eerste start variomatic
- V300 register
- Verbannen
-
ik wil geen slechte indruk maken ofschoon ik nog nooit met een variomatic gereden heb.
ik dacht aan iets als: pook in N, voet van gas, starten, als hij stationnair 'gesetteld' is, evt. voet op de rem, pook in D en behoedzaam gas geven...
komt dit een beetje in de richting?? (dacht het wel :nono: )
enne: kun je met die wagens achteruit even snel rijden als vooruit?? :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ja, maar als je dat wilt proberen de eerste keer dat je in een vario rijd wil je NIET boven de 60kmh uit komen in z'n achteruit; maak je dan een stuurfoutje dan ga je geheid over de kop.roestjager;112660 schreef : enne: kun je met die wagens achteruit even snel rijden als vooruit?? :lol:
starten in N, stationair toerental onder de 1000 of iets erboven met choke, pook in D en wegrijden maar, voet op de rem is niet nodig.
- V300 register
- Verbannen
-
nee, dat wou ik niet proberen, echt niet :cry3:AvdAkker;112663 schreef : ja, maar als je dat wilt proberen de eerste keer dat je in een vario rijd
hebben die mean machines een toerenteller dan? of moet ik 1000 rpm op het gehoor kunnen herkennen??AvdAkker;112663 schreef : stationair toerental onder de 1000 of iets erboven
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
mijn ervaring is dat de choke vrij snel terug geduwd kan worden tot het punt waar de koppeling niet meer aangrijpt ( zeker met de huidige buiten temperatuur)
Gr; Wouter.
- V300 register
- Verbannen
-
dan zou ik bijna (eigenwijs) willen zeggen: toch de voet maar op de rem, totdat ik wat ervaringen met de mean machine opgepikt heb?!?Wouter76;112667 schreef : Als het stationair toerental " te hoog" is bij koude motor merk je dat vanzelf omdat de koppeling dan wil aangrijpen en je dus waar de vario normaal geen last van heeft dan wel krijgt, namelijk kruipneiging.
gewoon voor de zekerheid dus even.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als je met een centrifugaalkoppeling een te hoog stationair hebt krijg je hem niet in versnelling omdat tandenpoets volgt. dit toerental kan oplopen tot ca 3000 toeren bij een foutief afgestelde luchtspleet. maar is normaal tijdens het schakelen ca 2000 toeren.
als hij vervolgens in versnelling staat, en je voorkomt kruipen door de rem in te trappen ga je erg handig worden in het verwisselen van koppelingsplaten:y:
- V300 register
- Verbannen
-
die rubber riemen hebben toch geen tanden (hoogstens rubbertanden).
-ik heb hier de daf variomatic voor ogen- en me nog niet verdiept in de volvo variomatic..
(zeg ik er even eerlijk bij)
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de koppeling van een cvt voertuig loopt bij stationair vrij; de centrale aandrijfas draait niet. op dit moment is het mogelijk om de auto in versnelling te zetten.
doe je dat bij een verhoogd toerental, een toerental waarbij de centrale aandrijfas dus reeds draait, dan krijg je precies hetzelfde effect als wanneer je met een handbak stilstaat en hem zonder koppeling in te trappen in z'n 1 zet.
de vario heeft op die manier wel een voordeel, je kunt op een vlakke ondergrond doodleuk uitstappen als de auto in versnelling staat, zonder dat de auto beweegt. in z'n R zetten in een drukke macdrive en vervolgens uitstappen om je dienblad te pakken is errug grappig:+
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Ook in de vario zit een "tandwielenkast" om ervoor te zorgen dat je voor danwel achteruit kunt rijden en de parkeerblokkering zit hierop, dit is de primaire "bak"
De secundaire bak bestaat voor zover ik weet uit een reductie en het differentieel maar dat kunnen Anjo of Wouter N je veel beter uitleggen.
Gr; Wouter.
EDIT: ik zie dat die uitleg er al is............was net te laat.