'86 340 1.4 variomaat
- V300 register
- Verbannen
-
te registreren.
al enkele maanden rijd ik een volvo 340 1.4 uit '90.
ik heb deze gekocht omdat ik een tijdje geleden van baan verwisseld
ben, en mijn leaseauto moest inleveren. de volvo was goedkoop,
en stond me wel aan.
het is een 1.4 met handgeschakelde 5-bak. en trekhaak

hij heeft welgeteld 0 opties... zelfs geen radio heeft er ook al die jaren
niet ingezeten, ook geen speakers, en ook geen antenne...
de auto had 128.000 gelopen, en ik ben 2e eigenaar. de vorige
eigenaar is een bejaarde man, die zelf bij Volvo (nedcar) werkte.
hij heeft deze na 21 jaar trouwe dienst ingeruild bij de mitsubischi dealer,
op een mitsubischi colt. (deze worden nu bij nedcar gebouwd)
de volvo was een doorn in het oog van de mitsubischi garage,
dus ik kon hem voor weinig overnemen.
Het was de bedoeling de volvo zo kort mogelijk te rijden, want echt fan
was ik er niet van...
echter... bevalt de Volvo eigenlijk zo goed, dat ik er ondertussen wel van
gecharmeerd ben. Enige nadeel wel is dat hij geen oldtimer is.
een paar foto's van de volvo:
hierboven staat hij op de brug, de uitlaat was vlak na het spruitstuk
afgebroken.... ff alles gedemonteerd, spruitstuk gelast, in de garage
waar een vriend van mij werkt, nieuwe rubbers gehaald, en werkt
weer perfect. en sleutelen, heerlijk hoe makkelijk dat gaat bij een 340!
dit alles heeft me wel gecharmeerd van de 340, en daarom ben ik op zoek
gegaan naar een oldtimer, en liefst geen rode.
en met succes! Vorige week heb ik een 1.4 variomaat uit '86 gekocht.
een blauwe, ik vind de kleur geweldig!
en deze heeft wel een radio, geweldig retro!
een paar foto's:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
de keienvanger verdiend wat aandacht, en zoals op de foto te zien
bij het rechterspatbord een klein plekje. maar dat is nog prima bij te werken.
het motortje loopt prima.
maar.... rijden doet hij niet. het koppelingshuis is kapot.
dit wist ik bij aankoop. op onderstaande foto is goed te zien
dat het koppelingshuis aan gort is:
ik heb een klein deeltje gevonden in de motorruimte:
Mijn vermoeden is dat dit een deeltje van de koppeling is.
ik denk dat de koppeling gesneuveld is, en uit elkaar gevallen is
en daardoor het koppelingshuis gesloopt heeft...
heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt?
een koppelingshuis heb ik inmiddels al bemachtigd:
ik heb nog geen tijd gehad om de 340 op een brug te zetten, en te kijken
wat er precies aan de hand is.
wat denken jullie, nieuwe koppeling, koppelinghuis monteren, en rijden?
ik hoor het graag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Dat een koppelingshuis zo kapot gaat is mij niet bekend, wel dat de vertanding gaar word.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
koppelingshuis aan splinters: VET!!
je bent de 2e voor zover ik weet, heb zelf al eerder gesleuteld aan een auto waar dit ook was (maar dan aan de zijkant). dit komt doordat de koppeling versleten was en 't motortje nog maar een paar keer vol gas en op volle toeren gejaagd is in een poging om weg te kunnen rijden...., dat had in dit geval dus waarschijnlijk een mooie klap tot gevolg. deeltje op de 2e foto is een stukje van de koppelingsplaat dat tussen de voeringen in zit.
wat je aan onderdelen zowieso nodig hebt is een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat, onderzoek als het spul open ligt gelijk het vliegwiel op beschadigingen/groeven en evt hitte verkleuringen; tref je wat aan, dan moet je die ook vervangen. en gelijk even afstellen als de nieuwe koppeling gemonteerd is;) forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5593
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
In dit geval lijkt me dat het materiaal zwaar aangetast is, maar een goed CVT vliegwiel gaat eersdaags schaars worden natuurlijk.
[YOUTUBE]RY_r01cR114[/YOUTUBE]
betreffende user heeft trouwens echt een TON met leuke motorrevisie-werkplaats-filmpjes op youtube staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
@AVDAKKER bedankt voor de erg duidelijke handleiding voor het stellen van
de koppeling, mooi werk!
Ik zal jullie op de hoogte houden, zodra ik hem op de brug heb gezet.
dat zal helaas nog even duren, want ik heb net een knieoperatie ondergaan.
hebben jullie suggesties, waar en welke koppeling ik het best kan aanschaffen?
en het koppelingshuis dat ik erbij heb ziet er niet echt fris uit,
zou ik er goed aan doen deze schoon te maken en in hammerite te zetten?
ik hoor het graag van jullie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
antiekeradio;191187 schreef : Anjo, heb jij wel eens gezien dat een vliegwiel opnieuw 'gesurfaced' kan worden??
In dit geval lijkt me dat het materiaal zwaar aangetast is, maar een goed CVT vliegwiel gaat eersdaags schaars worden natuurlijk.
Zijn al schaars. Kan goed dat de prijs voor dit onderdeel naar de 200 a 300 euro schiet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Inderdaad een mooie kleur, die blauwe

Technisch vrij onhandig, dus tips heb ik niet, maar ik wens je heel veel succes ermee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb helaas slecht nieuws betreft de rode 340...
Ik heb een ongelukje gehad, en hij is flink beschadigd...
Ik heb daarom besloten hem in eigen beheer te slopen, en alle
bruikbare delen te bewaren, of evt te verkopen.
Veel kan ik gebruiken voor de blauwe.
zoals te zien op de volgende foto's is de rode flink gehavend:


Ik heb nu wel werk moeten maken van de blauwe variomaat, omdat ik
snel weer mobiel moest zijn.
nadat ik het koppelingshuis verwijderd had trof ik dit aan:
aardig goed aan Gort..
Ik ben s'middags bij danny van DafHobby langsgeweest, en een complete
nieuwe koppelingsset gehaald.
Ik trof daar nog 2 forumleden, Wouter en ? ik ben je naam helaas kwijt,
ik had ook erg veel haast, de Volvo moest en zou die dag lopen!
@Wouter, nog bedankt voor de tip van de koppelingsplaatjes, werkt perfect zo!
dat is wel gelukt gelukkig, koppeling werkt goed, en de volvo rijdt lekker!
Helaas stond ik na 2 dagen wel alweer op de vluchtstrook, linksvoor een lekke
band.. Die band leek mij aardig nieuw, nadat ik hem omgewisseld met de
reserveband zag ik dat er aan de binnekant een centimeter van afgeschuurd
was tegen de veerpoot.. ik vind dit erg vreemd, originele volvo velg,
maar veel te brede band? of zou er iets mis zijn met de veerpoot?
ik kan me niet voorstellen dat de vorige eigenaar met deze band gereden
heeft, ook snap ik niet waarom hij een band vervangen heeft bij een
auto die niet meer reed... ik zal het eens onderzoeken,
morgen zal ik jullie een foto van de band laten zien, en ook even de maat
controleren.
De onderdelen die ik niet kan gebruiken van de Rode, zoals de 5-versnellingsbak zal ik op de v3c website te koop zetten.
Ik houd jullie op de hoogte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Zo te zien is ie nog niet reddeloos verloren.
-andere radiateur
-2 koplampen met knipperlichten
-standaard grille
-bumper met chroominleg
-nog wat klein materiaal
Misschien wat uitdeuk- en spuitwerk,
dat hoeft niet de wereld te kosten.
Een late 340 met handgeschakelde 5 bak
met zo'n lage kilometerstand, in deze staat........
ik zou me nog eens bedenken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.