Nabespreking sleuteldag Ermelo 26 September 2009
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
geslaagde dag dus als je het mij vraagd; de heenweg was ook erg grappig, een 340 diesel en 340 turbo die een beetje aan het stoeien waren op de snelweg:D
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb nog wel een vraag, ik ben net terug van mijn rit Ermelo naar Breda.
Was gezellig en leerzaam.
De koppeling werkt goed, hapt niet (Thanx Anjo!!!).
Maar nu elke keer als ik schakel naar N, D of R, gaat hij nu keer op keer tandenpoetsen en in neutraal maakt hij een ratelkabaal.
Kan er iets tijdens loshalen achteras dat de schakelstang wat gebogen is ofzo, zodat hij met de indrukknop niet geheel ontkoppelt ofzo?
Voorheen had ik incidenteel tandenpoetsen als auto iets uitrolt na in N of P zetten en dan weer in D zitten (poets).
Maar nu als ik stil sta en de pook van stand verwissel gaat hij elke keer eerst poetsen, wat kan er gebeurt zijn? Als iemand een tip heeft gaarne!
- V300 register
- Verbannen
-
Geslaagde dag, minder geslaagd voor m'n zus d'r dieseltje, toch de koppakking gaar. Dat wordt dus even overleggen hoe we dat gaan aanpakken. Er is budget, maar niet oneindig zeg maar. Radiootje aangesloten door Laurens, waarvoor dank! Mijn zus is er blij mee.
Ze vond het erg jammer dat ze er niet bij kon zijn, want ze is toch nieuwsgierig hoe zo'n dag/dat sleutelen eraan toe gaat. Volgende keer beter!
Oja, vrijdag vanaf Amsterdam ging de spanningsregelaar er aan (alles viel ??n voor ??n uit, accu leeg), die is vervangen door de ANWB, die hadden nog zo'n ding in de auto liggen! Wat een klasse is dat. Aardig man ook weer, hij was ooit "met de 300-serie begonnen" zeg maar. Kende zelfs deze dieseluitvoering prima.
Verder echt een tof weekend. Anjo kwam vrijdag voor een laatste checkup van de BS1, die moet nu weer helemaal jofel lopen. Kan gewoon niet anders.
Verder echt enorme lol gehad in de turbo, wat een vette bak, wat een bruut geweld, puur genieten!!!
[youtube]9i9v2yu_7Xw[/youtube]
[youtube]mKwt8_zkMwE[/youtube]
- V300 register
- Verbannen
-
Ok, laat ik eens beginnen met de verslaglegging.
Het was vroeg, heel vroeg... toen ik nog in m'n nest lag. Als je enigzins op tijd wil zijn, is een wekker handig, maar toch niet gezet. Zoveel had ik niet te doen. Riemen maximaal zetten van de vario en even snel kijken naar de koeling leek me wel een leuke, verder zou ik wel zien.
11:00 op pad en 11:30 aanwezig. Het was even zoeken, Greet vond dat het op de hoek was, de garage zat echter wat verder in de straat en in het voorbij rijden herkende ik de garage pas. (veel 3'tjes stonden binnen)
Na de initi?le plichtplegingen en de koffie even bijgekletst en gekeken welke klussen er waren. Veel werk aan vario's en het gehalte MK3' viel me op.
's Middags kon Lijntje naar binnen en werd naar een brug geloodst:
Na controleren of de steunpunten op de juiste plek stonden ging ze de lucht in en de variokap eraf. Daar was veel te stellen...
De achterste moeren leken een uitdaging, maar dat viel mee, ze waren zo los. Dat de riemen op waren, was al snel duidelijk, maar echt in het budget zat een vervanging niet, dus had ik niet een set riemen mee. Gelukkig had Paul de Jong wel een set in de wagen, die dus werden overgenomen.
Samen met Paul zijn de riemen vervangen. (voor - na)
en ja, de riemen waren echt op:
Na deze actie is de radiator van Lijntje ook nog gespoeld en 16:15 reed ze naar buiten. Na het afrekenen van de koelvloeistof en het aanvegen van de garage door de aanwezigen (de volgende keer zal ik ook even helpen

De rit terug verliep erg rustig, de koelvloeistoftemperatuurmeter bleef netjes in het midden staan en en geen piepende riemen meer bij het optrekken. Tevens is Lijntje nu een stuk stiller, maar of de temp meter zich nu gedraagt vanwege de spoelactie of de lagere toeren door de nieuwe riemen... dat moeten we nog even testen.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Ralphies;121124 schreef : Hee die Wim! Ja da tis mooi, dan is dat ook weer gefixed.
Ik heb nog wel een vraag, ik ben net terug van mijn rit Ermelo naar Breda.
Was gezellig en leerzaam.
De koppeling werkt goed, hapt niet (Thanx Anjo!!!).
Maar nu elke keer als ik schakel naar N, D of R, gaat hij nu keer op keer tandenpoetsen en in neutraal maakt hij een ratelkabaal.
Kan er iets tijdens loshalen achteras dat de schakelstang wat gebogen is ofzo, zodat hij met de indrukknop niet geheel ontkoppelt ofzo?
Voorheen had ik incidenteel tandenpoetsen als auto iets uitrolt na in N of P zetten en dan weer in D zitten (poets).
Maar nu als ik stil sta en de pook van stand verwissel gaat hij elke keer eerst poetsen, wat kan er gebeurt zijn? Als iemand een tip heeft gaarne!
speling in de schakelstang/versn bak. het valt nu meer op doordat de koppeling nu wel op het juiste moment aangrijpt, er is zowieso geen sleutelwerk geweest waarbij de schakelstang verbogen kan zijn, dat weet ik zeker.
hij sprong op de brug nog uit versnelling; dat kan eigenlijk alleen als hij niet goed in versnelling gezet wordt (en hij stond goed, hij stond te "zingen" terwijl de pook nog in de D stond)
- V300 register
- Verbannen
-

Van Wouter B ben ik heel benieuwd of de auto nu merkbaar beter rijdt dan voor onze gezamenlijke kleppencheck: verwacht dat het wel meevalt, het zag er al goed uit, een teken dat de auto netjes zijn onderhoud heeft gehad.
Mijn eigen auto maakte een enorm gepiep/gewring bij het optrekken. Dat is er niet uit, waarschijnlijk zit het in de aandrijfas (aanlopen, of een lager). Aan de riemen lag het niet (speling was volledig in orde), wel heb ik de bakolie vervangen. De zut die erin zat was hoogstwaarschijnlijk geen 80w90, het kwam er schuimend uit. Netjes weer bijgevuld. Tachorelais is weer bijgepunt dus geen plotseling inkomende bergrem meer, richtingaanwijzer doet weer normaal dus ik kan weer linksplakkers naar rechts gaan seinen

Klussen die nog gedaan moeten worden: de onwelwillende elektrische raammotor, de koppeling, de slangetjes BOVENOP de tank (meuren als de hel) en die aandrijfas dus. Ook wil ik nog eens duiken in het 'opvoeren' van het opschakelvacu?m via de EMVK, de meter gaf bij mij 0,320 aan in plaats van 0,380 op bijvoorbeeld Wims 340.
- V300 register
- Verbannen
-
fijn dat bijna alle klussen helemaal goed gegaan zijn.
De 340 van Ralphies moet duidelijk nog even gecheckt worden mbt stationair toerental, de ontkoppelaar (knarsen bij het IN de versnelling zetten) en afstelling van de schakelstang (uit de versnelling springen)
dit zijn aparte problemen die naar mijn idee nooit 1 oorzaak kunnen hebben.