show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 DL 1.4 Vario 5drs

• Wouter van Kempen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 10:59 #631304 door Wouter van Kempen (GAST)
Volvo 340 DL 1.4 Vario 5drs is gemaakt door Wouter van Kempen (GAST)
Beste Volvo 300-Forum leden,

Sinds kort ben de trotse eigenaar van een 340, na lange tijd gezocht te hebben naar een Volvo, kon ik de charmes van dit wagentje niet weerstaan.

De auto heeft een tijdje stil gestaan, maar had slechts 75.000km op de teller. De banden waren nog goed, en na een test-rit leek alles goed te werken. Geen roest onder de wielkasten, zover gaat mijn kennis van een 340.

Onmiddelijk ben ik gaan klussen om het ding er alvast wat schoner uit te laten zien: (looks zijn belangerijk!)

De bumpers zijn meteen bewerkt met wat smeersel wat een vriend van me paraat had, en ik ben alvast gaan stofzuigen, 't ding was niet schoongehouden..

Na bestellen van ISO adapter en installeren van een shabby CD-Speler ziet het interieur er inmiddels zo uit:

Helaas kon ik de CD-Speler niet verdragen, en zit er nu een Pioneer in + 10cm speakerts in de deur, het heeft net iets meer vermogen dan de speakers met kartonnen Conussen van merkloos...

Inmiddels ziet de Volvo er zo uit:

(denk hier even de Pioneer bij) Yes, we bewaren de Philips radio als relikwie, en voor de volgende eigenaar ;)

Verder is hij motorisch niet helemaal lekker, koud houdt de motor soms een beetje in, en start 's ochtends niet goed, verbruik is ook te hoog. Dat schommelt rond de 1:9

Na een kleine inspectie van de bougies:

Er zijn nieuwe NGK BRP6ES bougies besteld, voor 1,53 euro uit Engeland, die komen deze week aan. De huidige Bosch bougies heb ik maar wat bijgevijlt, en hij start al wat beter.

Ook twijfel ik over de bakolie. Omdat hij lang heeft stilgestaan, zeg maar gerust sinds 2007, zal de olie niet meer de optimale viscositeit hebben. Aangezien ik APK op aflevering heb gevraagd, vind ik een "grote beurt" een beetje overdreven. Hopelijk heeft dit ook al het gewenste resultaat.

MAAARRR... er blijft een lijstje met dingen die te doen zijn:

- Stuur 100% rechtzetten (hij rijdt wel recht, don't worry)
- achterklep polijsten ivm verwijderen van NL sticker
- kabel leggen naar de 160w Kenwood speakers op de hoedenplank
- Roest op de metalen velgen afschuren, en poetsen of spuiten
- links koplamp ruitewissertje regelen

Gisteravond is de bestuurdersportier sluiting stuk gegaan. De deur sluit nog wel, maar openmaken gaat niet (van binnenuit met de klinkt lukt wel) HELP!

De voor en achterbumper klemmen niet optimaal, als hier suggesties voor zijn hoor ik ze graag!

Alle tips, kritiek, opmerkingen en vlaai zijn welkom!

Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2011 11:09 #878305 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 DL 1.4 Vario 5drs
Hallo Wouter, welkom hier :) Dat ziet er goed uit! :y: Voor de deursluiting kan het zijn dat er een stangetje is gebroken in het deurmechanisme, bekleding eraf halen en even rondkijken kan opheldering geven

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-06-2011 11:14 #878306 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 DL 1.4 Vario 5drs
Hallo Wouter (leuk nog een Wouter erbij :))

Welkom hier!

Jouw pas gekochte 340 ziet er nog fraai uit zeg, zeker na de schoonmaak ronde.

Bij een A.P.K gebeurt behalve dat de auto op veiligheids en mileu eisen word gecontroleerd helemaal niets aan, je doet er denk ik verstandig aan de olie in de twee 'bakken' (secundair 1l en primair 0,55l) te vervangen, kost maar weinig en kan een hoop narigheid schelen (zeker als er te weinig olie inzit)
De olie die hiervoor gebruikt word is een versnellings bak olie met viscositeit SAE 80W90 API GL4 of 5

De bougie die je laat zien kan er voor zover mijn kennis reikt op duiden dat de motor te rijk loopt, dit zou gezien het hoge verbruik ook goed kunnen.

Mocht je het leuk lijken lid te worden van de Volvo 300 club dan kun je jouw 340 ook bij een eerstvolgende sleuteldag eens kunnen inspecteren met hulp van onze TC.

Heel veel (rij) plezier gewenst!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 11:36 #878307 door Wouter van Kempen (GAST)
Beantwoord door Wouter van Kempen (GAST) in topic Volvo 340 DL 1.4 Vario 5drs

Wouter76;179366 schreef : Hallo Wouter (leuk nog een Wouter erbij :))
Bij een A.P.K gebeurt behalve dat de auto op veiligheids en mileu eisen word gecontroleerd helemaal niets aan, je doet er denk ik verstandig aan de olie in de twee 'bakken' (secundair 1l en primair 0,55l) te vervangen, kost maar weinig en kan een hoop narigheid schelen (zeker als er te weinig olie inzit)
De olie die hiervoor gebruikt word is een versnellings bak olie met viscositeit SAE 80W90 API GL4 of 5

Binnenkort ga ik naar een garage in Weert waar ik heb gewerkt, ik laat het dan even na-checken. Olie-pijl was op niveau zover ik had gemeten. Koelvloeistof was op een of andere manier wel te veel aanwezig! dat heb ik een gedeelte laten afvloeien.

Wouter76;179366 schreef : Mocht je het leuk lijken lid te worden van de Volvo 300 club dan kun je jouw 340 ook bij een eerstvolgende sleuteldag eens kunnen inspecteren met hulp van onze TC.

Excellent, wanneer is de volgende sleuteldag? Een lidmaatschap lijkt me wel een goed idee, gezien alle vragen die ik de komende tijd gaan komen van mijn kant.

Wouter

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 11:41 #878308 door Wouter van Kempen (GAST)
Beantwoord door Wouter van Kempen (GAST) in topic Volvo 340 DL 1.4 Vario 5drs

Vermilion;179365 schreef : Hallo Wouter, welkom hier :) Dat ziet er goed uit! :y: Voor de deursluiting kan het zijn dat er een stangetje is gebroken in het deurmechanisme, bekleding eraf halen en even rondkijken kan opheldering geven

Dank voor het warme welkom! Hieronder een foto van het palletje dat afbrak, het lag ineens tussen het portier en de deurstijl:

Ik denk dat dit iets met de klink te maken heeft, want hij sluit en opent wel, aleen de klink doet niets meer.

Ik vrees dat ik aan een nieuw mechanisme moet...

Wouter

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 11:46 #878309 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo 340 DL 1.4 Vario 5drs
Welkom! Je auto ziet er nog erg goed uit :)

Je deurklink zal je moeten vervangen, het gietijzeren mechanisme is gebroken. Gebeurt wel vaker, gewoon pech.

Op het forum zijn diverse verslagen van hoe je de slotcilinder kunt overzetten in de nieuwe klink, dan kun je de sleutel blijven gebruiken.

Verder zou ik 'm gewoon een beurtje (laten) geven (nieuwe olie + filter, rotor, verdelerkap, bougies), dit kun je ook zelf doen (evt. met hulp) op een sleuteldag. Erg leerzaam!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-06-2011 12:03 #878311 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Volvo 340 DL 1.4 Vario 5drs
Het is nog niet bekend wanneer de volgende sleuteldag is, dat zal hier op het forum tegen die tijd weer aangekondigd worden (tevens komt dit op het evenementen gedeelte te staan van de website, ik weet alleen niet of je daar als nog niet lid zijnde bijkunt)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2011 17:41 #878325 door V300 register
Als niet-lid kun je dat zien, als warm-makertje. Op zich niet nodig met dit weer (:+)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 23:42 #878354 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340 DL 1.4 Vario 5drs
welkom!

als ik die bougies bekijk en het vergelijk met de kilometers en de stilstand lijkt het me tijd om alles gewoon een goede onderhoudsbeurt te geven, niet alleen de bak:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-06-2011 23:53 #878359 door V300 register
"Wat een mooie wagen!"

Welkom!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC