show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Een 360 als eerste auto

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2019 19:21 #980871 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Een 360 als eerste auto
Met alleen een andere nokkenas schiet je niet zo veel op. Het is een combinatie van factoren: inlaat (en de gasklep van een stromberg is echt klein), spruitstukken, flow, ontsteking, diameters van de kleppen, uitlaat, compressie, noem maar op.
Volgens mij heeft de B19A in een 360 een L nokkenas. Goed voor koppel en verbruik, niet voor pk's. Je zou de A van een injectie kunnen nemen, met een ander spruitstuk met bijvoorbeeld een Weber carburateur. Maarja, dan steek je er een bult geld in en win je niet zo gek veel...
Kun je beter ombouwen naar injectie en een B230FB met LH2.4 management erin hangen. Als je dat zelf doet is dat niet heel veel duurder, en je gaat naar 130 pk/185 Nm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2019 23:14 #980874 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Een 360 als eerste auto
Ja zoiets dacht ik al, maar dat kan altijd nog. Er staat pas 82.000 op deze GLS, zou 't zelf toch 'n beetje zonde vinden om d'r dan gelijk 'n ander blok in te gooien. Dan bouw ik liever 'n ouwe 240 om naar 'n b234 turbo.
Eerst maar 's even het onderhoud afmaken, boutjes vd poulie willen nu eindelijk los (toch maar in de 4e versnelling gegooid) en waterpomp is er af. Morgen komen de distributie en waterpomp binnen, dus dan zijn we van 't weekend wel weer klaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2019 19:15 #980882 door V300 register
Voor zover mijn positieve voorspelling. Ik heb vanmiddag de nieuwe waterpomp geinstalleerd, en ik kwam d'r toen pas achter dat de oude en nieuwe pomp iets verschillen, zoals te zien op de foto die ik voor het instaleren maakte:

De pomp zelf is in afmetingen gelijk, het verschil zit 'm in de flens waar de poelie op gaat. Deze zit bij de nieuwe pomp verder naar voren (dus poelie meer richting de radiator) en de gaatjes voor de boutjes zitten dichter bij elkaar. Conclusie is, de originele waterpomp poelie past niet op de nieuwe pomp en staat te ver naar voren.

Ik geloof echter dat een poelie van de 2.3 motoren (zoals in een 240 of 740) wat dieper is en wél op de flens zou passen. Zou dit mijn probleem oplossen? Of zal ik echt een andere waterpomp moeten vinden?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2019 20:51 #980885 door 16673-dummy
Het lijkt erop dat je een pomp hebt voor een vroege B19, met een vaste fan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2019 14:40 #980889 door V300 register

volvofiel;253392 schreef : Het lijkt erop dat je een pomp hebt voor een vroege B19, met een vaste fan.

Je bedoelt de oude? Kan kloppen, aan 't vuil op de pomp te zien en de knoerharde rubbers (niks meer van over) lijkt de pomp bijna net zo oud als de auto zelf. Is ook nog een originele Volvo pomp. Maar ik heb nu een nieuw type poelie gekocht uit een 240, lijkt me dat die wel past. Van de week komt die binnen.

Ondertussen heb ik de distributie vervangen. Echter weet ik niet zeker of ik het goed heb gedaan, want alle markeringen zijn anders dan wat ik online vind:

Krukas

Hulpas

Nokkenas

Door geklungel was de timing eerst verschoven, maar voor wat ik nu zie ligt alles goed op z'n plek toch? De pijlen wijzen richting radiator.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2019 23:10 #980893 door 16673-dummy
Nee de nieuwe. De pomp die eraf kwam heeft een getrapte flens vanwege de viscokoppeling voor de fan. De oudere hadden dat niet; daar zat de fan direct op de waterpomp geschroefd.

Timing van de distributie checken doe je door de merktekens op de tandwielen uit te lijnen t.o.v. de merktekens op het blok.
Je hebt nu alleen de riem uitgelijnd met de tandwielen. Kan ook, maar na 1 volledige slag van de motor zijn de tekens op de riem verlopen. En dan zul je dus toch die op het blok moeten gebruiken.

