Toyota Yaris met CVT
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
Nooit gedacht dat dat terug zou komen.
Link: www.toyota.nl/cars/new_cars/yaris/index.tmex
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Ook een mooi systeem natuurlijk, maar het heeft geloof ik niet zo veel meer met ''onze'' vario's te maken.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De subaru justy van begin jaren '90 had trouwens ook een cvt!
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
General Custom;209920 schreef : Dat is volgens mij typisch voor hybrideauto's, zo'n CVT. Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik heb gehoord dat deze werkt met duwbanden i.p.v. de trekbanden uit de Dafjes en Volvo's.
Ook een mooi systeem natuurlijk, maar het heeft geloof ik niet zo veel meer met ''onze'' vario's te maken.
Dat is dus wat ik dacht, dat het ook zulke riemen zijn als in onze 340's
- V300 register
- Verbannen
-
en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobile...riable_transmissions
- V300 register
- Verbannen
-
Mijn vader heeft 'n tydje een rover25 met cvt gehad.....tot ie een caravan kocht.Toen bleek dat 1400je toch wel wat aan de lichte kant.....Dr is een V40 met automaat voor in de plaats gekomen.Een T4 om precies te zijn.Die heeft geen probleem met die caravan!Hij wil dr nog 1 keer mee op vakantie en dan ruimt ie de caravan en de V40 op.3x raden wie dr een optie heeft op die auto..................
Naast het verschil in duw- of trekband is het belangrijkste verschil eigenlijk wel dat het nu geen rubber riemen meer zijn maar een stalen band die is opgebouwd uit stalen ringen en een heleboelstalen schakels
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;209921 schreef : de 440 had een duwband cvt, de moderne auto's kun je er eigenlijk niet meer mee vergelijken. Het principe is hetzelfde, maar de implementatie totaal verschillend
Veruit de meeste CVT's werken nog altijd volgens dit principe en de implementatie verschilt ook nauwelijks. De duidelijke uitzonderingen zijn de multitronics van Audi (die hebben een ketting in plaats van een duwband) en de hybrides van Toyota en Lexus. In die auto's is er weliswaar sprake van een continu variabele transmissie maar inderdaad zoals powerflux zegt met een planetair tandwielstelsel, eigenlijk een soort 'power splitter' omdat die transmissie ervoor zorgt dat de wielen door de benzinemotor of de elektromotor of door beide kunnen worden aangedreven. De hybrides van Honda bijvoorbeeld zijn veel conventioneler van opzet en hebben een 'klassieke' duwband-CVT.
Nissan heeft in de nieuwste Micra een CVT met een soort tussenbak (dus feitelijk 'hoge en lage gearing') om toch meer variatie in de overbrengingsverhoudingen te krijgen terwijl de transmissie zelf kleiner van stuk is.
CVT's als onze variomatic kom je voornamelijk in gemotoriseerde tweewielers tegen, of quads of sneeuwscooters, noem maar op.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-

- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Niet dat die van subaru nu zo enorm betrouwbaar zijn.