Clubdiesel II
- V300 register
- Verbannen
-
Als eerste wil ik iedereen bedanken die in het verleden tijd, geld en moeite in deze auto heeft gestoken. Zonder deze mensen had ik waarschijnlijk met een veel slechter exemplaar genoegen moeten nemen.
De laatste eigenaar heeft mij keurig alle minpuntjes van de auto verteld en over de niet zo geringe olielekage heeft hij inderdaad niet overdreven. Bij het ophalen ben ik over een afstand van 256 km onderweg zowat de hele carterinhoud verloren wat neerkomt op meer dan een halve liter per 100 kilometer. Het woon-werk verkeer waar ik de auto in eerste instantie voor in gedachten had, viel daar mee af en zelfs voor korte ritjes kon je je er nergens meer mee vertonen zonder er een TENA-automotive onder te leggen.
Helaas slokte een omvangrijke verbouwing van de badkamer alle vrije tijd zodat het project clubdiesel even moest wachten.
Gelukkig heb ik in de tweede week van mijn vakantie wel tijd kunnen vinden om de olielekkage aan te pakken. Volgens de diagnose die de vorige eigenaar al had gedaan, bleef als enige boosdoener de achterste krukaskeering over. Dit betekende een omvangrijke klus waarbij de auto op de brug moest en waarbij de aandrijfas en het koppelingshuis moesten worden verwijderd. Gelukkig heb ik thuis een brug zodat niets deze klus meer in de weg stond.
Vanwege eerdere ervaringen met een Volvo 740 waar bij de achterste krukaskeerring de stoflip volledig losgesleten was van de ring, verwachte ik hier een soortgelijk tafereel. Ik had dan ook al een beetje rekening gehouden met een eventuele nieuwe koppelingsplaat en drukgroep want als je de boel toch open hebt liggen...
Groot was dan ook mij verbazing dat ik na het verwijderen van het koppelingshuis een vrijwel nieuwe drukgroep en koppelingsplaat aantrof.
Gezien de enorme oliesporen vanachter het vliegwiel moest degene die deze onderdelen heeft vervangen, deze lekkage niet over het hoofd hebben kunnen zien. Het raadsel werd dus alleen maar groter?
Na het verwijderen van het vliegwiel (handig die gaten om het omtrek van het vliegwiel waar precies zo'n lange bevestigingsbout van het koppelingshuis als tegenhouder inpast) komt een nieuwe oliekeerring aan het licht. Na verwijderen zijn er zelfs geen slijtsporen zichtbaar. Ook de omtrek van de achterste krukasflens is netjes zonder diepe slijtgroeven of een aangekoekte rand van olie en rubberresten. Als het raadsel nog niet groot genoeg was?
Uit mijn verzameling speciaal volvo gereedschap vis ik zowaar een passend stempel voor de krukaskeerring tevoorschijn die perfect over de krukasflens past en waar de oude oliekeerring mooi soepel overheen schuift. Van Ben had ik al een nieuwe achterste krukaskeerring bij de auto gekregen dus met het stempel in de aanslag probeer ik de nieuwe keerring over het geoliede stempel te schuiven en dat wil dus niet :S
Na bestuderen van beide keerringen blijkt dat de oude keerring een gelijke buitendiameter maar ook een grotere binnendiameter heeft. Omdat bij het demonteren van de oude keerring de in elkaar gedraaide veer, die de stoflip op spanning moet houden, is gebroken kan ik geen exacte maat nemen.
Bij het tijdelijk terugplaatsen van de oude keerring kan ik met behulp van voldoende licht inderdaad tussen de omtrek van de krukasflens en de stoflip door kijken :confused:.
Met deze wetenschap ben ik na een dag sleutelen met mijn met olie doordrenkte pruik eerst maar eens voldaan in het nieuwe bad gaan liggen.
De volgende dag heb ik wijsgeworden van de vorige dag eerst een oud T-shirt om het hoofd geknoopt en heb ik vervolgens alle onderdelen na een grondige reinigingsbeurt in de ontvetterbak weer in elkaar gezet.
Bij de proefrit stond alleen het koppelingspedaal wat te laag afgesteld; voor de rest lijkt de operatie geslaagd want er ligt geen olie meer onder.
Nu kan ik voor mijn woon-werkverkeer eindelijk dieselen :groovy:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben blij dat het nu opgelost is, ik hoop dat je er nog vele jaren plezier van hebt.
Ik heb zelf helaas geen brug, dus dit was weer zo'n dingetje wat ik voor me uit bleef schuiven. maar dat je een hele carterinhoud kwijt ben geraakt op 1 ritje had ik ook niet kunnen vermoeden, sorry hiervoor.
Ik wist wel dat de keerring lekte, maar dan is hij na de overdracht aan jou dus echt gescheurd....
Ik ben in ieder geval blij dat ik alle te vervangen onderdelen er bij heb gedaan, dan kost het je weinig tot niets.
Gelukkig heeft het dieseltje nu een goed baasje, ik mis dat gekke ding nog steeds....
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Veel (rij)plezier met de zelfontbrander!
- V300 register
- Verbannen
-
Ben340DL;183170 schreef :
Gelukkig heeft het dieseltje nu een goed baasje, ik mis dat gekke ding nog steeds....
Betrapt Ben! Je hebt jezelf nu wel heel erg verraden! Ik had het gezegd dat je het nog zou zeggen, maar jij was ervan overtuigd dat het niet zo zou zijn!

Jouke, goed bezig kerel. Jij herneemt gewooon waar Ben gestopt was, dat is pas teamwork en daar zal de diesel zeker van gaan profiteren! :y:
- V300 register
- Verbannen
-
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Joris;215798 schreef : Daar gaat de eerste
link.marktplaats.nl/671702987
Jammer maar logisch
Die stond er al wel even op hoor :yesyes:
Maar nu zal deze auto wel vrij onverkoopbaar geworden zijn helaas...
Hoewel, ik vraag me af of dat een 340 diesel eerder wel te verkopen was. Het blijft een traag hok, en een 340 op lpg is altijd nog goedkoper te rijden...