Niet vergeten om na +/- 1.000 km de spanner opnieuw te spannen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2019 15:11 #982661 door V300 register
Zo, het is weer eens tijd voor wat onderhoud aan de 360. Met deze temperaturen kan er goed gesleuteld worden dus ik dacht dat 't wel weer tijd was voor een oliewissel.

Nadat dit gedaan was zag ik dat ik sinds gister opeens wat koeivloeistof heb verloren, en dat er een lek was bij de waterpomp zelf. Nadere inspectie liet zien dat dit vandaan kwam bij de bovenkant van de pomp, waar die rubberen ring zit tegen het blok aan. Ik dacht eerst nog even wat van de boutjes een extra tikje vaster te draaien, maar hierdoor ging kwam er juist meer koelvloeistof uit.
Iemand enig idee hoe dit plots kan? Ik heb de pomp in maart vervangen en sindsdien al een paar duizend km's gereden zonder problemen, en nu opeens toch een flinke lekkage. Ik ben bang dat ik toch weer aan de bak moet en de pomp (of in ieder geval de pakkingen) weer mag gaan vervangen...

Daarnaast is het tijd om de remmerij eens aan te pakken, dus ook de schijven voor. Nu zie ik bij veel auto's dat de wielen vaak direct op de schijf zitten, maar dat er bij 300's ( of in ieder geval mijn 360) een soort 'hub" tussenzit. Moet ik deze er af halen als ik de schijf wil demonteren? En zo ja, hoe dan?

Ik bedoel dus het ietswat roestige gedeelte in het midden. Daarnaast zijn andere tips uiteraard ook welkom, dit is de eerste keer voor mij dat ik de remmerij aanpak :)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-07-2019 16:38 #982662 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Een 360 als eerste auto
Naast dat jouw vraag hier vast wel beantwoord zal worden kan het op meerdere vlakken ook handig zijn om lid te worden van onze club, je kunt dan onder andere bij een pallet aan technische informatie/documentatie waar je U tegen zegt.

Wellicht het overwegen waard, zeker gezien jouw omgang met de 360

• Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2019 17:01 #982663 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Een 360 als eerste auto
Grappig, ik heb van de week precies de zelfde reparaties gedaan.
Waterpomp is wss het rubber een beetje los waar deze het blok in gaat.
Hier zie je hem bij mijn 940.
[ATTACH]5322[/ATTACH]
Haal een nieuw pakking setje.
www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/133...491-270667/RD270667A
Kijk dit fimpje voordat je hem terug zet.

Is een veel voorkomend probleem lekkende waterpompen op Redblocks.

Voor de Naaf van de 360:
-Haal het kapje (die over de naafbout zit los) met waterpomptang ofzo.
-Draai de moer los. (dop 24)
-Nu komt de voorwiel lager en naaf los.
-Zet de naaf met remschijf in de bankschroef.
-Zo kan je de 4 x inbus 8 losdraaien die de naaf en schijf verbinden.
-Tik daarna met hamer. Of grote platte schroevendraaier de schijf en naaf van elkaar af.
[ATTACH]5323[/ATTACH]
-zet de nieuwe schijf op de naaf.
-Maak de wiellager schoon vul hem met het juist vet.
-Draai alles weer vast. Moer (met dop 24) 50nm aanraaien en dan 90g terug.
(Deze moet iig niet te strak of los zitten)
-Sla het kantje van de moer weer op de as (zodat deze niet verdraaid)
-Kapje weer over de moer en klaar.

Lijkt een heel verhaal maar stelt echt niks voor.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2019 21:00 #982669 door V300 register
Volgens mij moet de remklauw en de remklauwhouder eerst verwijderd worden voordat
de naaf met schijf van de astap af kan. En dat is een pokkenwerk, de twee bouten van
de remklauwhouder zijn hoge sterkteklasse, fijne draad en altijd muurvast.

De naafmoeren mag je geen twee keer gebruiken. Nieuwe zijn niet duur.
Vastzetten met 55Nm en dan een kwartslag los.

Ik zou de complete veerpoot verwijderen en meteen alles aanpakken.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC