De 340 als winterauto
- V300 register
- Verbannen
-
Ik geloof dat ik in het goede topic zit dus ik brand los: Na alw??r een vieze winter vol sneeuw en rotzooi op de weg heb ik besloten om na de aanstaande zomer een winterauto te gaan zoeken. Dit alles om mijn geliefde 244 Jubileum uit 1977 te sparen. De "jubi" is in een prachtige staat en dat wil ik graag zo houden.
Op zoek dus naar een, gezien het budget (rond ?1000,-), goedkope Volvo. Een voor mij voor de hand liggende keuze is dan een 3- of 400serie. Een 440 of 460 valt voor mij af, heb er gewoon niet zoveel mee. Een 480 is erg leuk weet ik uit ruime ervaring, maar met een paar wensen en een budget voor rond de ?1000,- staat er alleen maar troep te koop. Aangezien ik overtuigd rwd-enthousiast ben, zeker in de winter in tegenstelling tot wat sommigen beweren, is een 340 geen verkeerd alternatief! Overigens heb ik wel eens vaker naar een 300serie gezocht en kan ik vertellen dat de prijzen iets zijn gestegen, leuk nieuws als je er al ??n hebt!
De zoektocht richt zich tot een net exemplaar in een goede staat. Ik wil de 340 inzetten in de, sorry voor de die-hard fans, pekelperiode dus zeg maar eind november tot eind februari. Ik rij in totaal 22d - 25d km/jaar.
Heb een paar wensen in volgorde van belangrijkheid:
- automaat (winterauto, maar toch)
- werkende stoelverwarming (lekker in de winter)
- geen werk
- belastingvrij is een pr? maar geen must.
Mijn vragen aan jullie:
- Zijn er hier meer die dit zo doen en bevalt dit goed, wat zijn ongeveer je kosten en waar moet ik op letten?
- Als ik een niet belastingvrij exemplaar koop, kan ik hem gedurende het voorjaar, de zomer en de herfst schorsen en op de openbare weg laten staan? Staat mij bij dat de regelgeving onlangs iets veranderd is maar ik vind hier niets over terug.
Alvast bedankt voor de hulp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Een geschorste auto mag niet op de openbare weg blijven staan, daar is in ieder geval niets aan veranderd.
Je wilt een automaat, dan ga je automatisch richting variomatic. Als je een driedeurs neemt in plaats van een vijfdeurs (of zelfs sedan), val je in elk geval bij de latere bouwjaren in een gunstigere klasse voor de motorrijtuigenbelasting. Wil je stoelverwarming, kijk dan in elk geval voor een GL.
Mijn 340 hapt al pekel zolang ik hem heb en de gevolgen zijn beperkt gebleven; als je de boel goed schoonhoudt en desnoods van tevoren met ML of andere beschermgoedjes in de weer gaat, kun je een hoop leed voorkomen.
Met de informatie op het forum en op de hoofdsite kun je al een eind komen wat kooptips betreft, ook specifiek op het variomatic-gedeelte. Succes!
- V300 register
- Verbannen
-

Ik gebruik geen 340 als winterbak, daar heb ik een 740 voor, maar er liggen wel de juiste banden onder om 'm als reserve wagen te kunnen gebruiken.
Voor de wegenbelasting zou ik niet echt specifiek op pad gaan naar een 'pre 1987' wagen. De wegenbelasting is nu voor de 340 3 deurs niet al te veel. (was 22,= p/m voor de wagen die we hadden... tot mei vorig jaar) Kijk ook naar wagens van begin 1987, als die nog in 1986 gefabriceerd zijn kan je ze nog wegenbelasting vrij krijgen. Stalling regelen kan ook, maar weegt niet op tegen de wegenbelasting. (wel als je 'm niet als klassieker voor degelijke gebruik verzekerd kan krijgen)
Werkende stoelverwarming wordt geloof ik een uitdaging. Niemand neemt de moeite om die te (laten) repareren als ze stuk gaan.
Succes.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Een 340 met stoelverwarming vinden is niet bepaald gemakkelijk je moet het toevallig treffen.
Ik hoop dat je een goede mooie 340 kunt vinden
- V300 register
- Verbannen
-
huysmans;173779 schreef : Voor de wegenbelasting zou ik niet echt specifiek op pad gaan naar een 'pre 1987' wagen. De wegenbelasting is nu voor de 340 3 deurs niet al te veel. (was 22,= p/m voor de wagen die we hadden... tot mei vorig jaar) Kijk ook naar wagens van begin 1987, als die nog in 1986 gefabriceerd zijn kan je ze nog wegenbelasting vrij krijgen. Stalling regelen kan ook, maar weegt niet op tegen de wegenbelasting. (wel als je 'm niet als klassieker voor degelijke gebruik verzekerd kan krijgen)
Het punt is wel dat als ik een <87er koop, ik hem niet 8 a 9 maanden hoef te schorsen en hem gewoon aan de straat kan laten staan. Dan heb ik het principe "rijd ie niet dan kost ie niks", wat in feite ook voor mijn belastingvrije 244 geldt. Verzekering is verwaarloosbaar.
De stoelverwarming is dus net zo knudde als in de gemiddelde 480? Verbaasd me toch: In de "Zweedse Volvo's" is het niet kapot te krijgen...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dan kun je toch net zo goed die zweedse volvo als pekelbak gebruiken:DFLAVOLVO;173791 schreef : In de "Zweedse Volvo's" is het niet kapot te krijgen...
gezien je budget zou ik eerder voor een >87er gaan. stuk goedkoper in aanschaf en met je gebruik van enkele maanden per jaar is die paar tientjes wegenbelasting ook wel verwaarloosbaar.
werk heb je altijd aan een 300, zeker als het eerst 8 maanden staat om er dan in korte tijd 10xxx a 20xxx mee te rijden.
- Mark Smeets
- Moderator
-
'zonder werk' is mogelijk, maar is wel een zoektocht opzicht. Roest is een bekend probleem. Daarnaast zijn de vario's vaak niet goed afgesteld, waardoor de koppeling snel op is. Iets om in de gaten te houden en zelf wel bij te houden.
- V300 register
- Verbannen
-
FLAVOLVO;173791 schreef : Het punt is wel dat als ik een <87er koop, ik hem niet 8 a 9 maanden hoef te schorsen en hem gewoon aan de straat kan laten staan. Dan heb ik het principe "rijd ie niet dan kost ie niks", wat in feite ook voor mijn belastingvrije 244 geldt. Verzekering is verwaarloosbaar.
Klopt, maar schorsen van een wagen heb je terug in de verwaarloosbare verzekering, mits je een oprit oid kan vinden om 'm neer te zetten.
FLAVOLVO;173791 schreef : De stoelverwarming is dus net zo knudde als in de gemiddelde 480? Verbaasd me toch: In de "Zweedse Volvo's" is het niet kapot te krijgen...
A. de 3 en 4 serie is een Nederlandse auto.

B. bij de Zweedse wagens gaat de stoelverwarming ook stuk, maar daar wordt ie gewaardeerd en dus vaak gerepareerd/vervangen. (in elk geval gaat ie in de 7's vaak stuk)
Ik zou toch eens kijken naar stallingsmogelijkheden, zelfs een belastingvrije wagen is niet blij als die 8 maanden buiten in weer en wind staat. Het prijsverschil die je bij het aanwezig zijn van de term 'belasting vrij' ziet is +- 4-5 jaar wegenbelasting.
Ga eens rondkijken en vergelijken en let vooral op de belangrijkste roestplekken. (op de site te vinden, maar voornamelijk de voorbalk)
- V300 register
- Verbannen
-
Gewoon een leuk 340je kopen met zo min mogeljik roest. Belastingvrij daar wordt het een duur grapje van. En als je 'm wegdoet na 6 maanden dan valt de wegenbelasting ook wel weer mee toch
- V300 register
- Verbannen
-
Wil hij er langer mee doen (zoals ik tussen de regels door lees) dan zou ik opletten. (al valt het op zich wel mee met de 3'tjes die nu nog rijden)