Nabespreking variodag (15-02-2009)
- V300 register
- Verbannen
-
Maar ala, nest uit, opsta ritueel en op pad... na het sneeuwvrij maken van de ruiten van de scheepsdiesel. De 1e lange rit met de all seasons op de wagen ging lekker, maar greet had toch bedacht dat we via de A6, A27, A1 en A30 naar de A12 moesten... nah, 'k dacht het niet. Lekker binnendoor naar kootwijk, A1, A50 en even een uitstapje A12 levert een mooiere route naar Erik z'n schuurtje. Daar aangekomen waren al een hoop mensen aanwezig met veel 340 en 360 spul... en een Ascona. (p.s., pas op met die rechter achterband... niet goed die bobbel op de wang) De daf kwam later.
Anjo was al druk bezig een secundair deel van de vario te slopen, dat 'm ook aardig gelukt is. Hij lag in no time in kleine stukjes... maar wat wat is, tja, dat leren we zo wel... of niet.
Deel 1 van de cursus was het electrische en vacuum deel welke onder de motorkap te vinden is. De wagen van Niels(?) was lichtelijk defect. Zo ongeveer elke fout die Anjo gezien had was aanwezig. (volgens mij moest dat met hulp zijn geweest

Zeer leerzaam... maar het was buiten koud... Toen het begon te sneeuwen werd iedereen naar binnen gelokt met koffie. Daar werd iedereen tot de orde geroepen en werd begonnen aan 'het echte werk', de vario bak zelf. D'r was een mooie bak klaar gelegd, maar die lag te laag. Op naar de volgende. Heel toevallig lag er nog een rond te slingeren. (iets met een blauwe 340 die met een 5 bak buiten stond) Die werd op display hoogte gelegd en volgens de Erik Arbo normen lag die stabiel. De uitleg van de werking was duidelijk, inclusief het testen van het membraam en de 'doorsluisklep'? Zo'n ding met pakkingen die de ingaande en uitgaande slang van elkaar scheidt zodat het membraam z'n werk kan doen in elk geval.
Tijd voor het echte werk, een vario op de wagen nalopen en afstellen... maar eerst even de stabiel liggende vario toch wat stabieler leggen. (op de grond) Nu bleek een tijdje geleden dat Streepje niet voor of achteruit wilde... daarmee werd deze wagen per direct de vrijwilliger voor de variodag. Ok, eerst de riemen en de afstelling van de sec. schijven controleren. Te krap (0), dus afstellen die hap. Op de maximale afstel afstand was de ruimte tussen de schijven nog maar 0.3 mm, terwijl dit 0.5-1 moest zijn. Dit leverde een mooie demonstratie voor het vervangen van de riemen.
Na de vervanging van de riemen was het tijd voor... Lunch!
Op, iedereen genoeg gegeten, gekletst e.d. Dan nu... de koppeling. De liggende demo versie werd gedemonteerd, waarbij duidelijk werd uitgelegd wat was was en vooral wat het deed. Tevens werd het afstellen van de beruchte luchtspleet uitgelegd. De originele plaatjes voor het sfatellen is het mooiste, daar je dan ook meteen een oogje hebt om bij het verwijderen te helpen. Mochten ze echter niet voor handen zijn, ringetjes kunnen ook, zolang ze maar exact even dik zijn voor alle 3 de stel punten.
Onder de wagen werd uitgelegd hoe de verschillende onderdelen m.b.t. de koppeling zitten, werken en aangesloten zijn. Voor het daadwerkelijk afstellen van de koppeling was geen tijd meer, maar dat was niet al te verrassend. Gezien de demo is dit een behoorlijk lastige klus met de koppeling nog op de wagen.
De dag werd afgerond met een bedankje, een vragenronde, welke vrij kort bleef. Alles was duidelijk uitgelegd. Daarna was het tijd om naar huis te gaan. Mee eten in de plaatselijke cafetaria was verleidelijk, maar het was dusdanig koud en er moest nog heel wat gebeuren om op pad te kunnen, dat we dat niet afgewacht hebben.
Al met al een geslaagde dag en we waren vereerd dat Streepje een gedeelde hoofdrol was toebedacht. Complimenten voor de organisatoren en de docent.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
doorvoerpotje;)huysmans;90018 schreef : Daar werd iedereen tot de orde geroepen en werd begonnen aan 'het echte werk', de vario bak zelf. D'r was een mooie bak klaar gelegd, maar die lag te laag. Op naar de volgende. Heel toevallig lag er nog een rond te slingeren. (iets met een blauwe 340 die met een 5 bak buiten stond) Die werd op display hoogte gelegd en volgens de Erik Arbo normen lag die stabiel. De uitleg van de werking was duidelijk, inclusief het testen van het membraam en de 'doorsluisklep'? Zo'n ding met pakkingen die de ingaande en uitgaande slang van elkaar scheidt zodat het membraam z'n werk kan doen in elk geval.
m'n moeder staat over m'n schouder mee te kijken, en ik moest deze foto maar even fullsize op d'r mail knallen zodat ze hem uit kon printen :humor: (heb hem even van je website geleend)huysmans;90018 schreef :
gezellige maar toch wel koude dag, het ging me als ik het mag zeggen toch niet zo heel slecht af. toch is iets dergelijks als de werking en correct onderhoud duidelijk uit proberen te leggen toch iets wat ik nog niet al te vaak gedaan heb heb ik gemerkt.
voor alle deelnemers en overige clubleden, er was een ondersteunend boekwerkje beloofd met een paar beknopte details mbt onderoud e.d.
dit wordt een soort van nederlandstalige haynes incl fotoreportageverlagdinges waar ik zsm mee ga beginnen en dit komt uiteindelijk op het ledenmenu te staan, deelnemers van vandaag krijgen individueel een mailtje wanneer het klaar is.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zal zo ook nog wat mooie plaatjes opsnorren. Benieuwd wat mijn nieuwe Canon 1000D voor fraais heeft geproduceerd.
- V300 register
- Verbannen
-

De uitleg is je in elk geval goed gelukt, al begon je wel erg snel te troubleshooten terwijl je op de wagen van Niels zat. (Maar Erik floot je bekwaam terug :humor:

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;90028 schreef : Ik zal zo ook nog wat mooie plaatjes opsnorren. Benieuwd wat mijn nieuwe Canon 1000D voor fraais heeft geproduceerd.
Voor de geinteresseerden, de foto's van 2048x1536 zijn van de Sony DSC-P72, die van 2816x2112 van de Minolta G600 en de rest van de Canon 350D in raw en snel geconverteerd naar jpg. (wordt nog opgelapt waar nodig)
Er is niets gefilterd, ook niet de onscherpe en bewogen foto's. (ben ik te lui voor, anders leer ik er nooit iets van)
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Mijn dank aan de organisatoren van deze variodag :worship:, er zijn een hoop dingen duidelijk geworden vandaag, het is weer bewezen: men is nooit te oud om iets te leren :y: ere die ere toekomt :y:
- V300 register
- Verbannen
-
...en dat op een winterdag! respect!
@njo: wil je die vario opbazen??? :woops:
- V300 register
- Verbannen
-

Jullie hebben duidelijk een flink productieve dag gehad! Gaaf dat dit soort zaken van de grond gaan komen!