show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Even voorstellen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 11:31 #630290 door V300 register
Even voorstellen is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal, bij deze stel ik mij even voor op het forum. Ik ben Jaap en kom uit Enschede. Ik heb een tijdje terug twee cursussen gedaan bij Van Der Grinten, oldtimer restauratie cursus beginners en daarna gevorderden. Bij de gevordenen cursus hebben we een DAF motorblok gereviseerd. Aangezien ik het erg leuk vind heb ik een paar keer een auto aangeschaft om het geleerde in de praktijk te brengen. Fiat 127, Mini en een Rover. De eerste twee waren vooral plaatwerk en daar ben ik niet zo goed in, dus toch maar weer verkocht. De Rover heb ik helaas verprutst. Afgelopen week liep ik tegen een Volvo 340 aan, een geweldig mooie auto. Nu is er de twijfel, motorblok reviseren of de auto verkopen. De auto is namelijk erg mooi, en er zelf in rijden zou misschien jammer zijn omdat ik een cabrio heb die droog staat en de Volvo zou dan buiten moeten slapen. Maar aan de andere kant kan ik er dan wel een paar jaar plezier aan beleven.
In ieder geval heb ik net, toen de auto bij mij gebracht werd meteen wat foto's gemaakt.

Er zit geen majo in de olie en het koelwater reservoir zit leeg, zou het dan wel de koppakking zijn? Of moet ik ergens anders beginnen te zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 13:17 #833613 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Even voorstellen
Wat leuk, een 340 'niks' (zelfs geen aansteker)

Het koelsysteem al eens afgeperst? Eventuele lekkage bij waterpomp of radiateur zie je dan ook meteen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 14:46 #833631 door V300 register
Simpel: trek dat blok er uit, schroef het tot de laatste bout uit elkaar en zet het weer in elkaar met al je verkregen kennis en nieuwe onderdelen. Ik kan niet zien uit welk jaar je 340 komt (kenteken lijkt met een R te beginnen dus de grens van '86/'87) maar als hij nog belastingvrij wordt kan dit een leuke goedkope daily worden.
Als je de motor (en vergeet de vario niet! ) perfect in orde hebt kun je de auto ook makkelijker aan een liefhebber kwijt. Een gunstig verbruikende 340 is nooit weg!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 14:56 #833632 door V300 register
Hoi, het is een 1987-er, dus helaas geen belastingvoordeel voor mij!

Heb hem net weer even gestart met water erin, begint echt direct te borrelen in het vat. Loopt er niet onderuit trouwens. Doordat de accu bijna leeg was heb ik hem wat verzopen denk ik.
Met een nieuwe accu erin dus opnieuw gestart, en een flinke plas vocht uit de uitlaat. Ik kan nu niet echt bepalen of dat water is, of benzine.

Denk dat ik maar gewoon begin met uit elkaar halen, dan weet ik zeker dat hij straks goed is.

Heeft een Vario met 68000 km veel geleden, of kan die er wel in blijven zitten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 15:06 #833634 door V300 register
Nou, aangezien je afgaande op je openingspost deze auto gekocht hebt om van te leren raad ik je aan om gewoon alles uit elkaar te halen en opnieuw op te bouwen ;) Je hebt een perfecte aandrijflijn naderhand en een hoop extra kennis.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 15:37 #833637 door V300 register
Mee eens, dat is de bedoeling ook, maaaaar ben wel erg bang dat het weer mis gaat, en daar is deze auto te mooi, ?n te duur voor.
Denk er nog wel een nachtje goed over na wat ermee te doen. Het liefst zou ik hem als daily gaan rijden, maar buiten in de zon en regen laten staan is wel erg jammer voor een auto in deze staat.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2010 15:39 #833638 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Even voorstellen
Carport bouwen net als de buren :+

Dan kun je hem houden en heb je nog een soort van droog sleutelplekje :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 15:41 #833639 door V300 register
Bedenk maar zo: alles wat kapot gaat is te fixen. Je moet het ?rgens op leren, als je niks doet leer je ook niks ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 15:59 #833640 door V300 register
Ja dat is ook zo, begin gewoon met de kop eraf te halen dan zien we wel verder. Zal ??n en ander wel bijhouden middels foto's

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-05-2010 16:41 #833641 door V300 register
Dan gelijk maar een belangrijke opmerking erbij: als je de kop eraf haalt, niet trekken, maar draaien!

Dit is een motor met losse cilinderbussen, welke aan de onderkant met een rubber ring afgedicht zitten. Als je de kop omhoog trekt, wordt de afdichting beschadigd/los. Dat zou betekenen dat je de cilinderbussen etc eruit mag halen om er nieuwe ringen onder te zetten.

Kijk eerst maar eens naar de kop, waarschijnlijk kan je aan de koppakking al zien of hij gelekt heeft. Een klein scheurtje of deukje kan al voldoende zijn.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC