Anjo's 1980 343 DL
- V300 register
- Verbannen
Van welk materiaal zijn de gebogen remleidingen? Voor mijn auto zit ik te denken aan cunifer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
ik werk altijd met cunifer, het is vele malen robuuster en corrosiebestendiger dan koper en alsnog makkelijk met de hand te buigen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De achteras en veerpoten heb je laten poedercoaten. Vereist dat nog een bepaalde voorbehandeling, zoals stralen e.d., of kan je alles gewoon aan de poedercoater overlaten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Voor wat betreft het spuiten van de motor/bak. Net als bij alle andere lakken moet de ondergrond vetvrij zijn, dit is met motorblokken en/of versnellingsbakken gelijk de grootste uitdaging.
stralen alleen doen als je 100% overtuigd bent dat er nergens in het binnenwerk van het blok of bak straalgrit of zand achter kan blijven, in de regel is het door de ruwheid van het gietijzer/aluminium voldoende om goed te ontvetten en de ondergrond te schuren/borstelen. er zijn lijnen met motorblok-verf, maar gewoon hittebestendige lak gaat ook goed. een conventionele lak is niet echt gemaakt voor de temperaturen die gehaald worden in een motorblok
Voor wat betreft het poedercoaten, ja dit vereist een voorbehandeling en ook extra aandacht voor delen die niet gecoat mogen worden (schroefdraden, tapgaten, astappen, lagerhuizen etc). een proffesionele poedercoater heeft zijn eigen coatstraat, voor nieuw materiaal is chemisch ontvetten en reinigen vaak voldoende, maar voor ons oude spul is stralen wel een aanrader. poedercoating hecht sowieso veel beter op een grovere ondergrond. als de coater kan schooperen dan ben je helemaal de man en hoef je naast de harde coating ook nooit meer bang te zijn voor roest. Geef in ieder geval goed aan waar de delen toegepast worden, wielophangingdelen vereisen wat meer aandacht tav het coaten als een interieurdeeltje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
- Berichten: 282
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
]Heb dat allemaal jaren geleden al gedaan, tijdens de restauratie was even schoonmaken en opfrissen voldoende. Het gepoedercoate spul zat er al zeker 10 jaar onder. Vind het wel grappig om de oudere pagina's in dit topic terug te zien/lezen. Inmiddels op een hoop vlakken een stuk wijzer geworden ook, maar toch sloeg ik toentertijd niet al te vaak de plank mis.
[/QUOTE]
Ben nu al wat pagina's van jou aan het teruglezen, en de plank wordt zeer zelden misgeslagen, behalve dan met die bladveren hehe
AvdAkker;n418640 schreef : Voor wat betreft het poedercoaten, ja dit vereist een voorbehandeling en ook extra aandacht voor delen die niet gecoat mogen worden (schroefdraden, tapgaten, astappen, lagerhuizen etc). een proffesionele poedercoater heeft zijn eigen coatstraat, voor nieuw materiaal is chemisch ontvetten en reinigen vaak voldoende, maar voor ons oude spul is stralen wel een aanrader. poedercoating hecht sowieso veel beter op een grovere ondergrond. als de coater kan schooperen dan ben je helemaal de man en hoef je naast de harde coating ook nooit meer bang te zijn voor roest. Geef in ieder geval goed aan waar de delen toegepast worden, wielophangingdelen vereisen wat meer aandacht tav het coaten als een interieurdeeltje
Heb jij het ook laten schooperen? En wat doe je precies met alle boutgaten, schroefdraden etc? Want die blijven dan dus onbehandeld, of smeer je daar later alsnog iets in?
Heb je de binnenkant van de buis van de achteras ook behandeld? Binnenkant stralen, schooperen, coaten zal misschien niet lukken. En heb je de linker en rechter open zijde van de buis achteras nu ook afgedopt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Klopt, nieuwe techniek maar in NL nog niet zo gebruikelijk. Je hebt nu ook dat ze met een laserstraal materiaal reinigen; kostbaar apparaat maar werkt echt super!BartJu;n418652 schreef : Even een opmerking over stralen: je schijnt ook te kunnen stralen met droogijs, ofwel CO2-korrels. Zijn -72oC en verdampen helemaal, dus geen risico op achterblijvend grit. Zelf geen ervaring mee, wel googlebaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
volvobot;n418658 schreef :
Heb jij het ook laten schooperen? En wat doe je precies met alle boutgaten, schroefdraden etc? Want die blijven dan dus onbehandeld, of smeer je daar later alsnog iets in?
Heb je de binnenkant van de buis van de achteras ook behandeld? Binnenkant stralen, schooperen, coaten zal misschien niet lukken. En heb je de linker en rechter open zijde van de buis achteras nu ook afgedopt?
Ja, schooperen laat ik standaard doen.
Draadgaten laat ik mee coaten, daarna tapje erdoorheen. Boutgaten evt van tevoren vergroten om de laagdikte van de coating te compenseren. Astappen en passingen voorzien van een bus/huls om ze af te schermen, dan wordt die niet gecoat maar kun je het ma het poedercoaten zelf voorzien van een behandeling
Vwb de achteras, die is aan de binnenkant gepoedercoat, na stralen. Anno nu zou ik de as voorbewerken(chemisch ontroesten/stralen), en daarna een plaatje op de open zijden lassen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wat voor behandeling moet ik hierbij aandenken, en welke producten zijn het best aan te raden?AvdAkker;n418663 schreef : ...dan wordt die niet gecoat maar kun je het na het poedercoaten zelf voorzien van een behandeling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.