Mijn rode 340 DL
- V300 register
- Verbannen
Gekocht in mei vorig jaar van een oudere dame. Altijd in de familie geweest en zodoende ben ik de tweede eigenaar. Het is geen hele mooie auto, het interieur is keurig en ziet er eigenlijk heel netjes uit maar de carrosserie heeft veel kleine deukjes en krasjes. Maar goed, daar was de prijs ook naar.
Toen ik hem ophaalde stond er net 89.000 op de teller, liep zeer slecht stationair en als klap op de vuurpeil brak er een varioriem op de terugweg. Kortom, een boel werk voor de boeg.
In de zomervakantie heb ik er een andere variomatic onder (laten) zetten vanwege flinke roest op de schijven. De carburateur is ultrasoon gereinigd met nieuwe pakkingen en ringetjes opgebouwd. Vanwege de valse lucht perikelen heb ik ook de pakkingen rondom de inlaat vervangen. Daarnaast uiteraard het kleine werk, bougies, kabels, rotor, verdeler, luchtfilter e.d.).
Een goede schoonmaakbeurt aan de binnenkant was ook geen luxe. Hij was ontzettend stoffig en lag vol met rommeltjes. Eenmaal goed schoongemaakt zag ie er weer smetteloos uit.
Na het onderhoud aan de motor begon hij stap voor stap steeds beter te lopen. Vanaf eind augustus tot eind december heeft mijn vriendin er probleemloos (met één keer pech) in rondgereden. Het pechgeval is mij nog steeds een raadsel. Hij begon op de snelweg in te houden en viel bij stilstand uit. Toen ik aankwam bleek er niets meer aan de hand te zijn en reed uitstekend op de terugweg (de vriendin heeft de reis vervolgd met de 360 )
In tussentijd nog even de speling op de koppeling bijgesteld, deze was iets te groot en de auto trok bij bij flink gas geven op. Wat een verschil geeft een goed afgestelde koppeling zeg, alsof je in een nieuwe auto stapt.
Eind november heb ik de motorkap en dak flink gepoetst met Commandant-4, ook daar is ie flink van opgeknapt. Hij was behoorlijk dof...
De zijpanelen en deuren moeten nog steeds, maar dat komt met het mooie weer wel weer.
In de afgelopen maanden heb ik her en der wat dingetjes aangepakt. De sensor die de koelvin aanstuurt bleek last te hebben van gecorrodeerde contacten, die afbraken toen ik de stekkertjes eraf trok. Sensor en connectors vervangen.
Afgelopen maand de EMVK aangepakt. De bergremstand werkte voor geen meter en ook het opschakelvacuüm was veel te laag. Wat bleek, allebei de rubberen klepjes verstaft en afgebroken. Beide vervangen, diode vervangen en een extra diode in het tachorelais gezet. Tevens een terugslagklep op de hoofd-vacuümleiding naar de EMVK gezet. Binnenkort nog maar eens een vacuüm-buffertankje fabrieken en erbij plaatsen
Vandaag heb ik de kleppen gesteld. Deze waren ook hoognodig aan de beurt, hij begon steeds meer te tikken en rauw te lopen. Leuk klusje en was eigenlijk zo gepiept. Het verschil is echt bizar, de motor loopt heel mooi rustig stationair en is behoorlijk stiller. Ook trekt ie nog net even wat vlotter op. Ik ben benieuwd of het nog effect heeft op 't verbruik.
Ziet er weer keurig uit
De to-do's voor nu zijn nog; aandrijfriemen vervangen, waterpomp en thermostaat vervangen, koelvloeistof verversen, olie + filter verversen
De volgende updates zal ik in dit topic plaatsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Hele mooie auto, zeker na die poetsbeurt :worship:
Motortje ziet er ook nog keurig uit.
Geen achterstalling onderhoudt wat olie verversen betreft als ik het aan de klep tuimelaars zo zie. Erg mooi schoon.
Daar gaat je vriendin nog lang plezier van hebben.
M'n broer rijdt ook dagelijks in z'n 340 DL van '84, wel een handbak, maar is er ook helemaal weg van. Die staat inmiddels op de 260.000km
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;257335 schreef : Kijk daar istie dan
Hele mooie auto, zeker na die poetsbeurt :worship:
Thanksss!
eipmiw;257336 schreef : Mooie auto Louis! Maar wat voor kleur heeft je koelvloeistof? Die ziet er nog al bruinig uit:wtf2: Maar dat kan uiteraard ook de kleur van het reservoir zijn.
Klopt, het hele reservoir was toen ik 'm kocht aan de buitenkant viezig. Ik vermoed dat de motor eens te warm is geworden (misschien wel vanwege de weigerende koelvin-sensor). Zo ver ik de diagnose kan stellen heeft ie er geen lekke koppakking aan over gehouden.
Ik heb de koelvloeistof deels vervangen, want er zat amper wat in toen ik 'm kocht. Hij verbruikt gelukkig geen koelvloeistof, en ziet er nu weer helder uit. Echter heb ik wel 't idee dat er een wat klei-achtige substantie onderin de leidingen zit. De twee leidingen naar de carburatervoet zaten ook helemaal dichtgeslibd.
Dus, de boel eens flink spoelen en daarna de waterpomp vervangen. Je hoort de lagers van de pomp steeds meer, die is echt op z'n einde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ook wist ik dat de voorbalk erg vol zit met modden en wekenlang vochtig blijft. Schoonmaken die hap, voor het te laat is.
Tijd om ze eraf te halen, goed schoon te maken en in te smeren met een laagje RX5 gevolgd door RX10.
Net na het demonteren
Na het schuren, toch iets meer roest wat dan tevoorschijn komt.
Deze kant is er iets erger aan toe, maar ook nog wel te redden denk ik.
Wat ik met de voorbalk ga doen weet ik nog niet zo goed. Schoon is ie wel, flink gespoeld met water, net zo lang tot er geen rommel meer uitkwam.
Ik denk dat onderin een aantal afwateringsgaatjes boor, 'm daarna volspuit met ML en vervolgens aan de onderkant insmeer met RX5/10.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Die kunnen anders afbreken, zitten in het spatbord geschroefd.
Normaal verwijder ik altijd eerst de gril en die die strip. Zit immers aan de koplampen vast.
Ziet er verder nog aardig netjes uit zo, heb al vaak gezien dat die randen helemaal zijn weggerot, of dat er een gat zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dank je. De 240 is weer totaal iets nieuws voor mij. Ik ben benieuwd hoe het is om in een oer-Volvo te rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 247
Wat voor een 240 heb je nu?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.