Toyota Yaris met CVT

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 16:12 #632445 door Steven340
Toyota Yaris met CVT is gemaakt door Steven340
Wat lees ik nou? De Toyota Yaris is nu standaard van CVT voorzien:S

Nooit gedacht dat dat terug zou komen.

Link: www.toyota.nl/cars/new_cars/yaris/index.tmex

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 16:37 #919734 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Toyota Yaris met CVT
Eigenlijk zijn alle hybrides dat. De prius heeft het bijvoorbeeld planetair.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-01-2013 16:39 #919735 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toyota Yaris met CVT
Dat is volgens mij typisch voor hybrideauto's, zo'n CVT. Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik heb gehoord dat deze werkt met duwbanden i.p.v. de trekbanden uit de Dafjes en Volvo's.

Ook een mooi systeem natuurlijk, maar het heeft geloof ik niet zo veel meer met ''onze'' vario's te maken.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 16:54 #919736 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Toyota Yaris met CVT
de 440 had een duwband cvt, de moderne auto's kun je er eigenlijk niet meer mee vergelijken. Het principe is hetzelfde, maar de implementatie totaal verschillend

De subaru justy van begin jaren '90 had trouwens ook een cvt!

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 16:54 #919737 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Toyota Yaris met CVT

General Custom;209920 schreef : Dat is volgens mij typisch voor hybrideauto's, zo'n CVT. Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik heb gehoord dat deze werkt met duwbanden i.p.v. de trekbanden uit de Dafjes en Volvo's.

Ook een mooi systeem natuurlijk, maar het heeft geloof ik niet zo veel meer met ''onze'' vario's te maken.

Dat is dus wat ik dacht, dat het ook zulke riemen zijn als in onze 340's

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-01-2013 17:20 #919738 door V300 register
Het CVT-principe wordt nog volop gebruikt, in het nieuwe kleine model van Mitsubishi komt er ook weer ??n weet ik 'toevallig'.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobile...riable_transmissions

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-01-2013 18:52 #919739 door V300 register
Audi heeft t ook gebruikt of ze m nog gebruiken weet ik niet.Enige verschil met de normale cvt was dat ze 5 vaste verhoudingen ingeprogrameerd hadden.Wel weten te vertellen dat hun automaat boterzacht en envoelbaar schakelde!Ja,dat zal best wel.

Mijn vader heeft 'n tydje een rover25 met cvt gehad.....tot ie een caravan kocht.Toen bleek dat 1400je toch wel wat aan de lichte kant.....Dr is een V40 met automaat voor in de plaats gekomen.Een T4 om precies te zijn.Die heeft geen probleem met die caravan!Hij wil dr nog 1 keer mee op vakantie en dan ruimt ie de caravan en de V40 op.3x raden wie dr een optie heeft op die auto..................

Naast het verschil in duw- of trekband is het belangrijkste verschil eigenlijk wel dat het nu geen rubber riemen meer zijn maar een stalen band die is opgebouwd uit stalen ringen en een heleboelstalen schakels

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-01-2013 18:57 #919740 door V300 register

volvofiel;209921 schreef : de 440 had een duwband cvt, de moderne auto's kun je er eigenlijk niet meer mee vergelijken. Het principe is hetzelfde, maar de implementatie totaal verschillend

Veruit de meeste CVT's werken nog altijd volgens dit principe en de implementatie verschilt ook nauwelijks. De duidelijke uitzonderingen zijn de multitronics van Audi (die hebben een ketting in plaats van een duwband) en de hybrides van Toyota en Lexus. In die auto's is er weliswaar sprake van een continu variabele transmissie maar inderdaad zoals powerflux zegt met een planetair tandwielstelsel, eigenlijk een soort 'power splitter' omdat die transmissie ervoor zorgt dat de wielen door de benzinemotor of de elektromotor of door beide kunnen worden aangedreven. De hybrides van Honda bijvoorbeeld zijn veel conventioneler van opzet en hebben een 'klassieke' duwband-CVT.

Nissan heeft in de nieuwste Micra een CVT met een soort tussenbak (dus feitelijk 'hoge en lage gearing') om toch meer variatie in de overbrengingsverhoudingen te krijgen terwijl de transmissie zelf kleiner van stuk is.

CVT's als onze variomatic kom je voornamelijk in gemotoriseerde tweewielers tegen, of quads of sneeuwscooters, noem maar op.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2013 23:21 #919742 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Toyota Yaris met CVT
Er zijn veel merken die gebruik maken van de CVT zij het met andere typen riemen die wij gewend zijn. Zelfs de brommobielen :mad: :flame: zijn voorzien van een CVT met 1 riem.

• Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2013 04:15 #919744 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Toyota Yaris met CVT
Leuk feit is dat subaru zelf een cvt heeft ontwikkeld, doordat VDT destijds niet een betrouwbare CVT kon leveren. Omdat zee nog niet klaar waren met ontwikkelen.
Niet dat die van subaru nu zo enorm betrouwbaar zijn.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC