Oldtimer lang niet zo vervuilend als PBL beweert.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2013 13:04 #632464 door Erick Janssen (GAST)
Oldtimer lang niet zo vervuilend als PBL beweert. is gemaakt door Erick Janssen (GAST)
Gelezen op het Klassieke Opel GT forum

In augustus 2012 publiceerde het Planbureau voor de Leefomgeving het rapport ?Milieueffecten van Oldtimers?. In dit rapport werd berekend dat de Nederlandse oldtimers 1,5 miljard kilometers per jaar rijden en voor veel NOx en PM10 uitstoot zorgen. Een uitgebreide milieuzone, waarbij de oldtimer in elke bebouwde kom geweerd zou worden, zou de oplossing zijn.

FEHAC heeft samen met onafhankelijke deskundigen het PBL-rapport geanalyseerd en komt tot heel andere cijfers en conclusies:
? De oldtimers rijden hooguit 1 miljard kilometers per jaar.
? De NOx en PM10 uitstoot van oldtimers valt in het niet ten opzichte van het gehele wegverkeer (dus inclusief vrachtwagens, autobussen etc.). Het PBL bekijkt alleen de personenwagens.
? Het effect op de luchtkwaliteit is zeer gering. Er zijn slechts weinig knelpunten en het weren van oldtimers op deze knelpunten lost deze knelpunten niet op.

Het PBL heeft ten onrechte in zijn rapport het gebruik van een beperkte groep oldtimers, die dagelijks gebruikt worden, als norm gesteld voor alle oldtimers. Hierdoor gaat men uit van veel meer kilometers en bijbehorende vervuiling. Ook komt deze groep veel binnen de bebouwde kom. Het merendeel van de oldtimers wordt echter slechts recreatief gebruikt. Zij rijden veel minder kilometers. En dan meestal buiten de bebouwde kom (en hier bevinden zich niet de knelpunten van het NSL).

FEHAC betreurt de kwaliteit van het PBL-rapport. Mede door dit rapport is de MRB-vrijstelling ter discussie komen te staan.

Hierdoor bestaat er in de oldtimerwereld grote onzekerheid over de toekomst. Deze onzekerheid heeft al tot grote schade geleid bij de bedrijven die de liefhebbers helpen bij het in stand houden van het mobiel erfgoed. FEHAC verwacht met de gepubliceerde analyse van het PBL-rapport een positieve bijdrage te leveren aan de discussie rond de milieueffecten van oldtimers, en maakt zich met onze alliantiepartners BOVAG, RAI, FOCWA, KNAC en ANWB sterk om de MRB vrijstelling voor recreatief gebruik van oldtimers te handhaven.

De volledige reactie van FEHAC kunt u vinden op www.fehac.nl . en hier een pdf file FEHAC reactie PBL-rapport ?milieueffecten van oldtimers?

Mijn idee om onze auto's schoner te maken: een katalysator monteren voor de auto's die het nog niet hebben en voor de LPG rijders onder ons een programeerbaar elektronisch LPG regelaar [kost wel tussen de ? 250-300] tussen de verdamper en de carb plaatsen die door een lambda sonde wordt geregeld om een optimale brandbaar mengsel te cre?ren.

Dit wil ik in ieder geval bij mijn auto toepassen en om de weerstand van de katalysator op te heffen twee katalysator parallel aan elkaar te gebruiken, indien er plaats is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2013 13:48 #922703 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Oldtimer lang niet zo vervuilend als PBL beweert.
in principe oud nieuws, we hebben de discussie al eind augustus gehad dat dat "onderzoek" aan alle kanten rammelt, het meest debiele is nog wel dat het kabinet zo'n wanvertoning zonder blikken of blozen voor waarheid neemt en dat we inmiddels met z'n allen naar oplossingen aan het zoeken zijn die het kabinet wat anders laten beslissen terwijl de huidige regelgeving (30+jaar belastingvrij, 86> LPG/diesel opcenten) in principe prima is, zinvolle uitbreiding zou zijn dat je bij een diesel een korting op de opcenten krijgt als je een roetfilter monteert en that's it.

als je 2 katalysatoren parallel gebruikt op een B14 motortje krijg je ze beiden niet meer warm genoeg gestookt om er ook echt een milieu-verbetering uit te halen, ze hangen er dan meer voor de sier.

uitstootnormen voor de APK mogen wel wat strenger, als je bij een 340 zonder kat al de max 1,5% CO niet meer haalt is er in principe al sprake van achterstallig onderhoud/een mankement maar op die 3 of 3,5% komt ie nog steeds op z'n sloffen door de keuring, met dus in principe wel een 2x zo hoge uitstoot... als we toch allemaal zo weinig rijden en de auto niet dagelijks gebruiken heeft niemand er vast moeite mee om om de x jaar even je carburateurtje op te knappen of er elk jaar een setje nieuwe bougies erin te draaien toch.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2013 14:04 #922706 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oldtimer lang niet zo vervuilend als PBL beweert.
Haal je wel de echte liefhebbers er tussen uit. Maar stond uit mijn hoofd in het boekje niet vroeger dat 2% ook nog wel kon? Dat lijkt me dan een betere max.

En je zult zien hoeveel wagens er met 2% afgekeurd gaan worden... Dat zijn er echt veel.

Maar het wordt wel erg merk en motor afhankelijk en ze hebben gewoon een eis gesteld op leeftijd op max en niet op motor op max.

Daarbij zou ik dan ook nog een ongeregelde kat er bij mij onder kunnen hangen bij slechte afstelling, kost bijna niets. Of zit ik nu verkeerd te denken?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2013 10:27 #922884 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oldtimer lang niet zo vervuilend als PBL beweert.
Een goede afstelling van het mengsel is wel belangrijk om een laag % co te kunnen krijgen.

Bij mijn Panda 34, bj. 1982, was de carburateur dusdanig versleten dat het co niet onder de 3% te krijgen was. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik toen een kat gemonteerd, met als gevolg dat het co daalde naar 0,5%.
Echter was het vermogen (van de 843cc) ook verdwenen.

Vervolgens heb ik de kop gereviseerd en er een monopoint zonder kat op gezet (wel met lambda) en nu is het co stationair 1,5%. Dat is dus keurig, en een mooi ijkpunt.

Daarnaast heb ik ook nog een Seat Marbella (bj 1987) met 300.000 kilometer minder op de teller, een carb en een geregelde kat, en die geeft 0,3% CO :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2013 13:49 #922886 door V300 register
Er is geen probleem zolang oldtimers maar 3,5% van het totale wagenpark uitmaken en het actieve deel maar gemiddeld 2100 km/j rijdt, daar zitten de opknappers dus niet eens bij. Laat ze eerst maar eens de echt grote vervuilers aanpakken en de auto-industrie ondersteunen in haar queeste naar een duurzame energiebron. Dit is rommelen in de marge.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2013 22:51 #922914 door V300 register
Voor marge maakt het idd bijna niets uit. Stel dat je idd zegt dat alles 2% moet zijn of zelfs 1,5%. (Voor sommige auto,s die dat vroeger ook aankunnen dus al een heel werk omdat uit te zoeken)

Dan maakt dat marge technisch nihil uit. Om de simpele reden, dat de meeste die meer dan 2000 km op jaarbasis zullen rijden waarschijnlijk op gas rijden en dat is al veel beter voor het milieu.

Of op diesel, en tja dat is helemaal bagger voor het milieu...

Toch kun je het wel doen, voor het idee naar de buitenwereld. Daarbij geeft dat aan dat je onderhoud pleegt, dus zal het algehele onderhoud ook wel beter zijn. Maar het is in principe gedeeltelijke symbolpolitiek. (Zal dan het nieuwe woord van 2013 worden)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC