Volvo 340 DL alias "Lijntje"
- V300 register
- Verbannen
Ok, na de sleuteldag en de werkzaamheden aan Lijntje (Vario riemen vervangen en het koelsysteem doorspoelen) hebben we vandaag de 1e lange proefrit gemaakt, incl een flink stuk snelweg.
Resultaat:
- Veel stiller
- Op de heenweg kwam de temperatuur niet voorbij het waarschuwingsledje toen ik eindelijk 120 reed (en zakte naar de middenstand toen ik de snelweg af kwam)
- Op de terugweg kwam de meter niet voorbij het midden en zakte terug naar de linker rand van het waarschuwingsledje als je onder de 120 kwam)
- 30 liter gebruikt op 339 km... hiervoor haalde ze de 1:10 niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
huysmans;121129 schreef : Ok, laat ik eens beginnen met de verslaglegging.
Het was vroeg, heel vroeg... toen ik nog in m'n nest lag. Als je enigzins op tijd wil zijn, is een wekker handig, maar toch niet gezet. Zoveel had ik niet te doen. Riemen maximaal zetten van de vario en even snel kijken naar de koeling leek me wel een leuke, verder zou ik wel zien.
11:00 op pad en 11:30 aanwezig. Het was even zoeken, Greet vond dat het op de hoek was, de garage zat echter wat verder in de straat en in het voorbij rijden herkende ik de garage pas. (veel 3'tjes stonden binnen)
Na de initi?le plichtplegingen en de koffie even bijgekletst en gekeken welke klussen er waren. Veel werk aan vario's en het gehalte MK3' viel me op.
's Middags kon Lijntje naar binnen en werd naar een brug geloodst:
Na controleren of de steunpunten op de juiste plek stonden ging ze de lucht in en de variokap eraf. Daar was veel te stellen...
De achterste moeren leken een uitdaging, maar dat viel mee, ze waren zo los. Dat de riemen op waren, was al snel duidelijk, maar echt in het budget zat een vervanging niet, dus had ik niet een set riemen mee. Gelukkig had Paul de Jong wel een set in de wagen, die dus werden overgenomen.
Samen met Paul zijn de riemen vervangen. (voor - na)
en ja, de riemen waren echt op:
Na deze actie is de radiator van Lijntje ook nog gespoeld en 16:15 reed ze naar buiten. Na het afrekenen van de koelvloeistof en het aanvegen van de garage door de aanwezigen (de volgende keer zal ik ook even helpen ) zijn we huiswaarts gegaan.
De rit terug verliep erg rustig, de koelvloeistoftemperatuurmeter bleef netjes in het midden staan en en geen piepende riemen meer bij het optrekken. Tevens is Lijntje nu een stuk stiller, maar of de temp meter zich nu gedraagt vanwege de spoelactie of de lagere toeren door de nieuwe riemen... dat moeten we nog even testen.
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
gaan we gewoon 20 pagina's vullen met sleuteldag verslagen :+
- V300 register
- Verbannen
Overigens is Lijntje nu even in gebruik als tijdelijke wagen nu de 740 een open dorpel operatie ondergaat.
Verder valt er eng weinig te melden, medam rijdt gewoon. Misschien dat ik lui ga zijn en een moderne radio in ga bouwen. Of weet iemand hoe je bij een 'blaupunkt Lille' radio de voorkeuzes kan inprogrammeren?
Het is zo'n oude radio, misschien heeft iemand zelfs nog een handleiding. (lijkt me een standaard 'non volvo' alternatief uit die tijd)
Oh, Streepje staat nu even buiten om binnen plek te maken zodat de dorpel van de 740 kan drogen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Eentje uittrekken (goed trekken, niet bang zijn), dan naar de zender gaan die je wilt hebben, dan de knop weer indrukken et voila.
Het kan zijn dat als je de knop indrukt, hij niet meteen naar de juiste frequentie "schiet". In dat geval gewoon nog een keer op de knop drukken
- V300 register
- Verbannen
Zo eens proberen, het is best wel een gemier om radio 2 te pakken te krijgen in de polder. (Prut ontvangst in lelystad)
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen