot -26? C volgens verpakking) heb ik de koelvloeistof ook nog enige keren via het expansievat, voorzover als mogelijk = per keer bijna 2,5 liter, eruit laten lopen en die na filtering m.b.v. een koffiefilter terug in het koelsysteem gedaan.
Na de ingreep op de sleuteldag loopt de motor in ieder geval stationair veel beter. En ik denk ook dat het starten beter gaat. Over dit punt moet ik echter nog even een slagje om de arm maken omdat ik de auto na thuiskomst zaterdagavond jl. nog niet eerder gebruikt heb (en dus nog niet gestart heb). Na de sleuteldag heb ik er wel een geluidje bij gekregen. Bij stationair draaien van de motor verschijnt er bij het bedienen van de pook een zangerig geluidje. Het verdwijnt als ik de knop boven op de keuzehendel indruk en indien die in stand 'vooruit' of 'achteruit' staat. In 'neutraal' stand is het er ook (zangerig geluidje), maar weet niet helemaal zeker of die dan ook verdwenen is als de knop boven op de pook ingedrukt is. Bij thuiskomst zaterdag jl. avonds tamelijk laat constateerde ik dit slechts even vluchtig. Nader onderzoek er naar heb ik nog niet gedaan. Enig idee wat dit kan zijn?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2011 10:46 #875200 door V300 register
Heh, no problemo Niels. De koffie staat warm en het bier koud.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2011 11:33 #875203 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic nabespreking Sleuteldag 21 mei Van Vliet
Ah, gelukkig er zijn nog mensen die niet zo'n tool met de deur op een kier afgeven of op de hoek van de straat.

@Niels; Stephan is nog niet zo lang clublid. Misschien leuk om hem bij de rest te introduceren in de Volvoice?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC