Aanschaftips voor de 300-serie
- V300 register
- Verbannen
-
Van de website
Roest (zeer belangrijk aandachtspunt)
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...sserie&menu=techniek
Variomatic diagnose en storingzoeken (met o.a. eenvoudige testjes die u kunt doen als u gaat kijken)
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek
Van het forum
Voornamelijk over roest
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1290
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5511
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5966
Over lage km-stand & waarde
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5893
Over van alles en nog wat
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3486
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6632
Onderhoud
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2825
Verbruik (NB: veel pagina's, dus veel verschillende ervaringen)
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1499
1.7 of 2.0?
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7019
Variomatic versus handbakken
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5098
Over de 1.6D
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5066
Aan onze forumleden het verzoek om opmerkingen/aanvullingen naar mij te PB-en, of gebruik te maken van het rode driehoekje rechtsboven. Ik zal ze verwerken in deze sticky. In dit topic kan niet gereageerd worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- Controleer de neus op roest. Dat is het paneel rond de koplampen. Voel goed onder de grille naar roest. Ook op de hoeken onder de koplampen.
- Open de motorkap en controleer de aansluitingen van de chassisbalken op het voorfront. Controleer de bevestiging van de scharnieren op de motorkap op roest.
- Controleer de voorschermen. Helemaal onderaan goed voelen en drukken met de vingers, zowel bij het portier als aan de kant van de voorbumper. Waarschijnlijk zal hier roest te vinden zijn. Controleer de voorste wielkasten, helemaal onderaan waar de bevestiging van eventuele spatlappen zitten ?n de andere kant ("voor" het wiel). Klop er even goed op. Kijk recht boven het wiel, waar de schokbreker en veerpoot naar de motorrruimte gaan. Goed kijken! Hier loopt een duidelijk zichtbare rand/naad (echt recht boven het wiel) die nog wel eens wil roesten.
- Dan de portieren. Controleer de rand onder de ramen. De rand onder/naast de voorruit niet vergeten! Een klein roestpuntje betekent laswerk (wat de garagist ook zegt!). Nu even op de knietjes om de onderrand van het portier te bekijken. Helemaal onderaan zitten afwateringsgaten. Deze roesten vaak. Ik heb wel eens deuren dichtgedaan waarbij de stukken er vanaf vielen.
- Controleer meteen de dorpels. Zowel de lasnaden (bovenop) als de onderrand. Vergeet ook de kriksteunen niet. Dit zijn vierkante "buisjes" bij de wielen in de buurt.
- Dan de achterste wielkasten. De hele rand goed controleren. Minieme bobbeltjes (puistjes) die in groepjes bij elkaar zitten betekent rot van binnenuit. Laswerk. Voel ook goed met de vingers ?chter de rand. Vaak zit hier zand, modder en andere resten, maar dat is de ideale bron voor roest. Even wegvegen en voelen wat eronder zit dus. Controleer de wielkasten zelf, op dezelfde punten als de voorste wielkasten (dus onderaan voor en achter, en helemaal bovenin).
- Controleer de panelen onder de achterbumper. Goed aan de onderrand voelen.
- Open de achterklep. Controleer de scharnieren goed, ook de bevestiging aan het dak/de klep zelf. Bekend (roest)punt. Controleer (aan de binnenkant) de rand rond het achterraam. Controleer de rand die op de auto zit rond de slotplaat. Hier zit een rubber omheen, maar die is vaak al los. Controleer de rand aan weerszijden van de slotplaat.
- Open in de kofferruimte even de afdekkappen van de achterlichten. Per afdekkap ??n plastic moertje losdraaien, de kap richting het midden van de achterkant schuiven en dan "vallen" ze er al bijna uit. Kijk dan onder de achterlichten, dit is een chassisbalk die nog wel eens roest.
- Kijk buiten de auto even tussen de achterlichten en de achterbumper door en controleer deze rand op roest.
Nu heb je het zo ongeveer gehad. Het lijkt een hele lijst, maar het valt nog wel mee. Gewoon de ogen goed de kost geven. Laat je niet afschrikken, maar probeer in te schatten of het echt rot is, of alleen maar roest. Als het mogelijk is (als de verkoper instemt) even een foto maken van de plekken.
Een 343'tje die op geen van bovenstaande punten roest heeft (of geen noemenswaardige roest), is 2000 euro waard. Maar laat je niet bedriegen door glasvezelmatjes of plamuur, te herkennen aan bijvoorbeeld barstjes in de lak op rare plekken. Plamuur trekt juist roest aan.
Dan nog een vuistregel: een 343/345 zonder roest bestaat helaas niet meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.