show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

De driedeurs drie-reeks

• Saskia De Vos (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2014 05:00 #633130 door Saskia De Vos (GAST)
De driedeurs drie-reeks is gemaakt door Saskia De Vos (GAST)
Hallo mede-Volvo-freaks

Sinds kort lees ikmee op dit forum en gezien ik inmiddels de meer dan gelukkige eigenaar van een Volvo 343 ben geworden, wordt het maar eens tijd om me behoorlijk voor te stellen.

Ik ben Saskia, 34 jaar en wonende in Evergem - Belgi?. Sinds jaar en dag een notoir Volvo-liefhebber. Mijn eerste Volvo schafte ik ergens in 2006 aan, een Volvo 240 GLE 2.3 station uit 1992. Ik werkte toen in Nederland en heb die 240 toen ook gewoon uit Nederland gehaald en in Belgi? ge?mporteerd. Eigenlijk was ik toen op zoek naar een witte station. Echter, na "alle" witte stations die ik online kon vinden ook ter plekke te hebben bezocht diende ik te concluderen dat de verkopers de zaakjes toch weer steeds mooier voorstelden dan ze werkelijk waren. Toen ik uiteindelijk een zeer nette station in bordeaux tegenkwam, was ik gelijk verkocht. Overigens was de Nederlandse nummerplaat FP-VH-58, misschien dat het hier een belletje doet rinkelen?

Toen ik in 2009 verhuisde naar een woning met garage, greep ik mijn kans om meer voor een "echte oldtimer" te gaan. Een prachtige Belgische Volvo 242 DL uit 1979 in oranjebruin. Overgenomen van de eerste - bejaarde - eigenaar, steeds in de garage gestald, volledig gekende historie en ingevuld onderhoudsboekje.. en slechts 83.000 km. Deze Volvo was werkelijk perfect in orde, nagenoeg roestvrij en knetterhard. Ik heb er veel tijd en geld in ge?nvesteerd om dat ook zo te houden. Met deze 242 ging ik elk jaar apetrots naar de VKB.

Na enkele jaren vond ik het wel eens tijd worden voor iets anders. In feite wilde ik de 242 het liefst van al gewoon houden, als mijn eigen persoonlijk pronkstuk, maar ik had nog steeds maar ??n garage. ik kon simpelweg geen twee Volvo's naast elkaar houden. Dus moest ik noodgedwongen kiezen. En als ik ooit eens wat anders zou willen, betekende dat dat de 242 DL moest gaan. Ik had mijn oog laten vallen op de Volvo Amazon en in 2012 haalde ik er eentje uit Friesland. Een hemelsblauwe tweedeurs uit 30/06/1970 - ??n van de allerlaatste. Helaas bleek deze Amazon onderhouds slecht gerestaureerd en heb ik 'm weer doorverkocht aan een Fransman. In de tussentijd bleef ik gewoon met de 242 rijden - ik vond het niet erg de verkoop nog maar eens wat langer uit te stellen.

Tot begin dit jaar plots een koper voor de 242 opdook. En toen ging het snel. Opeens had ik geen Volvo meer... :( Met het idee dat er best nog een pak sneeuw tevoorschijn kon komen, wilde ik zo snel mogelijk een - al dan niet tijdelijk - alternatief, gezien woonwerk-verkeer op een Vespa uit 1986 niet echt aan te raden is in echt winterse omstandigheden. Dus ik moest zo snel mogelijk op zoek naar iets anders. Uiteraard - het liefst van al een Volvo, een 340 of een 480. Of een Saab 99 of 900 Classic, maar het bleek dat het huidige aanbod op de tweedehandsmarkt niet zo denderend.

En het werd dus een Volvo 340. Ik heb de 340 altijd al als een ondergewaardeerde auto beschouwd. Persoonlijk vind ik het niet de mooiste Volvo die gemaakt is, maar dat kan je wel van meer Volvo's zeggen, natuurlijk :D. Maar het is wel een karakterbak, en dat maakt alles goed. :D En ik heb inmiddels al reacties gehad van mensen die de 340 een mooier model vinden dan de 240. :cool:

Gekocht in Ternat (Belgi?), van de kleinzoon van de (inmiddels) overleden eerste eigenaar en afgelopen zondag 23/02/2014 opgehaald. Voor het eerst ingeschreven in november 1982, dus een exemplaar van het modeljaar 1983. Het merendeel van zijn leven heeft hij in de garage doorgebracht, wat ook de kilometerstand van n?t geen 74.000 km aantoont (inmiddels 73.907)!

En hij rijdt super. :wtf:
Om eerlijk te zijn, vind ik dat de 343 DL comfortabeler en beter rijdt dan de 242. Hij voelt minder "log" aan, iets meer "responsive", strakker op de weg. Een zeer aangename verrassing! De 343 is werkelijk spartaans uitgerust, maar dat gold ook voor de 242. Aan de comfortabele zit en de uitstekende kachel merk je weer dat de onge?venaarde pluspunten van het Volvo-rijden ook weer hier in ere zijn gehouden. De 343 bezit dezelfde handgeschakelde vier-versnellingsbak, de M45, die ik al kende uit de Volvo 242 DL. De ?nige echte optie die ik heb kunnen ontdekken aan de 343, moet wel de afsluitbare tankdop zijn. Verder niets; geen toerenteller (waar hij zelfs de 242 naar de kroon steekt), radio, geen kaartenbakken, zelfs geen gordels achterin... Wat er niet op zit, kan niet stuk gaan natuurlijk.

De Volvo 343 heeft de tand des tijds best goed overleefd en is behoorlijk hard te noemen. OP 14/02/2014 werd hij zelfs blanco gekeurd.
Maar er zitten wel schoonheidfoutjes, plekjes en mankementjes aan. Zo trekt de auto tijdens het rijden naar rechts en tijdens het remmen naar links. De banden zijn stilaan aan vernieuwing toe. Een paar roestplekjes: de achterklep is van binnenuit doorgeroest onder de achterruit, ook onder de voorruit zit een plekje - wellicht ook doorgeroest, de onderrand van het spatbord rechtsvooraan. En een hoop krassen en deukjes (vooral op het rechterportier). De onderste chroomlijst van de voorruit is zeer lelijk uitgeslagen, alsook het voorste deel van de chroomlijst op de regengoot boven de portieren. Dan nog kleine dingen zoals een kapot bakje in de armleuning van het linkerportier, een slecht werkende gordelvanger linksvoor (het veertje in de rode drukknop lijkt te ontbreken?) en raamhendels waarvan de draaidop losgekomen is. Ook een gaatje in het knipperlicht rechtsachteraan, maar een nieuwe lichtbehuizing zit er inmiddels al in. Een afspraak voor een groot onderhoud werd ook al gemaakt en ik ben inmiddels op zoek gegaan naar een gordelset voor achterin, raamhendels, chroomlijst enzovoort. Het komt wel goed. :cool: Deze 343 is zeker niet moeders mooiste, maar net dat maakt het rijden voor mij zo fun. Eindelijk weer eens een auto die ik niet met fluwelen handschoenen hoef te behandelen, in tegenstelling tot de maniakaal onderhouden 242 DL. Nice.

In de tussentijd blijf ik verder uitkijken naar een nette Amazon die volledig aan mijn eisen beantwoordt (...). Of wie weet, ooit weer een 240 station zoals mijn eerste Volvo, als ook de meest recente bouwjaren ervan ooit belastingvrij mogen worden. Maar inmiddels kan ik me weer met "stijl in een Volvo" verplaatsen, en heeft dat alles zeker geen haast.

En nu. EINDELIJK. Foto's:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2014 08:18 #942728 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De driedeurs drie-reeks
Een net wagentje! Met harde voorbalk, dat zie je niet vaak :)

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2014 09:46 #942729 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic De driedeurs drie-reeks
Zo :wtf: op de foto's lijkt hij wel nieuw. Veel fijne kilometers ;)

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-03-2014 11:00 #942731 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic De driedeurs drie-reeks
Wat een mooi verhaal Saskia, zou zomaar het clubblad in kunnen, lijkt het je ook leuk te worden van onze club?

Ik vind de 2 serie overigens ook erg mooi, maar ja dat weegt en drinkt nogal h?, dat geld hou je met een 340 weer over voor andere zaken.

Hij staat er nog best netjes bij zo van de foto's af bekeken, heel veel (rij) plezier met jouw 340!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2014 14:25 #942733 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De driedeurs drie-reeks
Hoi Saskia, ik dacht al, die naam komt me bekend voor... volgens mij hebben we elkaar al eens gezien op de VKB? Ik had toen een groene 345 bij me (die er toen nog niet zo mooi uit zag).
Leuk om je hier tegen te komen. Veel plezier met je 340!

• Saskia De Vos (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2014 17:13 #942736 door Saskia De Vos (GAST)
Beantwoord door Saskia De Vos (GAST) in topic De driedeurs drie-reeks
Bedankt voor de reacties!

Op foto's ziet de 343 er wel iets beter uit dan hij werkelijk is, maar gelukkig zijn het ook vooral optische minpuntjes. Zoals het verweerde chroom en het rechterportier (deuk, krassen). Niet erg, wel minder mooi. Het was inderdaad wel een zeer aangename verrassing dat de voorbalk nog helemaal gaaf is. Dat bevestigt wel dat de Volvo gedurende zijn leven vaak in de garage is gestald geweest.

Wat kost lidmaatschap bij de club, overigens? Welke voordelen heeft het?

Dat een 2-serie veel weegt, maakt in Belgi? natuurlijk niet zoveel uit, daar bij ons wegenbelasting niet wordt berekend op vlak van gewicht, maar de hoeveelheid paardekracht en de cylinderinhoud. De 240 verbruikt wel makkelijk 1/10, dat zou iets meer zijn dan een 340, heb ik begrepen. Maar gezien ik maar 2000 ? 3000 km/jaar met de Volvo rijd, is verbruik evenmin iets waar ik echt veel rekening mee hoef te houden. Ik heb vooralsnog niet onmiddellijk zicht op het werkelijke verbruik van de 340. Ik heb sinds aankoop er nog maar een kleine 150 km mee gereden. Ik ben wel benieuwd!

@ Joost: natuurlijk ken ik je nog! We hebben ooit op de VKB onze lastig lopende B19A's tegenover elkaar gezet. Jij met de 345, ik met de 242. Ik ben benieuwd hoe je 345 er inmiddels bij staat. Misschien een RV op de vKB dit jaar? Voor het eerst zal ik in het rijtje van de 300-reeks mogen parkeren, leuk. :D Ik heb hier ooit wel e.e.a. gelezen over je 345 en de B19. Ik heb begrepen dat de problemen min of meer opgelost zijn, of niet?

Ik hou me steeds aanbevolen voor onderdelen voor mijn 343. Als toevallig iemand bijvoorbeeld nog een harde achterklep (in hetzelfde kleur zou al helemaal mooi zijn: kleurnummer 184 -5) heeft liggen....? Of chroomlijsten voor de voorruit?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2014 17:21 #942739 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De driedeurs drie-reeks
Welkom! Veel plezierige kilometers gewenst

Sjieke kleur voor de 340 overigens :yesyes:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2014 17:21 #942740 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic De driedeurs drie-reeks
Ja hoor, het was een combinatie van de verkeerde garage bezoeken (ontsteking afstellen), een twijfelachtige spruitstukpakking en uiteindelijk een carburateurrevisie.
Die 345 is later ook gedeeltelijk opnieuw gespoten en ik ben er meerdere keren mee naar Zuid-Frankrijk geweest. De laatste keer was hij echt 100% in orde, toen heb ik op de heenweg 1:16,5 gehaald en op de terugweg flink gas gegeven (honderden kilometers achter elkaar 150 km/h). Die doet het dus weer prima. Maar inmiddels staat 'ie al twee jaar ongebruikt in de stalling, ik reed er iets teveel mee en hij had toch regelmatig aandacht nodig. Mijn huidige 360 gelukkig niet.
We zullen elkaar vast nog wel eens treffen op een evenement.

Als ik je een tip mag geven m.b.t. je 340: ga de portieren van binnenuit tectyleren, evenals de voorbalk, dorpels, paravan en de wielkasten achter (even in de kofferbak de zijpanelen eruit halen, dan kun je daar achter goed de naden en kieren tectyleren).
Wat roestpreventie betreft was dit niet het beste jaar dus je kunt er best een bus of vier tegenaan gooien (niet letterlijk natuurlijk).

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-03-2014 17:29 #942741 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic De driedeurs drie-reeks
Als je per automatische incasso betaald kost het lidmaatschap per jaar momenteel ? 27,50 en bij zelf overschrijven ? 32,50.

Je kunt dan meedoen aan de diverse activiteiten zoals sleuteldagen, toertochten, een cursus etc.

Daarnaast ontvang je regelmatig een Volvoice (ons clubblad, jouw bovenstaande verhaal zou daar al heel mooi in passen denk ik!)

En op de clubsite staat een puist informatie van heb ik jou daar, vooral op technisch gebied (groene boekjes van Volvo zelf)

• Saskia De Vos (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2014 18:28 #942747 door Saskia De Vos (GAST)
Beantwoord door Saskia De Vos (GAST) in topic De driedeurs drie-reeks

volvofiel;226332 schreef : Als ik je een tip mag geven m.b.t. je 340: ga de portieren van binnenuit tectyleren, evenals de voorbalk, dorpels, paravan en de wielkasten achter (even in de kofferbak de zijpanelen eruit halen, dan kun je daar achter goed de naden en kieren tectyleren).
Wat roestpreventie betreft was dit niet het beste jaar dus je kunt er best een bus of vier tegenaan gooien (niet letterlijk natuurlijk).

Een bepaald merk ML dat je zou willen aanraden?

Wouter76;226334 schreef : Als je per automatische incasso betaald kost het lidmaatschap per jaar momenteel ? 27,50 en bij zelf overschrijven ? 32,50.

Je kunt dan meedoen aan de diverse activiteiten zoals sleuteldagen, toertochten, een cursus etc.

Daarnaast ontvang je regelmatig een Volvoice (ons clubblad, jouw bovenstaande verhaal zou daar al heel mooi in passen denk ik!)

En op de clubsite staat een puist informatie van heb ik jou daar, vooral op technisch gebied (groene boekjes van Volvo zelf)

Bedankt Wouter. Ik hou het nog even in beraad. Betaal in Belgi? ook al clubgeld voor de Belgische Volvoclub VCCB) en in al die jaren nog nooit op een meeting geraakt (ik heb vreselijke werkuren..). Dus denk dat sleuteldagen en cursussen in Nederland - hoewel zeer aantrekkelijk - praktisch voor mij quasi onhaalbaar zijn. Ik weet nog niet hoelang de 340 blijft, hoewel ik moet bekennen dat ik er steeds meer en meer de smaak van te pakken heb. Ik blijf alleszins advertenties bekijken. :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC