Bart's Stahlberg collectie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2017 10:24 #972556 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bart's Stahlberg collectie
Afgelopen week weer een beetje bezig geweest met, jawel, een VAN. Als voorbeeld dient de blauwe Van die we binnen de club inmiddels goed kennen. Momenteel is deze in bezit van Svenska Bildalar als ik me niet vergis.
Anyway, een zwaar gehavende 360 GLT is aangepast naar Van. Helaas een paar elementen die nauwelijks aan te passen zijn (het typeplaatje op de kofferklep en de stootstrips van de deuren bijvoorbeeld), maar toch komt hij best leuk uit de verf vind ik. Beter dan verwacht.

Het interieur begint ook zijn vorm te krijgen. De achterbank moest plaats maken voor een vlakke laadvloer. Verder zie je er later niet zoveel van aanagezien de achterste zijruiten geblindeerd zijn. Voor de oplettende kijker, er mist nog een typisch VAN-ding, het schot achter de stoelen. Hier liep ik dus tegen het probleem aan, ik weet niet meer hoe dat er uitziet. Iemand een idee van de hoogte van dit schot ten opzichte van de voorstoelen?

Ten slotte is het plan om de kofferbak effectief vol te laden en er een bekende reclame op te zetten.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2017 09:36 #972567 door V300 register
Ziet er goed uit Bart, heb je de ramen gespoten of plastic tegen de carrosserie geplaatst?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2017 11:22 #972571 door V300 register

NickN;247252 schreef : Ziet er goed uit Bart, heb je de ramen gespoten of plastic tegen de carrosserie geplaatst?

Ik heb de originele raampartij compleet weggelaten. 9 van de 10 keer zijn die kapot in de prijsklasse waar ik mijn modelletjes koop.
De achterste ramen zijn inderdaad dicht gemaakt met plastic kaart, een beetje dat spul waar pasjes ook van gemaakt zijn. Deze heb ik er tegen geplakt met bison kit voor het spuiten van het model.
Later, toen het spuiten klaar was, heb ik de rest van de ramen geplaatst. Dat is een soort doorzichtig plastic waar ook blisterverpakkingen van gemaakt worden, alleen ddan vlak.

De originele ramen heb ik om een paar redenen niet gebruikt: goede zijn zeldzaam, deze kunnen niet tegen wasbenzine dus verf is ook geen succes, en je krijgt grotere kieren waardoor het nooit 1 geheel lijkt met de deur.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2017 11:41 #972572 door V300 register
Bart, moet er niet nog een schot achter de voorstoelen?
Verder leuke verbouwing! Ziet er prima uit.

<edit> spuit 11... dat schot ontbreekt dus inderdaad nog. Ik moet echt beter lezen ipv ploaties kiekuh...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2017 19:37 #972577 door V300 register

setsunakaede;247257 schreef : Bart, moet er niet nog een schot achter de voorstoelen?

Inderdaad. Na verder en verder zoeken nu zelf antwoord gevonden op de vraag door middel van bijgevoegde foto's. Vooral bij de witte 340 zie je het goed, het schot eindigt (ongeveer) waar de binnenpanelen van de deuren ook eindigen.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2017 19:42 #972597 door V300 register
Volvo 345 VAN

De Volvo 345 VAN is klaar. Dit model begon zijn leven als 5-deurs 360 GLT, wat zo ongeveer het meest voorkomende Stahlberg model is volgens mij. Echter ontbrak hieraan de spoiler en raampartij en had de carrosserie ook vele krassen en schades. Zelfs de spijltjes waren uit de portieren gebroken. Het idee was oorspronkelijk om dit model om te bouwen naar een MKIII 340/360, echter kwam ik later op het idee om er een VAN van te maken. Helaas is het niet het mooiste model geworden, maar naar mijn mening wel een erg leuke variatie.

(zie volgende post voor meer foto's)

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2017 19:44 #972598 door V300 register
Volvo 345 VAN
(vervolg)

Op de derde foto is het interieur enigszins te zien. Naar voorbeeld van de witte VAN in de foto 2 posts terug, heb ik een schot gemaakt tor ongeveer de hoogte van de ramen. Helaas zie je er nauwelijks nog wat van nu het model compleet is.
De laatste foto is de VAN en exact het zelfde GLT-model (zelfs de kleur) als de VAN ooit was.

Nu opzoek naar een nieuw project... Er wachten nog een stuk of 10 opknappertjes :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2017 12:47 #972618 door V300 register
Toch een leuk modelletje hoor, Bart! Gafe bestickering ook :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2017 15:16 #972621 door V300 register

setsunakaede;247306 schreef : Toch een leuk modelletje hoor, Bart! Gafe bestickering ook :D

Dank je! :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-11-2017 22:11 #972890 door V300 register
Weer een update!

Afgelopen zondag ben ik bij André op bezoek geweest. Super blij ben ik dat hij me aan een mkIII Stahlberg model kon helpen, en bovendien was het ontzettend gezellig. (nogmaals dank André!)

Het model is een rode mkIII 340 GL sedan. Sowieso een leuk model, maar het doel is dit model als voorbeeld te nemen voor het namaken van de typische onderdelen voor het laatste type 300-serie. Mijn eerste idee was kopiëren d.m.v. gieten, maar ik ga eerst proberen onderdelen als bumpers in te meten en in 3d uit te tekenen in Autocad (of eventueel Revit). Via een paar tussenstappen moet het dan mogelijk zijn om onderdelen te 3d printen. Dit heeft als voordeel dat je ongelimiteerd onderdelen kunt printen naar behoefte en dat het origineel niet kan beschadigen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC