nieuwe uitdaging?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-09-2010 23:59 #630579
door V300 register
nieuwe uitdaging? is gemaakt door V300 register
Hoi clubleden,
ik ben nieuw op het forum. Ik sta op het punt een volvo 360 glt aan te schaffen. Terug naar mijn oude liefde (mijn 1e auto).
Ik ga binnenkort proefritje maken en afspraken maken de prijs en werk wat er aan gedaan moet worden. Helaas ben ik automonteur maar ik kan wel kleine dingen zelf doen. Ik heb al wat rond gekeken op het forum en veel belangrijke info gevonden.
waar ik met name nog een mooi lijstje van wil hebben is de te checken punten bij aanschaf en things to do als ik em heb om risico's te beperken van grote schades aan bijv motor.
Het gaat om een 360 glt uit 86 4d sedan, een injectie b200e motor (?) volgens de gegevens van het kenteken. De auto staat 3 jaar stil.
Ik weet dat de auto die ik ga bekijken roest heeft op de wielkappen achter. Dit wil ik meteen laten lassen en wegwerken. later laat ik het nog weleens spuiten. of wellicht dat (meestal niet fraaie) afdekplaatjes voor de randen om het voorlopig even af te dekken.
De balk onder de gril voorzijde is slecht, die moet vervangen worden.
Ik ga zeker een kijkje nemen bij de kokerbalken, in de kofferbak en het slot van de kofferbak (was bij mijn 360 een rotpunt).
De banden checken ivm lang stil staan.
Remleidingen moeten vernieuwd worden en fusee kogels. En pakking tussen uitlaatdelen lekt.
Wat zijn verder de bekende en vaak slecht zichtbare roestpunten? Van de 360.
Nog andere onderdelen die jullie zo kennen die door stilstaan slijten? Is een waterpomp hier net gevoelig voor? Of de rubberslangen in het algemeen.
Daarnaast moet ie zo snel mogelijk een beurt (dat kan ik grotendeels zelf) hebben. Ik denk dan Olieverversen, luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter (is dat zo'n kleintje ergens bij het blok in de buurt), bougies, nieuwe accu zal wel nodig zijn. Ik lees dat de distributieriem vervangen uit voorzorg ook wijselijk is (?).
Alle tips zijn wenselijk.
Nou maar hopen dat ik eindelijk een goede heb gevonden en dat ik er zaterdag een aanwinst bij heb.
O ja, ik wil em wel wat sportiever maken. Wat zijn de makkelijke zaken?
ik denk aan andere luchtfilter? evt. andere bougies?
kun je er ander spruitstukken opzetten?
op mijn 84-er bmw zat een Sebring, die klonk ook lekker.
chippen zal niet gaan vermoed iK? en levert misschien wat slijtage op.
Mijn eerste 360 vond 98-er benzine ook lekker.
Kan er in een 86-er uit oktober 360, loodvrij? of moet ie ook loodvervanger hebben.
nog veel vragen zoals je ziet, alle tips en trucs zijn welkom.
ik zit zelf in omgeving Tilburg. Wellicht dat er zelfs andere liefhebbers in de buurt wonen?
groeten,
Frank.
ik ben nieuw op het forum. Ik sta op het punt een volvo 360 glt aan te schaffen. Terug naar mijn oude liefde (mijn 1e auto).
Ik ga binnenkort proefritje maken en afspraken maken de prijs en werk wat er aan gedaan moet worden. Helaas ben ik automonteur maar ik kan wel kleine dingen zelf doen. Ik heb al wat rond gekeken op het forum en veel belangrijke info gevonden.
waar ik met name nog een mooi lijstje van wil hebben is de te checken punten bij aanschaf en things to do als ik em heb om risico's te beperken van grote schades aan bijv motor.
Het gaat om een 360 glt uit 86 4d sedan, een injectie b200e motor (?) volgens de gegevens van het kenteken. De auto staat 3 jaar stil.
Ik weet dat de auto die ik ga bekijken roest heeft op de wielkappen achter. Dit wil ik meteen laten lassen en wegwerken. later laat ik het nog weleens spuiten. of wellicht dat (meestal niet fraaie) afdekplaatjes voor de randen om het voorlopig even af te dekken.
De balk onder de gril voorzijde is slecht, die moet vervangen worden.
Ik ga zeker een kijkje nemen bij de kokerbalken, in de kofferbak en het slot van de kofferbak (was bij mijn 360 een rotpunt).
De banden checken ivm lang stil staan.
Remleidingen moeten vernieuwd worden en fusee kogels. En pakking tussen uitlaatdelen lekt.
Wat zijn verder de bekende en vaak slecht zichtbare roestpunten? Van de 360.
Nog andere onderdelen die jullie zo kennen die door stilstaan slijten? Is een waterpomp hier net gevoelig voor? Of de rubberslangen in het algemeen.
Daarnaast moet ie zo snel mogelijk een beurt (dat kan ik grotendeels zelf) hebben. Ik denk dan Olieverversen, luchtfilter, oliefilter, brandstoffilter (is dat zo'n kleintje ergens bij het blok in de buurt), bougies, nieuwe accu zal wel nodig zijn. Ik lees dat de distributieriem vervangen uit voorzorg ook wijselijk is (?).
Alle tips zijn wenselijk.
Nou maar hopen dat ik eindelijk een goede heb gevonden en dat ik er zaterdag een aanwinst bij heb.
O ja, ik wil em wel wat sportiever maken. Wat zijn de makkelijke zaken?
ik denk aan andere luchtfilter? evt. andere bougies?
kun je er ander spruitstukken opzetten?
op mijn 84-er bmw zat een Sebring, die klonk ook lekker.
chippen zal niet gaan vermoed iK? en levert misschien wat slijtage op.
Mijn eerste 360 vond 98-er benzine ook lekker.
Kan er in een 86-er uit oktober 360, loodvrij? of moet ie ook loodvervanger hebben.
nog veel vragen zoals je ziet, alle tips en trucs zijn welkom.
ik zit zelf in omgeving Tilburg. Wellicht dat er zelfs andere liefhebbers in de buurt wonen?
groeten,
Frank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
28-09-2010 00:09 #849284
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic nieuwe uitdaging?
Loodvrije benzine mogelijk. Andere nokkenas mogelijk. Roestpunten ook aan binnenzijde passagiersruimte voor de voorstoelen, bodemplaat boven kriksteun. Opvoeren kan ook door een 2.3ltr motor te plaatsen.
Gevoelig punt en schaars artikel blijft het koppelstukje, daarom is aftrappen af te raden, tenzij u weet waar nog een berg koppelstukjes te krijgen zijn.
Wiellagers controleren kan ook geen kwaad. Als het een GLT is moeten de opties er ook op zitten en moet het ook op het kenteken staan, anders is het natuurlijk geen echte. Roest bij bladveerophanging achter.
Er zijn nog maar een paar honderd 360'tigs, waarvan maar tientallen GLT's. Een goede is het zeker waard om te restaureren en te conserveren.
Gevoelig punt en schaars artikel blijft het koppelstukje, daarom is aftrappen af te raden, tenzij u weet waar nog een berg koppelstukjes te krijgen zijn.
Wiellagers controleren kan ook geen kwaad. Als het een GLT is moeten de opties er ook op zitten en moet het ook op het kenteken staan, anders is het natuurlijk geen echte. Roest bij bladveerophanging achter.
Er zijn nog maar een paar honderd 360'tigs, waarvan maar tientallen GLT's. Een goede is het zeker waard om te restaureren en te conserveren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-09-2010 00:10 #849285
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nieuwe uitdaging?
Bekende roestplaatsen zijn de voorbalk, de balk die onder de voorbumper hangt met de mistlampgaten (en vaak helaas nog meer gaten). De dorpels en de paravanhoeken zijn ook vaak slecht. Dat zijn allemaal de grootste APK punten iig.
Brandstoffilter zit onder de motorkap, dit is een behoorlijk ding dat achter de accu, naast de Renix zit. De rest kun je makkelijk zelf zoals je al aangeeft. D-riem is een leuk klusje. Niet moeilijk als je je kop erbij houdt. Ruimte genoeg om te werken iig. Ik geloof dat er een filmpje op Youtube staat.
Sportiever: Makkelijkste ingreep is de B200 vervangen voor een B230. Andere spruitstukken zijn allemaal wel leverbaar enzo maar vaak loopt dat in de papieren. Als je een kaal B230 blok kunt aankomen loopt het al prima (niet optimaal maar prima) op de standaard spruitstukken en injectie enzo. Die blokken zijn vaak ook goedkoop.
Loodvervanger hoeft er niet in, op 95 loopt hij prima en op 98 vaak net wat beter. Zelf nooit gemerkt maar wel vaak gelezen heir.
Chippen gaat inderdaad niet.
Brandstoffilter zit onder de motorkap, dit is een behoorlijk ding dat achter de accu, naast de Renix zit. De rest kun je makkelijk zelf zoals je al aangeeft. D-riem is een leuk klusje. Niet moeilijk als je je kop erbij houdt. Ruimte genoeg om te werken iig. Ik geloof dat er een filmpje op Youtube staat.
Sportiever: Makkelijkste ingreep is de B200 vervangen voor een B230. Andere spruitstukken zijn allemaal wel leverbaar enzo maar vaak loopt dat in de papieren. Als je een kaal B230 blok kunt aankomen loopt het al prima (niet optimaal maar prima) op de standaard spruitstukken en injectie enzo. Die blokken zijn vaak ook goedkoop.
Loodvervanger hoeft er niet in, op 95 loopt hij prima en op 98 vaak net wat beter. Zelf nooit gemerkt maar wel vaak gelezen heir.
Chippen gaat inderdaad niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-09-2010 00:13 #849286
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nieuwe uitdaging?
De koppelstukjes waar Erik het over heeft zijn trouwens de verbindingsstukken tussen aandrijfas (torque-tube bij een 360) en versnellingsbak. Dit koppelstuk is te vinden ongeveer 30cm voor de versnellingsbak in de afgesloten buis. Ze staan er om bekend bij zware belasting (afraggen) kapot te gaan. Voor vervangen moet de motor er uit of de versnellingsbak er uit. Beide is een hele hoop werk.
Andere nokkenas is inderdaad ook een snelle manier om te tunen. Indien je de juiste nokkenas kunt krijgen (is veel over geschreven op het forum) is het een makkelijke ingreep. Kun je meteen de D-riem mee vervangen.
Andere nokkenas is inderdaad ook een snelle manier om te tunen. Indien je de juiste nokkenas kunt krijgen (is veel over geschreven op het forum) is het een makkelijke ingreep. Kun je meteen de D-riem mee vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-09-2010 00:22 #849291
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nieuwe uitdaging?
hoi,
zo die reacties gaan snel.
dat afgeragt zijn valt hopelijk wel mee. volgens de verkoper is het een auto die voormalig bestuurd werd door een gehandicapte. daar zijn ook nog aanpassingen van zichtbaar aan de binnenzijde. zoals een andere stoel (de orginele (haast nieuwe) stoel krijg ik er weer bij.
het kan natuurlijk ook een scheurmuis zijn geweest die gehandicapte je weet het nooit tegenwoordig.
de auto zou, 118000 gelopen hebben, volgens de teller. Maar dat is, zoals zo vaak weer niet te herleiden.
vraagje, waar staat het chassisnr? onder de motorkap of in de deur?
zo die reacties gaan snel.
dat afgeragt zijn valt hopelijk wel mee. volgens de verkoper is het een auto die voormalig bestuurd werd door een gehandicapte. daar zijn ook nog aanpassingen van zichtbaar aan de binnenzijde. zoals een andere stoel (de orginele (haast nieuwe) stoel krijg ik er weer bij.
het kan natuurlijk ook een scheurmuis zijn geweest die gehandicapte je weet het nooit tegenwoordig.
de auto zou, 118000 gelopen hebben, volgens de teller. Maar dat is, zoals zo vaak weer niet te herleiden.
vraagje, waar staat het chassisnr? onder de motorkap of in de deur?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
28-09-2010 00:24 #849293
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic nieuwe uitdaging?
Onder de motorkap boven de zekeringskast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2010 00:25 #849294
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic nieuwe uitdaging?
Welkom Frank!
Als je de kleine dingen zelf kunt, kun je de grote dingen ook, mits je het goede gereedschap tot je beschikking hebt.
Wat aanschaftips:
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...sserie&menu=techniek
Restauratie met veel foto's waarop je de diverse roestplekken goed kunt zien:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2545
Deze auto's roesten graag en goed, dus dat is eigenlijk de grootste kostenpost. Het onderhoud is verder spotgoedkoop.
Reken er wel op dat alle onderdelen die normaal bewegen bij een rijdende auto er nooit beter op worden als ze lang stilstaan. Hoe goed alles is hangt ook af van de staat van de auto op het moment dat hij stilgezet is. Als toen de motorolie afgetapt is en hij is bijgevuld met nieuwe olie is dat veel beter dan de oude, zure olie er in te laten zitten. Die kan metaal uitbijten. Een 360 motor is eigenlijk vrijwel onverwoestbaar, dus als je hem een hele grote dikke beurt geeft, de motorolie een paar keer kort achter elkaar vervangt (gewoon met Hema, Action of Halfords olie) zul je merken dat hij steeds soepeler gaat lopen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle andere vloeistoffen. Aftappen, vervangen, spoelen en opnieuw vullen.
Distributieriem zou ik zeker direct vervangen, net als de V-snaren. De rubber slangen zijn waarschijnlijk nog de originele, dus alles vervangen kan nooit kwaad.
Ik zou de auto ophalen met een autoambulance, want je kunt er niet vanuit gaan dat het veilig is om er mee te rijden. Eerst flink wat tijd besteden aan het grote onderhoud voordat je er mee gaat rijden.
Qua tuning is er niet veel (niks) beschikbaar wat de auto sneller maakt, dus je kunt je beter focussen op het weer op orde brengen van de auto. (stage 0 tuning dus)
Omdat hij lang stilgestaan heeft kunnen er in het begin best wel eens dingetjes kapot gaan, maar door die zure appel moet je even heenbijten. Als je eenmaal op Stage 0 zit hoef je eigenlijk alleen het periodiek onderhoud te doen en hier en daar wat laswerk.
Ik heb mijn eigen 360 bijzonder sportief gemaakt door de complete wielophanging te upgraden met gele Koni's, stuggere veren, PU bussen, dikke stabilisatorstang, een kleine verlaging aan de voorkant en bredere velgen met hele goede banden. Hij is er niet sneller door geworden, maar wat betreft het bochtenwerk hebben er al diverse bestuurders van moderne auto's hun tanden op stukgebeten.
Ik woon in Oosterhout dus relatief in de buurt. Langskomen kan hier altijd. De deur staat niet altijd open, maar we doen wel open als er aangebeld wordt... :+
Verder zijn we in Brabanten omgeving vrij goed bedeeld wat betreft handige clubleden die niet te beroerd zijn om een keer mee te helpen.
[EDIT]hehe, dacht ik de eerste te zijn... Tja, moet ik maar niet zo'n lang stuk typen...
118.000 kilometer is trouwens een hele normale kilometerstand voor een 360. Mijn eerste 360 had 86.000 gelopen, die heb ik vervangen door een 360 met 160.000 kilometer. Ik heb er ook nog een gehad met 270.000 km, maar die was gesloopt door de vorige eigenaar. Mijn voorlaatste had er volgens mij 260.000 km op zitten. Mijn huidige 360 heb ik gekocht met 113.000 km en inmiddels heb ik er 25.000 absoluut probleemloze kilometers bijgereden.[/EDIT]
Als je de kleine dingen zelf kunt, kun je de grote dingen ook, mits je het goede gereedschap tot je beschikking hebt.
Wat aanschaftips:
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...sserie&menu=techniek
Restauratie met veel foto's waarop je de diverse roestplekken goed kunt zien:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2545
Deze auto's roesten graag en goed, dus dat is eigenlijk de grootste kostenpost. Het onderhoud is verder spotgoedkoop.
Reken er wel op dat alle onderdelen die normaal bewegen bij een rijdende auto er nooit beter op worden als ze lang stilstaan. Hoe goed alles is hangt ook af van de staat van de auto op het moment dat hij stilgezet is. Als toen de motorolie afgetapt is en hij is bijgevuld met nieuwe olie is dat veel beter dan de oude, zure olie er in te laten zitten. Die kan metaal uitbijten. Een 360 motor is eigenlijk vrijwel onverwoestbaar, dus als je hem een hele grote dikke beurt geeft, de motorolie een paar keer kort achter elkaar vervangt (gewoon met Hema, Action of Halfords olie) zul je merken dat hij steeds soepeler gaat lopen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle andere vloeistoffen. Aftappen, vervangen, spoelen en opnieuw vullen.
Distributieriem zou ik zeker direct vervangen, net als de V-snaren. De rubber slangen zijn waarschijnlijk nog de originele, dus alles vervangen kan nooit kwaad.
Ik zou de auto ophalen met een autoambulance, want je kunt er niet vanuit gaan dat het veilig is om er mee te rijden. Eerst flink wat tijd besteden aan het grote onderhoud voordat je er mee gaat rijden.
Qua tuning is er niet veel (niks) beschikbaar wat de auto sneller maakt, dus je kunt je beter focussen op het weer op orde brengen van de auto. (stage 0 tuning dus)
Omdat hij lang stilgestaan heeft kunnen er in het begin best wel eens dingetjes kapot gaan, maar door die zure appel moet je even heenbijten. Als je eenmaal op Stage 0 zit hoef je eigenlijk alleen het periodiek onderhoud te doen en hier en daar wat laswerk.
Ik heb mijn eigen 360 bijzonder sportief gemaakt door de complete wielophanging te upgraden met gele Koni's, stuggere veren, PU bussen, dikke stabilisatorstang, een kleine verlaging aan de voorkant en bredere velgen met hele goede banden. Hij is er niet sneller door geworden, maar wat betreft het bochtenwerk hebben er al diverse bestuurders van moderne auto's hun tanden op stukgebeten.
Ik woon in Oosterhout dus relatief in de buurt. Langskomen kan hier altijd. De deur staat niet altijd open, maar we doen wel open als er aangebeld wordt... :+
Verder zijn we in Brabanten omgeving vrij goed bedeeld wat betreft handige clubleden die niet te beroerd zijn om een keer mee te helpen.
[EDIT]hehe, dacht ik de eerste te zijn... Tja, moet ik maar niet zo'n lang stuk typen...

118.000 kilometer is trouwens een hele normale kilometerstand voor een 360. Mijn eerste 360 had 86.000 gelopen, die heb ik vervangen door een 360 met 160.000 kilometer. Ik heb er ook nog een gehad met 270.000 km, maar die was gesloopt door de vorige eigenaar. Mijn voorlaatste had er volgens mij 260.000 km op zitten. Mijn huidige 360 heb ik gekocht met 113.000 km en inmiddels heb ik er 25.000 absoluut probleemloze kilometers bijgereden.[/EDIT]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-09-2010 00:26 #849295
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nieuwe uitdaging?
118000 kilometer is bij zo'n auto slechts een cijfer. Je kunt ze hebben van 50.000km die erg goed of erg slecht zijn en je kunt ze hebben van 350.000 die erg goed of erg slecht zijn. Dat zul je zelf moeten bepalen.
Ik denk dat wij beide met dat koppelstukje bedoelen dat het al oud is en als je met tunen aan de gang wilt moet je er rekening mee houden dat het k?n gebeuren. Geen afschrikking, sommigen blijven het immers erg lang volhouden. Slechts een notificatie
Ik denk dat wij beide met dat koppelstukje bedoelen dat het al oud is en als je met tunen aan de gang wilt moet je er rekening mee houden dat het k?n gebeuren. Geen afschrikking, sommigen blijven het immers erg lang volhouden. Slechts een notificatie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-09-2010 00:27 #849297
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nieuwe uitdaging?
ja over dat terug rijden met de auto, daar zat ik dus ook al over in.
ik heb dus geen auto-ambu. de auto staat zonder apk te koop en die moet er dus op om hem rijdend terug te krijgen.
tis maar 60 km maar toch..
ik heb dus geen auto-ambu. de auto staat zonder apk te koop en die moet er dus op om hem rijdend terug te krijgen.
tis maar 60 km maar toch..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-09-2010 00:29 #849298
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic nieuwe uitdaging?
Oprijwagens zijn vaak erg goedkoop te huren met slechts B-rijbewijs. Heb je BE kun je nog goedkoper een ambulance huren.
Wil je echt niets uitgeven kun je de auto nog altijd slepen. Het mag dan wel niet officieel maar de kans op problemen is een stuk kleiner dan rijden denk ik.
Wil je echt niets uitgeven kun je de auto nog altijd slepen. Het mag dan wel niet officieel maar de kans op problemen is een stuk kleiner dan rijden denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets