Heldere pinkers, te koop of zelf aan de slag?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
2 Fast 4 U;182753 schreef : Maar dat gaat zeker een berg geld kosten lijkt mij.
Zo'n spuitbusje verlichtingsverf kost vast maar een paar euro... Dat is zo gebeurd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;182775 schreef : Zo'n spuitbusje verlichtingsverf kost vast maar een paar euro... Dat is zo gebeurd.
Zou je dan geen kleurverschil krijgen met het andere rood van de achterlichten?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
nadeel is dat de lichtopbrengst wat minder is en je dus de verlichting niet duidelijk genoeg ziet overdag.
ook mogen er voor de APK geen stickers/sprays/lakken etc over lampenunits aangebracht zijn, tenzij het een OEM onderdeel is (de V300 koplampcovers die ik heb liggen bijvoorbeeld:D) dus als je ze sprayt moet je 1x per jaar de lampen even wisselen.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Heb ik voor je, af te halen in Eersel. Er mist een achteruitrijlichtglaasje.General Custom;182779 schreef : Ga ik een keer proberen met een sloop achterlicht. Zou wel leuk zijn als het werkt
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Bodejodel;182775 schreef : Zo'n spuitbusje verlichtingsverf kost vast maar een paar euro... Dat is zo gebeurd.
en is APK-afkeur. dus reserve lampen inslaan!
- V300 register
- Verbannen
-
Een tijdje geleden heb ik xenon in de koplampen van de 340 gebouwd (dat scheelt btw behoorlijk in het bruikbaar licht), waarbij ik meteen de knipperlichten heb vervangen omdat de oude krassen, barsten en last van verwering hadden. Ik kwam op het idee om de oude knipperlichten maar op te offeren aan een poging om blanke knipperlichten te maken.
Het resultaat is redelijk geslaagd als hobbyproject vind ik zelf. Natuurlijk ziet het er niet zo gelikt uit als gegoten kunststof, maar toch ben ik niet ontevreden. Alleen... Ik weet het niet... Mijn nette vrij normale 340 gaat er ineens zo fout sjonnie-achtig uitzien. Ik krijg bijna zin om de motorkap weer zwart te schilderen en te vertrekken richting Maaskantje :wtf2::+
Het voordeel is dat deze knipperlichten vrij eenvoudig en goedkoop te maken waren. Men nemen de hamer en slaat het glas kapot, de restjes verwijderen met de combinatietang en later de vijl tot er zo goed als geen oranje meer te zien is.
Stap 2 is het zoeken van ''iets'' om het glas van te maken. Dat moet enigszins buigzaam plastic zijn maar niet te dun, doorschijnend maar niet doorzichtig (matglas idee) omdat het binnenwerk van zo'n knipperlicht er echt niet uitziet, en bovendien zou het handig zijn dat het blank/wit van kleur is. Dat ''ding'' is in mijn geval een dun 2-rings mapje geworden van de Hema, geen idee wat het kost want ik heb er een van mijn moeder geconfisqueerd en na het kapot knippen netjes terug gelegd zonder kaft.
Stap 3 is de kaft in kleinere stukken knippen en met het lijmpistool op het knipperlichtarmatuur lijmen. Ik kwam er achter dat er naast de duidelijke verticale bolling ook nog een minuscule horizontale bolling in het knipperlichtglas zit. Dit heb ik opgelost door het plastic eerst vast te lijmen bij het zwarte gedeelte op de foto, en dit op het lijmvlak een stukje in te knippen en schuin te plakken. Dat ingekniptje mini-spleetje is later opgevuld met wat autoplamuur, als je goed kijkt is dit nog wel te zien. Als het plastic aan één kant vastzit is het eenvoudig stukje voor stukje verder plakken.
Stap 4, pa's soldeerbout gebruikt om het overtollige plastic rond het armatuur weg te smelten. Vervolgens nog siliconenkit gesmeerd waar geen lijmpistoollijm zat omdat siliconen wat beter tegen winterse temperaturen kan.
Stap 5, netjes de randjes afplakken waar het plastic op het armatuur gelijmd zit. Dit heb ik zwart en zilver geverfd met Revell modelbouwverf omdat dat spul redelijk goed hecht zonder primer.
Ik ben op zich redelijk tevreden met het resultaat. Het is netjes geworden voor een hobbyproject, maar je blijft zien dat het een hobbyproject is. Bovenal vind ik het er, afgezien van origineel of hobbyproject, op mijn 340 gewoon best wel fout uitzien.
Ik weet nog niet op ik ze ga gebruiken, maar ik wou de tip even doorgeven dat het dus wel kan.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Pinkers een mooi woord :y:, net het zelfde als platinekes [weet niet of het goed geschreven is] of te wel contactpuntjes :+
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Het zal niet lang meer duren voordat ik mijn installatie klaar heb en zelf ook deze knippers kan gieten.
Ben nu bezig met filament maken voor 3d printers.
(Vrijwilligerswerk).