show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Clubdiesel II

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2011 23:41 #631425 door V300 register
Clubdiesel II is gemaakt door V300 register
Na de aankoop van de clubdiesel, zo genoemd omdat deze inmiddels ettelijke eigenaren binnen onze club heeft gehad, voel ik mij nu ook een beetje verplicht om jullie op de hoogte te houden van het wel en wee van deze auto.

Als eerste wil ik iedereen bedanken die in het verleden tijd, geld en moeite in deze auto heeft gestoken. Zonder deze mensen had ik waarschijnlijk met een veel slechter exemplaar genoegen moeten nemen.

De laatste eigenaar heeft mij keurig alle minpuntjes van de auto verteld en over de niet zo geringe olielekage heeft hij inderdaad niet overdreven. Bij het ophalen ben ik over een afstand van 256 km onderweg zowat de hele carterinhoud verloren wat neerkomt op meer dan een halve liter per 100 kilometer. Het woon-werk verkeer waar ik de auto in eerste instantie voor in gedachten had, viel daar mee af en zelfs voor korte ritjes kon je je er nergens meer mee vertonen zonder er een TENA-automotive onder te leggen.

Helaas slokte een omvangrijke verbouwing van de badkamer alle vrije tijd zodat het project clubdiesel even moest wachten.

Gelukkig heb ik in de tweede week van mijn vakantie wel tijd kunnen vinden om de olielekkage aan te pakken. Volgens de diagnose die de vorige eigenaar al had gedaan, bleef als enige boosdoener de achterste krukaskeering over. Dit betekende een omvangrijke klus waarbij de auto op de brug moest en waarbij de aandrijfas en het koppelingshuis moesten worden verwijderd. Gelukkig heb ik thuis een brug zodat niets deze klus meer in de weg stond.

Vanwege eerdere ervaringen met een Volvo 740 waar bij de achterste krukaskeerring de stoflip volledig losgesleten was van de ring, verwachte ik hier een soortgelijk tafereel. Ik had dan ook al een beetje rekening gehouden met een eventuele nieuwe koppelingsplaat en drukgroep want als je de boel toch open hebt liggen...

Groot was dan ook mij verbazing dat ik na het verwijderen van het koppelingshuis een vrijwel nieuwe drukgroep en koppelingsplaat aantrof.
Gezien de enorme oliesporen vanachter het vliegwiel moest degene die deze onderdelen heeft vervangen, deze lekkage niet over het hoofd hebben kunnen zien. Het raadsel werd dus alleen maar groter?

Na het verwijderen van het vliegwiel (handig die gaten om het omtrek van het vliegwiel waar precies zo'n lange bevestigingsbout van het koppelingshuis als tegenhouder inpast) komt een nieuwe oliekeerring aan het licht. Na verwijderen zijn er zelfs geen slijtsporen zichtbaar. Ook de omtrek van de achterste krukasflens is netjes zonder diepe slijtgroeven of een aangekoekte rand van olie en rubberresten. Als het raadsel nog niet groot genoeg was?

Uit mijn verzameling speciaal volvo gereedschap vis ik zowaar een passend stempel voor de krukaskeerring tevoorschijn die perfect over de krukasflens past en waar de oude oliekeerring mooi soepel overheen schuift. Van Ben had ik al een nieuwe achterste krukaskeerring bij de auto gekregen dus met het stempel in de aanslag probeer ik de nieuwe keerring over het geoliede stempel te schuiven en dat wil dus niet :S
Na bestuderen van beide keerringen blijkt dat de oude keerring een gelijke buitendiameter maar ook een grotere binnendiameter heeft. Omdat bij het demonteren van de oude keerring de in elkaar gedraaide veer, die de stoflip op spanning moet houden, is gebroken kan ik geen exacte maat nemen.
Bij het tijdelijk terugplaatsen van de oude keerring kan ik met behulp van voldoende licht inderdaad tussen de omtrek van de krukasflens en de stoflip door kijken :confused:.

Met deze wetenschap ben ik na een dag sleutelen met mijn met olie doordrenkte pruik eerst maar eens voldaan in het nieuwe bad gaan liggen.

De volgende dag heb ik wijsgeworden van de vorige dag eerst een oud T-shirt om het hoofd geknoopt en heb ik vervolgens alle onderdelen na een grondige reinigingsbeurt in de ontvetterbak weer in elkaar gezet.
Bij de proefrit stond alleen het koppelingspedaal wat te laag afgesteld; voor de rest lijkt de operatie geslaagd want er ligt geen olie meer onder.

Nu kan ik voor mijn woon-werkverkeer eindelijk dieselen :groovy:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2011 09:49 #884312 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Clubdiesel II
Woei, goed bezig Jouke! En nu lekker tokkelen naar het werk, in alle rust... :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-08-2011 11:14 #884315 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Clubdiesel II
Hey Jouke,

Ik ben blij dat het nu opgelost is, ik hoop dat je er nog vele jaren plezier van hebt.
Ik heb zelf helaas geen brug, dus dit was weer zo'n dingetje wat ik voor me uit bleef schuiven. maar dat je een hele carterinhoud kwijt ben geraakt op 1 ritje had ik ook niet kunnen vermoeden, sorry hiervoor.
Ik wist wel dat de keerring lekte, maar dan is hij na de overdracht aan jou dus echt gescheurd....
Ik ben in ieder geval blij dat ik alle te vervangen onderdelen er bij heb gedaan, dan kost het je weinig tot niets.
Gelukkig heeft het dieseltje nu een goed baasje, ik mis dat gekke ding nog steeds....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2011 11:31 #884318 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Clubdiesel II
Wat een mooi verhaal zeg, leest lekker weg en fijn dat de olie lekkage hiermee verholpen is, de clubdiesel word echt nieuw leven ingeblazen!

Veel (rij)plezier met de zelfontbrander!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-09-2011 07:44 #884405 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Clubdiesel II

Ben340DL;183170 schreef :
Gelukkig heeft het dieseltje nu een goed baasje, ik mis dat gekke ding nog steeds....


Betrapt Ben! Je hebt jezelf nu wel heel erg verraden! Ik had het gezegd dat je het nog zou zeggen, maar jij was ervan overtuigd dat het niet zo zou zijn! :D

Jouke, goed bezig kerel. Jij herneemt gewooon waar Ben gestopt was, dat is pas teamwork en daar zal de diesel zeker van gaan profiteren! :y:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-04-2013 17:36 #927776 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Clubdiesel II
Misschien totaal onterecht, maar ik maak me inmiddels zorgen om 'onze' clubdiesel! Hoe staat het ermee?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2013 23:15 #927836 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Clubdiesel II
Mocht iemand ooit van zijn diesel af willen ivm de plannen, dan wil ik hem wel overnemen en tien jaar stallen tot een museum hem kan overnemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2013 12:02 #927844 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Clubdiesel II
Ik wil er wel 10 jaar mee rijden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2013 18:57 #927852 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Clubdiesel II
Daar gaat de eerste

link.marktplaats.nl/671702987

Jammer maar logisch

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-04-2013 19:05 #927854 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Clubdiesel II

Joris;215798 schreef : Daar gaat de eerste

link.marktplaats.nl/671702987

Jammer maar logisch


Die stond er al wel even op hoor :yesyes:
Maar nu zal deze auto wel vrij onverkoopbaar geworden zijn helaas...

Hoewel, ik vraag me af of dat een 340 diesel eerder wel te verkopen was. Het blijft een traag hok, en een 340 op lpg is altijd nog goedkoper te rijden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD