Mark's project: Volvo 360GLE 1987
- Mark Smeets
- Moderator
Maar deze auto bestaat nog! En er wordt ook weer aan gewerkt! Voor het lustrum feest volgend jaar moet hij weer rijden!
Sommige dingen had ik goed voorspeld:
v0lv0freak;138901 schreef : Tsja ik zou wel willen, maar ik heb bij jou nu gezien dat zoiets aardig wat werk is, en daarnaast kan ik het niet zelf... En als het in pap zijn tempo moet rij ik al 3 keer een V70R voordat deze af is :+
Ok het is een 850 T-5r geworden voor Kelsey , maar het is toch een 'R'
Zelf rijdt ik dagelijks nog steeds in de C70 T5 , even snel
Een kort levensverhaal. Waarom zolang geen update? De vaste forummers weten het wel. In 2011 kocht ik een 760 Turbo, omdat dit project langzaam ging en ik een eigen auto wilde hebben. Dat ging een paar maanden goed, totdat iemand besloot zijn auto in de zijkant te parkeren. 'Project nummer 2 ' was geboren, geheel tegen mijn wil in :f
Dus deze 360 werd helemaal aan de kant geschoven, de 760 ging uit elkaar, werd gespoten en opgebouwd. Inmiddels kwam Kelsey mijn leven binnen, dat eist ook wat tijd Van samen op een studenten kamertje, naar samenwonen in een appartement + afstuderen. Kan het nog erger, ja hoor, eerste baan, maanden in het buitenland, en jawel hoor, een eerste huisje kopen en de sleutel krijgen na de laatste week buitenland. U merkt het al, de auto's verdwenen steeds meer naar de achtergrond. Project 'klussen in huis' komt erbij en zo is het zomaar 2015. Inmiddels hebben we beide dus een dagelijkse auto, een huisje en een baan. Dus de auto komt ook weer in beeld :worship:
Zo over naar de 360, waarvoor dit forum bedoeld is
Veel was al gedaan aan de auto. Wat nog belangrijk is voordat hij weer kan rijden zijn de voorbalk en beide voorschermen. En op technischvlak de versnellingspook die los zit (naast een grote beurt na 7 jaar natuurlijk).
We zijn de afgelopen tijd met het scherm LV begonnen.
Schermpje eraf, de bekende kwaal van onze autootjes, Natuurlijk was alles roest bruin en mistte er ook stukjes metaal. Alles netjes uitgeslepen en nieuwe stukken ingezet. Ook het hoekje van de voorbalk bijgewerkt.
http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20360/project%20360GLE/LV%20scherm%201_zps8lvtvwb5.jpg~original
http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20360/project%20360GLE/LV%20scherm%202_zpsl3d5f5ej.jpg~original
http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20360/project%20360GLE/LV%20scherm%205_zpspjvlip2q.jpg~original
Natuurlijk help ik zelf ook mee. Als je dit zelf ook wil aanpakken, haal al het vuil weg! Onder het vuil kwam nog behoorlijk wat oppervlakte roest te voorschijn!
http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20360/project%20360GLE/LV%20scherm%20Mark_zpsmg4injsy.jpg~original
http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20360/project%20360GLE/LV%20scherm%20klaar_zpszpcgsb4m.jpg~original
Nu stond de auto zo in de garage dat we moeilijk aan de voorbalk konden en al helemaal niet aan het andere scherm. Dus de auto moest gedraaid worden. Met wat verse benzine deed hij het ook nog na al die jaren :yeah:
http://i478.photobucket.com/albums/rr148/v0lv0freak/Volvo%20360/project%20360GLE/IMG-20151017-WA0007_zpsuxew7dc2.jpg~original
Komende weken dus verder met het scherm RV en de voorbalk.
Plannen inmiddels ook bijgesteld. uiteindelijk wil ik deze auto helemaal laten overspuiten. Maar dat kan rustig nog 10 jaar duren
Voor nu moet hij weer rijden en komen alle opties erop. De bodykit spuit ik tijdelijk in deze kleur, net als de plekken die zijn bijgewerkt.
Uiteindelijk als de auto helemaal wordt Overgespoten dan komt er een nieuw scherm LV op en een nieuwe bestuurdersdeur. Deze hebben toch wel wat roestschade.
Maar onderhuids is de auto dan al helemaal aangepakt. Als auto voor erbij zal hij niet veel kilometers meer maken en al helemaal geen pekel meer zijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan van Weeren
- Nieuw lid
- Berichten: 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
Maar met de auto zit het wel goed zie ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
volvomania;238270 schreef : Zeg Mark, ik denk dat je nog een tijdrovende activiteit bent vergeten.....bestuurslid!
Maar met de auto zit het wel goed zie ik.
Klopt! Nu met het lustrum gaat er ook heel veel tijd zitten in het checken van betalingen etc. Gelukkig bestaat het bestuur uit meerdere mensen, dus dat komt wel goed
Maar nog belangrijker, wie RP-59-TH checked op rdw.nl ziet dat datum APK--> 10-06-2017 is! Na 8 jaar zit er weer APK op
Rest van het verhaaltje volgt later, maar volgende week is deze auto op het lustrum aanwezig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
v0lv0freak;240744 schreef : Rest van het verhaaltje volgt later, maar volgende week is deze auto op het lustrum aanwezig
Dat later is inmiddels weer een paar maanden later en reeds ruim 3000 km verder. :f
Een massive update! Sinds oktober vorig jaar is er nog best veel aan de auto gaan. Ik plaats veel foto's, maar niet overal van. Als je iets mist, laat het weten
Na het scherm LV was dus het scherm RV aan de beurt. Hier post ik verder geen foto's van, is een spiegeling van de andere kant
Nu de auto andersom in de garage stond konden we ook beter aan de voorbalk komen, ook deze was op enkele plaatsen rot. Daarnaast had de auto ooit een kleine tik tegen de voorbummer gehad, waardoor de trompet RV en de bevestiging op de carrosserie roest vertoonden. Ook dit is verholpen. Via Jos kon ik allerlei gepoedercoate onderdelen ophalen, waaronder trompetten. Deze zitten nu ook op de auto
Nadat alles gelast was, moesten enkele delen natuurlijk ook weer de blauwe kleur terug krijgen. Zo zat er achter een nieuwe binnenplaat in (NOS van ebay) en heeft mijn pa de voorschermen aan de rand ook moeten lassen. En natuurlijk de voorbalk. Natuurlijk moest het zwarte deel tussen de achterlichten ook terug komen.
Nu werd het eindelijk tijd om de auto terug op te bouwen en rijdbaar te maken. Zo was er nog altijd het probleem met schakelen. De pook voelde aan alsof deze los stond. Dit bleek ook het geval te zijn! Een bevestigingplaatje op de schakelstang was volledig uitgescheurd! Er zat nog genoeg 'vlees' op, dus mijn pa heeft het met een extra dikke las en wat versteviging weer vast gelast. Nu de aandrijving er toch onderuit lag ook maar meteen een GLE diff wat al 20 jaar in de kelder lag gemonteerd. Mijn auto had namelijk een 'korter' diff omdat dit ooit al eens vervangen was (kwamen we met demonteren achter). Natuurlijk wel meteen de olie van diff en versnellingsbak gewisseld, de bak schoongemaakt en de ophangbalk laten verzinken zodat deze ook van binnen is beschermt tegen roest.
De remmen moesten na bijna 8 jaar natuurlijk even gangbaar gemaakt worden. Achter zijn alvast de koni's geïnstalleerd. En nu we toch bezig waren heb ik achter meteen een plaat met opgelegde letters gemonteerd Het interieur was er ook al uit, dus maar meteen de leren stoelen gemonteerd. En als we dan toch bezig zijn, maar meteen de jalouzie erop gezet. Nog 'even' een dagje in de meguairs gezet, en de auto was klaar voor het lustrum :y:
Owja bijna vergeten, de distributieriem is natuurlijk ook vervangen na 8 jaar. Deze bleek 2 (!!) tanden verkeerd te staan!! Nu staat hij weer correct
De APK was wel nog een dingetje! De remmen waren wel nagekeken, maar bij de remmenproef ging het toch fout. BEIDE remslangen sprongen tegenlijk kapot! Na 8 jaar stilstand natuurlijk ook geen overbodige luxe om te vervangen :fDe wielremcylinders achter waren al vervangen, dus bij de herkeuring was alles in orde na een beetje spelen met de handrem (remverschil achter).
Het lustrum was meteen de eerste lange rit voor de auto. Dat was toch wel even spannend, meteen 500 KM op 1 dag na 8 jaar stil stand. Maar hij heeft zich keurige gehouden! Daarna ben ik de auto gewoon gaan gebruiken waarvoor hij gemaakt is, rijden! Na de vakantie toevallig meteen veel ritjes met de aanhanger gemaakt, en de vouwcaravan (800kg leeggewicht!) naar de stalling gebracht.
Daarna nog de meerdaagse rit naar de ardennen en een dagje Apenheul (400KM). In totaal had de auto er weer 3000KM opzitten, dus het gaspedaal kon er weer op. Bij 175 op de GPS was het op :f
Met mijn pa's auto heb ik eens 183 gehaald, dus het viel een beetje tegen. Maar deze auto heeft wel stuurbekrachtiging, misschien dat dat die laatste 5 km naar de 180 scheelt?
Naja voor de topsnelheid zijn natuurlijk oplossingen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Maar mooie bak, ja die wielkasten voor en de rand achter bij de achterklep. Standaard kwaal. En de reservewiel bak ja. Heb je wel een ontwateringsgat? Moet je het rubbertje van de latere 740/940 pakken. Kan het water wel naar buiten maar niet naar binnen.
In winter is dat de plek waar vocht ophoopt en niet weg kan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
v0lv0freak;238222 schreef : Zelf rijdt ik dagelijks nog steeds in de C70 T5 , even snel
danielk;242855 schreef : In winter is dat de plek waar vocht ophoopt en niet weg kan.
Pekel zal deze 360 niet meer zien, daar kunnen ze niet zo goed tegen
In het 'nieuwe' stukje zat idd een ontwateringsgat, zie de post uit 2010 (!:wtf:) Dank voor de tip van het rubber uit een 740, ga ik zeker naar opzoek!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.