Een (lichte) caravan achter een 340 hangen-ervaringen?
- V300 register
- Verbannen
Ik overweeg half om deze zomer met 3 vrienden een oude Kip (want ook Neerlandsch Fabrikaat) of iets dergelijks aan te schaffen en deze achter mijn 340 te hangen. Op en top truttig gaan kamperen, waarschijnlijk richting Polen of Tsjechië.
Nu mag mijn 340 1.4 voldoende trekken en is hij technisch in topconditie, ook heb ik de dikkere radiator erin zitten, ik maak me enige zorgen over hoe dramatisch de prestaties zullen zijn.
Met een gangetje van 70-80 over B-wegen rijden lijkt mij het hoogst haalbare, en dat vind ik prima. Wat ik me vooral afvraag is in hoeverre ik me zorgen moet maken hellingen vrijwel niet op te komen. Zeker met 4 volwassen kerels en voor 3 weken bagage in de auto.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Zijn er andere problemen dan dramatische traagheid en hoog verbruik waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
François;244428 schreef : Gefrustreerde medeweggebruikers misschien?
Ik zal het absoluut niemand aandoen met deze combi een drukke snelweg op te rijden, en vanzelfsprekend moet je dan, mocht je het verkeer ophouden, mensen de gelegenheid geven je in te halen. Dat aspect is natuurlijk belangrijk, maar mijn zorgen zitten toch meer bij mijn brave 'Dafje'.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Punt is alleen dat je met 4 kerels en een volle kofferbak waarschijnlijk een achterover hangende auto krijgt. Ik denk dat je bij iedere bocht je veerbladen zult horen. Je zou ook kunnen overwegen om de kofferbak te vullen met licht spul en het zwaardere goed in een dakkoffer te doen. Je kunt zo dakdragers + dakkoffer van me lenen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
eipmiw;244431 schreef : Heb je enig idee hoe zwaar die kip is? Dat zul je eerst uit moeten zoeken. Ik heb jarenlang een vouwwagen getrokken van zo'n 700 kg. Dat ging prima.
Punt is alleen dat je met 4 kerels en een volle kofferbak waarschijnlijk een achterover hangende auto krijgt. Ik denk dat je bij iedere bocht je veerbladen zult horen. Je zou ook kunnen overwegen om de kofferbak te vullen met licht spul en het zwaardere goed in een dakkoffer te doen. Je kunt zo dakdragers + dakkoffer van me lenen.
Die dakdragers en koffer hebben we nog, van een vakantie vorig jaar in de Peugeot 205 van een van de mede reizigers. Zeker met de Poolse wegen wil ik de veren/dempers niet al te zwaar mishandelen, al staan beiden wel op het lijstje om op termijn vervangen te worden door nieuwe exemplaren. Daarnaast kan een hoop lading ook in de caravan, mits goed verdeeld. Zo'n oude Kip zal rond de 800-900kg leeg zitten. Met bepakking net onder de grens van het maximaal toegelaten trekgewicht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Ik denk, dat het wel mee valt. Een 340 heeft een vrij groot frontaal oppervlak, waarop de overbrenging is aangepast. Een toerenteller lijkt me heel handig, evenals minimaal een half synthetische olie in de motor , om oververhitting van de motorolie te voorkomen.
Je zou kunnen overwegen om voor de trip achterbanden te monteren die 5 - 10 procent
lager zijn .Dit laatste heeft natuurlijk een ongunstige invloed op het doorzakken aan de achterkant. Ik heb geen ervaring met hulpveersystemen, maar anderen op dit forum vast wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Moet wel zeggen dat we er met z'n 2en in zaten, geen passagiers achter of spullen in de achterbak.
Al met al denk ik dat het prima moet gaan. Als je een vario hebt kun je overwegen een schakelaar in de opschakelkant de monteren om zo kunstmatig een versnelling terug te schakelen zonder gelijk de bergrem te gebruiken.
De tips over doorzakken van de achterkant zijn wel verstandig om te overwegen met een achterbank vol grote kerels.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
In 2011 ben ik met mijn gezin in een Peugeot 206+ met 75 pk en een nieuwe Hobby caravan (1100 kg) erachter op vakantie geweest. Op de auto lag ook nog een dakkoffer.
Ik had zelf heel erg mijn twijfels over deze combinatie vanwege het geringe vermogen, maar het ging prima! Ik kon goed met het overige (vracht)verkeer meekomen.
Zelf heb ik met een Volvo 360 diverse caravans getrokken. No problemo. Met een 340 CVT heb ik een vouwwagen van circa 450 kg door de Franse alpen getrokken en ik was eigenlijk verbaasd over het gemak waarmee dat ging.
Ik denk dat een passende Kip achter je 340 best goed komt. Veel plezier!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik denk dat een setje caravanveren of hulpveren kan helpen met de wegligging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.