show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

343 1.4 DL Automaat GJ-73-YS reparaties

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2010 19:19 #630724 door V300 register
343 1.4 DL Automaat GJ-73-YS reparaties is gemaakt door V300 register
Groot onderhoud aan mijn 343 + montage onderdelen van (donor auto 340 1.4 DLA uit 1990)

Onderhoud: selectiehandle variomatic vervangen ,het mechanisme is compleet versleten en ontkoppelt absoluut niet meer, eerst nog geprobeerd een nieuw draadje aan de switch te solderen ,maar na drie keer schakelen was het alweer gebroken, ik zet er nu een pook in van een 340 uit 1990 , scheelt een hoop gekraak en irritatie!!
:zekeringkast vervangen + draadboom onder het dashbord repareren of vervangen ,dashbordverlichting+ruitenwissers vallen soms uit, en als je dan wat rommelt aan de draadboom begint alles weer te werken.
waterpomp monteren van het nieuwe type ,dan werkt meteen mijn temperatuurmeter weer (wel even de bedrading verlengen), eventueel ook de mechanische ventilator demonteren ,en meteen te vervangen voor een electrische (ik weet niet of de radiateur ook past van een nieuw type i.v.m de thermoswitch ,die niet in mijn radiateur zit.
carberateur vervangen (weber) ,is compleet versleten ,de stationairsproeier valt er iedere keer uit ,en is ook niet meer vast te zetten, ik monteer de complete carb. van de donorauto+gaskabel, alleen even uitzoeken waar ik die draad op moet aansluiten die aan de gaskabel zit.
LPG inbouw voorbereiden : even kijken wat de beste optie is qua stroomvoorziening ,via de zekeringkast voeden ,of aan de bedrading van het contactslot ?, brandstofpomp vervangen door een electriche ,lijkt me beter i.v.m het omschakelen naar gas , gunstige plek zoeken waar ik de conferter/verdamper kan monteren.(ik heb een complete vialle gasinstalatie uit een '96 mazda 323 1.3 gedemonteerd (60liter) de conferter daarvan is mooi compact ,ik weet alleen niet of deze bruikbaar is voor mijn 343 (WIE HEEFT DAAR ERVARING MEE ?) ik ben nog wel op zoek naar een gasinlaatstuk !
wie heeft er nog een liggen ,of weet er een te koop?, en wat zou de mooiste plek zijn om de gasvullingsopening te plaatsen, ik dacht zelf achter het nummerbord, kentekenplaathouder van een daf 66 monteren !
KORTOM NOG ZAT TE DOEN !!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2010 20:13 #852411 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 343 1.4 DL Automaat GJ-73-YS reparaties

frankgoosen;160006 schreef : Onderhoud: selectiehandle variomatic vervangen ,het mechanisme is compleet versleten en ontkoppelt absoluut niet meer, eerst nog geprobeerd een nieuw draadje aan de switch te solderen ,maar na drie keer schakelen was het alweer gebroken, ik zet er nu een pook in van een 340 uit 1990 , scheelt een hoop gekraak en irritatie!!

volgens mij is de stekker niet hetzelfde, dan wordt het geen plug&play; evt de switch van de 340 pook monteren?

frankgoosen;160006 schreef : zekeringkast vervangen + draadboom onder het dashbord repareren of vervangen ,dashbordverlichting+ruitenwissers vallen soms uit, en als je dan wat rommelt aan de draadboom begint alles weer te werken.

demonteer de stekkers eens, vaak zijn er enkele contacten gecorrodeerd; dit zou zelfs nog met de draden achter de radio te maken kunnen hebben.

frankgoosen;160006 schreef : waterpomp monteren van het nieuwe type ,dan werkt meteen mijn temperatuurmeter weer (wel even de bedrading verlengen), eventueel ook de mechanische ventilator demonteren ,en meteen te vervangen voor een electrische (ik weet niet of de radiateur ook past van een nieuw type i.v.m de thermoswitch ,die niet in mijn radiateur zit.

is een andere 343 temperatuurmeter monteren niet makkelijker?;)
ga je naar nieuw type waterpomp, dan past de oude vaste koelfan niet meer.
radiateur met thermoswitchvoorbereiding kun je uit een 340 van MY84 tot MY85 halen; of zelf de thermoswitch + bus uit de 340 radiateur halen en in je 343 radiateur solderen (let dan wel op dat deze op dezelfde hoogte zit) de vin monteer je dan v??r de radiateur; ik weet niet uit je de draairichting van de motor om kunt draaien, anders de fan loshalen van de motor en omdraaien zodat deze blazend werkt ipv zuigend

frankgoosen;160006 schreef : carberateur vervangen (weber) ,is compleet versleten ,de stationairsproeier valt er iedere keer uit ,en is ook niet meer vast te zetten

waarschijnlijk het draad vernacheld doordat men niet eerst het inbusboutje waarmee de sproeier geborgd zit losgedraaid heeft...

frankgoosen;160006 schreef : ik monteer de complete carb. van de donorauto+gaskabel, alleen even uitzoeken waar ik die draad op moet aansluiten die aan de gaskabel zit.

als je die zwarte draad bedoeld, die kun je gewoon vergeten; dat is van het fuel-cutoff systeem en dat zit niet op de 343:) bij de gaskabel in de motorruimte zit een bruine draad, dit is massa. aan de binnenzijde geel/groen, dit is onderdeel van de bergrem schakeling en komt van de bergremschakelaar af.
of die carb van je 90?r goed gaat werken op een 343 betwijfel ik, je kunt beter opzoek gaan naar een weber met dezelfde code (32 DIR ***) en die reviseren + monteren.

frankgoosen;160006 schreef : LPG inbouw voorbereiden : even kijken wat de beste optie is qua stroomvoorziening ,via de zekeringkast voeden ,of aan de bedrading van het contactslot ?, brandstofpomp vervangen door een electriche ,lijkt me beter i.v.m het omschakelen naar gas , gunstige plek zoeken waar ik de conferter/verdamper kan monteren.(ik heb een complete vialle gasinstalatie uit een '96 mazda 323 1.3 gedemonteerd (60liter) de conferter daarvan is mooi compact ,ik weet alleen niet of deze bruikbaar is voor mijn 343 (WIE HEEFT DAAR ERVARING MEE ?) ik ben nog wel op zoek naar een gasinlaatstuk !
wie heeft er nog een liggen ,of weet er een te koop?, en wat zou de mooiste plek zijn om de gasvullingsopening te plaatsen, ik dacht zelf achter het nummerbord, kentekenplaathouder van een daf 66 monteren !
KORTOM NOG ZAT TE DOEN !!!!

gewoon een nieuw kabelboompje maken en enkel sturingen uit de originele kabelboom halen. 15+ van het contact via een relais pas naar de LPG schakeling laten gaan.
brandstofpomp vv door een elektrische lijkt me een onnodige zet; je moet dan ook een drukregelaar monteren om te verkomen dat de motor verzuipt en de retourboring in de tank vergroten... voor het LPG systeem gewoon een elektrische afsluiter in de toevoerleiding van brandstofpomp naar de carburateur monteren; de pomp pompt dan gewoon simpelweg de brandstof rond door de tank, zo voorkom je ook nog eens gomvorming!!

hou bij een gedemonteerd systeem rekening met de RDW keuring, hier zijn een aantal regels aan verbonden over o.a. bevestiging van de tank en hoe oud de gebruikte delen zijn; aangezien ik van mening ben dat je op gas moet koken en niet rijden:D weet ik dat niet uit m'n hoofd, maar hier op het forum kun je daar genoeg over vinden.

lpg vulopening achter de kentekenplaathouder is idd het mooiste, div inbouwstations hebben hier oplossingen voor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2010 21:15 #852412 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 343 1.4 DL Automaat GJ-73-YS reparaties
343 1.4 DL Automaat GJ-73-YS reparaties

dankjewel voor de tips, volgens mij moet de carbarateur geen probleem zijn ziet er exact hetzelfde uit, het verschil zit in de bediening, er zit een korter stangetje op, als ik het steuntje van van de gaskabel overzet,incl. de kabel ,eventueel zet ik ook het gaspendaal over .

qua draadboom ,daar hebben ze ooit al een keer een noodreparatie uitgevoerd,
ik heb de voeding van de ruitenwissers nu aan die van de kachelmoter gezet met
een ampie(zo'n fijn blauw klemmetje) ,omdat die afgebroken is in de stekker
die draadboom hing ook half uit het dashbord toen ik de auto kocht, er had een handige neef van de vorige eigenaar een hele dikke versterker op aan gesloten,terwijl de orginele radiostekker
nog ongebruikt achter het dashbord zat

de schakelpook is zo versleten dat je hem ook van links naar rechts kunt bewegen+dat de knop bovenop ook is gebroken, dat pennetje wat de switch moet raken schiet er dan langs, je kunt zien dat het al diverse malen gerepareerd is omdat ze het bestaande draadje verlengd hebben

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2010 21:19 #852413 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 343 1.4 DL Automaat GJ-73-YS reparaties
steuntje kun je overzetten, maar dan moet je ook de spruitstukken overzetten:)

je kunt dat korte stangetje simpelweg van de carburateur af halen en je oude lange stangetje dat van het kleppendeksel komt erop klikken; plug & play.

de verschillen tussen de dir 32 op je 343 en die van de '90 340 zijn als je goed kijkt eindeloos, o.a. andere sproeierbezetting wat maakt dat een '90er carb nooit zo mooi op een 343 gaat lopen als de originele carb dat doet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2010 21:25 #852414 door V300 register
nee, je maakt wel een vergissing met de uitwisselbaarheid van div. onderdelen.

een waterpomp is een waterpomp, en past ie dan past ie, en zonee moet je iets anders verzinnen (zoals die poelies, ventilator etc)
Wel is het een feit dat je net zo goed een oud model waterpomp kunt monteren en de temperatuurmeter repareren. Functioneel is het oude model pomp, poelie radiator etc probleemloos en net zo goed als het latere type. De radiators zijn doorgaans zelfs in betere staat.

Maargoed, de carburateur, dat is dus net een ander verhaal. daarbij heb je namelijk niet alleen met de carburateur maar ook met de flow van spruitstukken/ kleppen en timing van de ontsteking te maken.

normaal gezien is het alleen OK om onderdelen met identieke curves onderling uit te wisselen, of in ieder geval een "set" (carb+spruitstukken+ontsteking) als geheel te verwisselen van 2 verschillende types met de grotere inlaatkleppen.

als je 343 van modeljaar t/m 1978 is, heb je nog een B14.0E en daarbij kun je het echt shaken om het lekker lopend te krijgen met andere carburateur/ontsteking.

Als je een B14.1 of B14.2 hebt wordt het al iets makkelijker, maar het probleem is dan wel dat je de ontsteking die bij een nieuwere carburateur hoort niet kunt aansluiten (omdat het vliegwiel geen gaatjes voor de timing heeft)

m.a.w. de setup die je in elkaar aan het knutselen bent heeft minimaal 1 ingebouwde fout die problemen gaat geven met hakkelig gasgeven, niet optimaal vermogen en hoger verbruik.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2010 21:49 #852417 door V300 register
stationairsproeier

zou alleen de stationairsproeier ook passen, ik moet dan proberen of die wel blijft zitten, bij de orginele is inmiddels ook het aansluitpunt afgebroken.
dus je begrijpt wel hoe rottig dit is, in combinatie met de pook
ik heb het toerental iets opgeschroeft zodat die stationair blijft lopen,ik zet nu elke keer het contact uit om de auto in z'n achteruit te krijgen

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC