eerste start variomatic

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2009 20:45 #629264 door V300 register
eerste start variomatic is gemaakt door V300 register
in de komende dagen kan ik mogelijk mijn eerste (proef)ritje in een variomatic 340 maken.
ik wil geen slechte indruk maken ofschoon ik nog nooit met een variomatic gereden heb.

ik dacht aan iets als: pook in N, voet van gas, starten, als hij stationnair 'gesetteld' is, evt. voet op de rem, pook in D en behoedzaam gas geven...

komt dit een beetje in de richting?? (dacht het wel :nono: )

enne: kun je met die wagens achteruit even snel rijden als vooruit?? :lol:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2009 21:16 #787440 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic eerste start variomatic

roestjager;112660 schreef : enne: kun je met die wagens achteruit even snel rijden als vooruit?? :lol:

ja, maar als je dat wilt proberen de eerste keer dat je in een vario rijd wil je NIET boven de 60kmh uit komen in z'n achteruit; maak je dan een stuurfoutje dan ga je geheid over de kop.


starten in N, stationair toerental onder de 1000 of iets erboven met choke, pook in D en wegrijden maar, voet op de rem is niet nodig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2009 21:25 #787442 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic eerste start variomatic

AvdAkker;112663 schreef : ja, maar als je dat wilt proberen de eerste keer dat je in een vario rijd

nee, dat wou ik niet proberen, echt niet :cry3:

AvdAkker;112663 schreef : stationair toerental onder de 1000 of iets erboven

hebben die mean machines een toerenteller dan? of moet ik 1000 rpm op het gehoor kunnen herkennen??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2009 21:32 #787443 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic eerste start variomatic
mwah, het komt niet zo nauw. als ie gewoon rustig stationair loopt is het al prima, "stationair met de choke spelen net boven het afslaan":humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-07-2009 21:33 #787444 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic eerste start variomatic
Als het stationair toerental " te hoog" is bij koude motor merk je dat vanzelf omdat de koppeling dan wil aangrijpen en je dus waar de vario normaal geen last van heeft dan wel krijgt, namelijk kruipneiging.

mijn ervaring is dat de choke vrij snel terug geduwd kan worden tot het punt waar de koppeling niet meer aangrijpt ( zeker met de huidige buiten temperatuur)

Gr; Wouter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2009 21:44 #787445 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic eerste start variomatic

Wouter76;112667 schreef : Als het stationair toerental " te hoog" is bij koude motor merk je dat vanzelf omdat de koppeling dan wil aangrijpen en je dus waar de vario normaal geen last van heeft dan wel krijgt, namelijk kruipneiging.

dan zou ik bijna (eigenwijs) willen zeggen: toch de voet maar op de rem, totdat ik wat ervaringen met de mean machine opgepikt heb?!?
gewoon voor de zekerheid dus even.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2009 21:46 #787446 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic eerste start variomatic
nee, dat hoeft juist niet.

als je met een centrifugaalkoppeling een te hoog stationair hebt krijg je hem niet in versnelling omdat tandenpoets volgt. dit toerental kan oplopen tot ca 3000 toeren bij een foutief afgestelde luchtspleet. maar is normaal tijdens het schakelen ca 2000 toeren.

als hij vervolgens in versnelling staat, en je voorkomt kruipen door de rem in te trappen ga je erg handig worden in het verwisselen van koppelingsplaten:y:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-07-2009 21:52 #787447 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic eerste start variomatic
hoe kan een variomatic 'tanden poetsen' dan??
die rubber riemen hebben toch geen tanden (hoogstens rubbertanden).
-ik heb hier de daf variomatic voor ogen- en me nog niet verdiept in de volvo variomatic..
(zeg ik er even eerlijk bij)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2009 21:55 #787449 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic eerste start variomatic
omdat we bij het inschakelen van een versnelling nog bezig zijn v??r de riemen en het in beweging brengen van de auto;)

de koppeling van een cvt voertuig loopt bij stationair vrij; de centrale aandrijfas draait niet. op dit moment is het mogelijk om de auto in versnelling te zetten.

doe je dat bij een verhoogd toerental, een toerental waarbij de centrale aandrijfas dus reeds draait, dan krijg je precies hetzelfde effect als wanneer je met een handbak stilstaat en hem zonder koppeling in te trappen in z'n 1 zet.

de vario heeft op die manier wel een voordeel, je kunt op een vlakke ondergrond doodleuk uitstappen als de auto in versnelling staat, zonder dat de auto beweegt. in z'n R zetten in een drukke macdrive en vervolgens uitstappen om je dienblad te pakken is errug grappig:+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-07-2009 21:57 #787450 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic eerste start variomatic
Ja die kan tanden poetsen ( heb dat zelf soms omdat de schakelstang afgesteld moet worden)

Ook in de vario zit een "tandwielenkast" om ervoor te zorgen dat je voor danwel achteruit kunt rijden en de parkeerblokkering zit hierop, dit is de primaire "bak"

De secundaire bak bestaat voor zover ik weet uit een reductie en het differentieel maar dat kunnen Anjo of Wouter N je veel beter uitleggen.

Gr; Wouter.


EDIT: ik zie dat die uitleg er al is............was net te laat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD