wijzigingen APK regelgeving per 1 Maart 2010
- V300 register
- Verbannen
-
Vanaf 1 maart minder gedoe bij de APK
Zojuist is de nieuwe inhoud van het APK-boek in de brievenbus gevallen.
link naar nieuwe APK-regelgeving.
Het belangrijkste nieuws zit in de ICT rond de APK. Vanaf 1 maart is het kentekenbewijs niet meer nodig bij de keuring.
De keurmeester gaat de voertuiggegevens rechtstreeks controleren met de gegevens uit het kentekenregister in het raadpleegscherm. Dat scheelt gedoe.
Kentekenbewijs vergeten, een kentekenbewijs waar een kind op heeft getekend of waar een hoekje vanaf is, we zijn er allemaal vanaf.
Printen op blanco papier
Ook prettig is dat het keuringsrapport gewoon op blanco papier geprint mag worden. De gegevens komen uit het register en staan automatisch op de goede plaats. Handtekening eronder en klaar. De doorslagen komen te vervallen en let op: reclame op het keuringsrapport is niet toegestaan.
Op zo?n nieuw keuringsbewijs staat geen handgeschreven tekst meer. Advies- en reparatieadviespunten worden alleen nog maar aangevinkt.
Nieuwe codes reparatie- en afkeurpunten
Even lastig zijn de nieuwe codes voor de reparatie- en afkeurpunten.
Er wordt een geplastificeerde lijst met de nieuwe codes bij het nieuwe APK-boek gevoegd. Handig om bij de computer te leggen.
Ook handwerk mag
Wie zijn keuringsrapporten nog steeds met de hand invult, hoeft niet te wanhopen. Ook die mogelijkheid blijft bestaan. Gewoon de vernieuwde keuringsrapporten bestellen en de gele doorslag bewaren. Let op: vanaf 1 maart mogen de oude niet meer gebruikt worden.
Vervangend keuringsbewijs
Ook prettig aan de verbeterde ICT is dat de voertuigeigenaar niet meer naar de RDW hoeft voor een duplicaatrapport bij vermissing van het oorspronkelijke rapport. Een erkenninghouder kan voor de voertuigen die hij gekeurd heeft vanaf 1 maart een vervangend keuringsbewijs uitprinten. Ook weer op een wit blanco A4-tje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Eerst zou deze regelgeving al in januari van kracht zijn. Toen werd april genoemd en nu is het toch 1 maart geworden. De RDW is goed op weg met deze verbeteringen.
Het is overigens voor de APK-keurmeester nog wel handig als je het papiertje bij je hebt. Zo kan hij zonder raadpleging van de comp. het chasisnummer controleren. Scheelt in de meeste gevallen een keertje lopen, raadplegen, opschrijven, etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Erik;135639 schreef : Het is overigens voor de APK-keurmeester nog wel handig als je het papiertje bij je hebt. Zo kan hij zonder raadpleging van de comp. het chasisnummer controleren. Scheelt in de meeste gevallen een keertje lopen, raadplegen, opschrijven, etc.
Maakt niet veel uit, want in de oude situatie moesten de papieren vergeleken worden met de auto, nu vergelijk je "de computer" met de auto.
Want wie zegt dat de papieren die bij de auto zitten, wel bij die auto horen?
Deze regelgeving is fraudebestendiger omdat het lastiger is iets in een overheidscomputer te veranderen dan de autopapieren te vervalsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
antiekeradio;135633 schreef : Bron: Auto & Motor Techniek 24 Februari 2010
Vanaf 1 maart minder gedoe bij de APK
Zojuist is de nieuwe inhoud van het APK-boek in de brievenbus gevallen.
link naar nieuwe APK-regelgeving.
Het belangrijkste nieuws zit in de ICT rond de APK. Vanaf 1 maart is het kentekenbewijs niet meer nodig bij de keuring.
De keurmeester gaat de voertuiggegevens rechtstreeks controleren met de gegevens uit het kentekenregister in het raadpleegscherm. Dat scheelt gedoe.
Kentekenbewijs vergeten, een kentekenbewijs waar een kind op heeft getekend of waar een hoekje vanaf is, we zijn er allemaal vanaf.
Printen op blanco papier
Ook prettig is dat het keuringsrapport gewoon op blanco papier geprint mag worden. De gegevens komen uit het register en staan automatisch op de goede plaats. Handtekening eronder en klaar. De doorslagen komen te vervallen en let op: reclame op het keuringsrapport is niet toegestaan.
Op zo?n nieuw keuringsbewijs staat geen handgeschreven tekst meer. Advies- en reparatieadviespunten worden alleen nog maar aangevinkt.
Nieuwe codes reparatie- en afkeurpunten
Even lastig zijn de nieuwe codes voor de reparatie- en afkeurpunten.
Er wordt een geplastificeerde lijst met de nieuwe codes bij het nieuwe APK-boek gevoegd. Handig om bij de computer te leggen.
Ook handwerk mag
Wie zijn keuringsrapporten nog steeds met de hand invult, hoeft niet te wanhopen. Ook die mogelijkheid blijft bestaan. Gewoon de vernieuwde keuringsrapporten bestellen en de gele doorslag bewaren. Let op: vanaf 1 maart mogen de oude niet meer gebruikt worden.
Vervangend keuringsbewijs
Ook prettig aan de verbeterde ICT is dat de voertuigeigenaar niet meer naar de RDW hoeft voor een duplicaatrapport bij vermissing van het oorspronkelijke rapport. Een erkenninghouder kan voor de voertuigen die hij gekeurd heeft vanaf 1 maart een vervangend keuringsbewijs uitprinten. Ook weer op een wit blanco A4-tje.
Het dikgedrukte over het handschrijven gaat dus mooi nog niet op. Bij het aanklikken van ac-punten of reparatiepunten komen alleen de codes te staan. Waardoor je als nog de tekst er achter moet schrijven.
Het is een officieel document, de rdw-logo's staan er voorbedrukt erop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.