Succes-story: weer een 340 langer op de weg!!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2009 14:02 #629569 door V300 register
Succes-story: weer een 340 langer op de weg!! is gemaakt door V300 register
Eergisteren viel mijn eerste Volvoice op de deurmat en na dat gelezen te hebben, ga ik nu eindelijk eens een berichtje achterlaten op het forum.
Dat had ik al veel eerder willen doen; had me al een tijdje geleden aangemeld als lid, maar de 1e inschrijving was niet helemaal goed doorgekomen en door vakantie en andere dingen ben ik het vervolgens weer vergeten.
Nu dan alsnog eindelijk lid van de Club geworden, want ik ben superblij dat mijn Volvo nog steeds rondrijdt!

Ik heb ruim 3 jaar geleden een 340DL special gekocht. Tja, ik zal eerlijk zijn, zoals dat waarschijnlijk vaker gaat: met name omdat ik heel weinig geld had om aan een auto te besteden. In de loop van de tijd ben ik ?m echter zeer gaan waarderen en ik baalde dan ook als een stekker dat ik bij de laatste APK te horen kreeg dat mijn koppeling versleten was en dat dit, naast wat andere kleine dingetjes, zo?n 500 tot 600 euro zou gaan kosten, nog los van eventueel laswerk. De auto had mij 550 euro gekost, dus dat had ik er echt niet meer voor over, vooral omdat je ook niet weet hoe lang de auto daarna nog mee kan en hij reed de laatste tijd inderdaad niet echt lekker meer.

Maar toen ik Anjo (ik had hem via het forum ontmoet toen mijn riemen vervangen moesten worden) mailde over de APK-uitkomsten, vond hij die niet rijmen met mijn verhaal over hoe ik mijn auto minder vond rijden. Hij stelde voor om te komen kijken, en wist na 1 rondje rijden al te vertellen dat er niets mis was met mijn koppeling, maar dat de ontkoppelaar kaduuk was. Hij was ervan overtuigd dat de auto prima door de APK zou moeten kunnen komen. Wauw, dat was ineens een heel ander verhaal! Ik had alleen nog maar een paar dagen tijd voor de APK zou verlopen en ben razendsnel een second-opinion gaan aanvragen bij Kwikfit en hoewel helaas wel de linker achterdorpel gelast moest worden, hebben ze verder alleen een ruitenwisser vernieuwd, de remvloeistof en remslang vervangen en hoppa... weer een jaartje APK erop! Daarna heeft Anjo de ontkoppelaar gefixt en heb ik beloofd lid van de club te worden. En zo rijd ik alweer een paar maanden nog helemaal gelukkig in m?n vertrouwde wagentje rond!!

Ongelofelijk toch, wat ze er dan naast kunnen zitten bij zo?n garage en wat voor een gevolgen dat kan hebben voor een leek als ik. Als ze mij iets vertellen, dan geloof ik dat en had ik voor nu geen andere oplossing gezien dan naar een andere auto op zoek te gaan en was deze waarschijnlijk op de sloop beland, omdat ie zonder koppeling niks waard was. Ik geloofde het ook direct omdat wij onze auto?s al jarenlang op dit adresje brachten voor APK en onderhoud, juist omdat dat mannetje zo betrouwbaar was en ons nooit iets teveel in rekening heeft gebracht. Dus ik geloof ook zeker dat hij ervan overtuigd was dat het de koppeling was, maar zo blijkt maar weer, er zijn niet veel monteurs meer die echt nog verstand hebben van deze auto?s.

Ik heb de waarde van de Volvo-club dus al helemaal ervaren en zal bij een eventueel volgend probleem altijd eerst even hier aankloppen! Zo had ik zelf al dit forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5241 gevonden, exact dat probleem had ik ook. Geen grote ramp, wel zeer irritant als je even snel een boodschap wil doen met een nog koude motor, en je komt na 5 min terug en die auto wil niet meer starten. Nu wist ik dus dat het de verdeelkap was en nu het eergisteren de hele dag geplensd had, wilde de Volvo gisterochtend ook niet starten. Maar zoals gezegd: ik ben helaas een echte leek en wist dus ook niet wat precies te doen met die verdeelkap. Dus heb ik ANWB gebeld met de vraag of zij mijn verdeelkap wilden drogen om te kijken of de auto daarna wilde starten. Daarna heeft een superaardige Wegenwacht-meneer hier een half uur voor de deur gestaan om alles te drogen, kabels in te spuiten en m?n auto aan de praat te krijgen. Erg handig, zo?n ANWB-lidmaatschap en die man vond het overigens ook helemaal leuk om weer eens aan zo'n 340 te prutsen, dat was voor hem lang geleden. Hij constateerde wel dat het behoorlijk vonkte bij de bougies-kabels , dus die zijn echt aan vervanging toe en de rotor ook. Dus dat ga ik zeker even regelen, want nu met de tijdelijke oplossing door al die kabels in te spuiten en verdeelkap te drogen start ie echt weer als een zonnetje. Wist niet beter dan dat ie altijd pas bij de 2e poging startte, maar nu gaat het helemaal soepel en vlot. Kan ik zo'n setje bougieskabels en rotor gewoon zelf bestellen bij iedere automaterialen-zaak of zijn ze voor een 340 speciaal en niet overal meer te krijgen?

Een lang verhaal, maar ik wilde toch even laten weten dat er met dank aan de Club weer een Volvo langer op de weg blijft en ?ere wie ere toe komt- vooral grote dank aan Anjo!

Groetjes, Rebecca :340:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2009 14:18 #801593 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Succes-story: weer een 340 langer op de weg!!
Bougiekabels en verdeelkap kun je bij elke zaak bestellen. Je kunt zo ook zelf vervangen zonder veel moeite. Je hoeft alleen maar op te letten dat de verdeelkap op dezelfde manier teruggeplaatst wordt (niet gedraaid, maar volgens mij kan dat ook niet) en de kabels allemaal op dezelfde plaats teruggezet worden. 1 voor 1 vervangen kan daarmee helpen.

Leuk verhaal. Onze vliegende service Anjo heeft al een hoop van dit soort problemen opgelost!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2009 14:25 #801595 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Succes-story: weer een 340 langer op de weg!!
Mooi verhaal Rebecca! Ik ben er zeker van dat je 340 je nog jaren gelukkig kan maken mits je er af en toe wat aandacht aan besteed!
Dat Anjo 'n echte meester is op het vlak van de 340 is idd opmerkelijk en ook om die reden is hij lid van de Technische commissie.

Verder kan je die bougies, bougie-kabels, rotor en verdeler gewoon kopen in 'n automaterialenzaak!
Let er wel op dat je degelijke spullen koopt! Want voor de rotor en verdeler durven ze wel is inferieure kwaliteit verkopen! Dat wil zeggen dat de contacten van aluminium zijn! Dat is bijlange na niet zo goed als het koper dat je bij de duurdere vind! Ikzelf heb Facet verdeler en rotor zitten en die vind ik echt wel goed! Verder steken er bij mij Bosch bougies en bougie-kabels op en weerom zijn dat gewoon goeie dingen!

Reken voor die items maar een prijsje van rond de 50 ? 60 euro! Bougies kosten ongeveer 6 euro per stuk, bougie-kabels zaten bij mij geloof ik rond de 20 euro en rotor en verdeler zal samen zo'n 15 euro zijn geweest!
Nog niet veel geld als je het even bekijkt en daarboven komt alleen je verbruik ten goede!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2009 14:29 #801596 door V300 register
Dit is de perfecte testimonial/advertorial voor de V3C. Blij te horen dat het goed gaat.

Bougiekabels en rotor zijn gewoon te krijgen. Wat misschien handig is, is via Dafhobby bestellen, weet je zeker dat je goed zit.

Ik zou ook de verdeelkap en bougies gaan vervangen, met name de rotor en verdeelkap is verstandig om in 1 beurt te vervangen. Een goedkope Halfords (oid) bougiesleutel volstaat om bougies te vervangen.

Dit was ooit mijn eerste hobbyklus aan een 300 serie en het loont de moeite, echt waar, het is de perfecte beginnersklus en het levert bijna gegarandeerd een beter lopende motor op.

Check hiervoor enkele topics -> zoekfunctie.

Waar je op moet letten:
- bougies niet met geweld proberen los te krijgen en naderhand niet te strak vastdraaien. Eerst met de hand er helemaal indraaien, zodat je goed voelt of hij er niet scheef in draait, daarna nog een slagje vaster draaien met de bougiesleutel. Een lostrillende bougie is minder erg dan eentje die er niet meer uit wil. Als de bougie niet los wil komen, dan even voorzichtig zijn en een paar keer heen en weer wrikken. Anders laten doen, je zal niet de eerste zijn waarbij de bougie afgebroken in de kop achterblijft.
- ontstekingsvolgorde, makkelijkst = bougie(kabel)s 1 voor 1 vervangen ipv ze allemaal in 1 keer los te halen.
- verdeelkap met schroefjes vast of met clipjes? (moet je ff op letten bij het bestellen), voor de rest kan de rotor en de verdeelkap er maar op 1 manier op geklikt worden.

(ik zie dat de rest ook al gereageerd heeft, dus wellicht staan er dingen dubbelop)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2009 14:30 #801597 door V300 register
Leuk verhaal hoor! Credits voor de TC en in het bijzonder Anjo.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2009 14:36 #801598 door V300 register
Cheapo (maar prima) bougies zijn: NGK BP(R)6ES.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-10-2009 18:58 #801634 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Succes-story: weer een 340 langer op de weg!!
Leuk verhaal zeg!

Ja laat die garage maar links liggen en vraag het de mannen van de TC, daar kom je verder mee.

Veel (rij)plezier met je 340 Rebecca.

Gr; Wouter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2009 20:53 #801648 door V300 register

Rebecca;122346 schreef : Eergisteren viel mijn eerste Volvoice op de deurmat (.....)
Nu dan alsnog eindelijk lid van de Club geworden, want ik ben superblij dat mijn Volvo nog steeds rondrijdt!

Ik heb je op het forum nu ook 'geactiveerd' als V3C lid :)

van harte welkom in ieder geval, leuk om het verhaal van de redding door Anjo te lezen (had ik al wel eea over gehoord trouwens)

Het vervangen van de bougiekabels is eigenlijk wel een klusje dat bijna iedereen kan doen. (uitzondering= mensen in rolstoel cq met ernstige rugklachten, ivm het feit dat je nogal voorover moet bukken om erbij te kunnen).
Kabeltje voor kabeltje lostrekken en nieuwe erop duwen, dan kun je niks verwisselen.

Alleen is het waarschijnlijk wel zo dat je het beste ook de bougies kunt vervangen; dat is iets lastiger omdat je daar gereedschap voor nodig hebt.

Groetjes, Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2009 20:56 #801650 door V300 register
haha, ik zie nu ineens dat ik buiten het forumgedeelte echt oud nieuws heb zitten herkauwen :+ el stupido maximo :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2009 21:33 #801656 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Succes-story: weer een 340 langer op de weg!!
Hi Rebecca, leuk om te lezen dat je inmiddels lid bent

zoals al gezegd, geniet van je 340; hij is het waard!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC