hoe beoordeel ik deze 340dl (geen foto)
- V300 register
- Verbannen
-
ik wil op dit forum wat vragen over een volvo 340 dl die in mijn omgeving wordt aangeboden (handelaar, dus ik weet niks van de vorige baasjes).
het is een 340 dl uit '90, met 5-bak en 5 deuren.
hij zit duidelijk onder de ton aan km's, het is een benzine-auto.
ik heb hem tot dusver alleen van buiten bekeken, en ik verbaasde me over enkele dingen.
de afwezigheid van roest op de wielkastranden en op de dorpeleinden voor de achter- en achter de voorwielen.
de koplampen zijn niet blind, glazen van lampen en vensters zijn goed.
het interieur is heel en niet versleten of slobberig.
de km-stand vind ik wel een pre, of niet? (er lag wel een peuk, maar niet van een sigaar in de asbak

de bodem kon ik niet echt goed bekijken, alleen van opzij dus: aan een zijde was voor het achterwiel, bij het krik-balkje in de buurt en een beetje naar de zijkant toe een stukje plaat ingezet (grootte een halve briefkaart), het begon er weer een beetje te roesten.
ik zag het enkele blad van een bladveer in de buurt eindigen: is dit een probleemplek bij deze volvos?
verder is ie roestvrij en ongedeukt. boven een van de voorwielkasten is op de rand (waar die geprofileerd is) met lak (spuitbus) bijgespoten, maar zo te voelen en te zien is er niet geplamuurd (raar).
de kofferbak is ook netjes.
hoe de motorruimte is en hoe ie rijdt/stuurt/remt weet ik nog niet, maar dat kan veranderd worden.
ik zoek eigenlijk een goedkope en degelijke runabout maar de genegenheid kan zich wel verdiepen hoor..

ik ga nu hier wat lezen over plaatwerkproblemen, en misschien komen er wat reacties van het forum op het bovenstaande.
groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Bekijk/betast de voorbalk (dat deel onder de voorste nummerplaat) goed, vooral de onderrand roest nogal eens (in bepaalde mate APK-afkeur).
Bekijk ook goed de onderrand van de portieren, met name de achterportieren willen nog wel eens roesten.
Voel ook goed aan de dorpels, vooral rondom de kriksteunen.
En verder tja, rij er eens een rondje mee, is ook niet verkeerd. Wees alert op "problemen" als bokken/inhouden etc. (vrij gemakkelijk op te lossen in 9 van de 10 gevallen).
- V300 register
- Verbannen
-
de 'front valance' oftewel keienvanger dus?volvofiel;112083 schreef : Ah, een vijfdeurs.
Bekijk/betast de voorbalk (dat deel onder de voorste nummerplaat) goed, vooral de onderrand roest nogal eens (in bepaalde mate APK-afkeur).
oke, kan ik doen tijdens de proefritsessie.Bekijk ook goed de onderrand van de portieren, met name de achterportieren willen nog wel eens roesten.
Voel ook goed aan de dorpels, vooral rondom de kriksteunen.
die motoren hebben toch gewoon een carburateur en geen monopoint injectie met een ecu of zo?En verder tja, rij er eens een rondje mee, is ook niet verkeerd. Wees alert op "problemen" als bokken/inhouden etc. (vrij gemakkelijk op te lossen in 9 van de 10 gevallen).
en dan een ongeregelde kat?
misschien dom, maar ik heb helemaal geen technische info over deze volvo's in huis.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Daarom zijn eventuele problemen ook zo gemakkelijk te verhelpen. Een revisiesetje voor de carburateur kost bijvoorbeeld iets van 3 of 4 tientjes.
Katalysator hebben ze lang niet allemaal, staat op het kentekenbewijs als 'ie erop zit.
En verder, ik weet niet of je met enige vorm van autotechniek bekend bent, maar je kunt wat simpele testjes doen; bijvoorbeeld de oliepeilstok eruit trekken met lopende motor, en even kijken of er wat borrelt in het koelvloeistofexpansievaatje (leuk scrabblewoord).
Ga niet over ??n nacht ijs, maak een ruime proefrit (halfuurtje ofzo) als je de technische staat totaal niet kent.
Een miskoop zul je niet gauw doen, maar het is zo jammer als jij degene bent die het achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar mag uitvoeren.
- V300 register
- Verbannen
-
t is niet m'n eerste 'oude' auto, dus geheel onbevangen ben ik nietvolvofiel;112089 schreef : En verder, ik weet niet of je met enige vorm van autotechniek bekend bent,
is dat niet altijd bij tweedehandsjes in deze prijsregionen?Een miskoop zul je niet gauw doen, maar het is zo jammer als jij degene bent die het achterstallige onderhoud van de vorige eigenaar mag uitvoeren.
het is natuurlijk geen topgerestaureerde (met fotoverslagboek) oldtimer voor $$$$$
dat ie ongeroest was op de plaatsen die ik aangaf, is dat normaal?
wat ik bij dit soort wagens van verscheidene merken bekeken heb (in soortgelijke leeftijden): vele zijn rot voor de achterwielen..
is er trouwens ergens op het net info over de techniek te vinden (van andere merken vond ik nog wel eens door nijveren ingescande reparatiehandleidingen en zo)...
- V300 register
- Verbannen
-
inmiddels ook onder ogen gekregen via de frontpagina van de club (was ik nog niet geweest:w00t:roestjager;112095 schreef : is er trouwens ergens op het net info over de techniek te vinden (van andere merken vond ik nog wel eens door nijveren ingescande reparatiehandleidingen en zo)...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
roestjager;112095 schreef : dat ie ongeroest was op de plaatsen die ik aangaf, is dat normaal?
Komt wel vaker voor hoor. Kan origineel zijn, kan ook zijn dat 'ie al eens gelast is.
Je kunt een vraagbaak kopen, maar als je lid bent van de club kun je in de Technische Documentatie zoeken en heb je alle vraagbaken en afstelgegevens bij elkaar.
Die Documentatie is erg uitgebreid; van de vraag welk naafkapje er leverbaar was tot het nummer van het borgclipje van de motorkap (bij wijze van spreken).
Maarre, er zijn ook nog andere 340's hoor. Zo barst het van de GL Specials. Die zijn nog wat luxer (mooier stofje, elektrische ramen, stoelverwarming, getint glas, etc.).
Ik bedoel maar, ??n getuige is g??n getuige...
- V300 register
- Verbannen
-
voor de rest de gebruikelijke checks mbt koppeling, motor, koeling, maar dat zal wel loslopen...
- V300 register
- Verbannen
-
Paravanhoekjes roesten ook graag. Check op blaasjes in de lak (snel bijwerken) of grote plekken (laswerk).
Bodemplaat kun je moeilijk checken, beste indicator is de dorpelrand.
Achterste dwarsbalk boven het differentieel. Bekend roestpunt, makkelijk te lassen
Voorbalk zoals aangegeven.