Volvo 300, het toonbeeld van degelijkheid!
- Mark Smeets
- Moderator
-
Want wat staat er nu op autoblog te lezen..
www.autoblog.nl/archive/2008/11/24/duurz...olvo#comment-1913874
Volvo wil meer premium worden (dus meer met BMW, Audi en Mercedes concurreren). Maar doordat de oude Volvo's zo degelijk zijn, blijven de mensen de oude 'vierkanten' bakken zien, en komt Volvo niet van het 'vierkantenbakken' imago af (ze willen nu 'hip'zijn)... En als symbool van degelijkheid plaatste autoblog.nl het plaatje van een 360GLT! :worship:
Maar ik vind het wel dom, dat Volvo zelf zegt dat hun oude auto's TE degelijk zijn.. dit lijkt me eerder een feit om trots op te zijn! :y:
Toevallig hadden we het er al in een ander topic over, Volvo's zijn gewoon een van de degelijkste auto's die er zijn, zo degelijk dat het zelfs nadelig is voor Volvo zelf :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Mijn onderzoekje:
Ik zag laatst nog bij Blik op de Weg een jong ventje zeggen tegen de politie: "Nou, zo'n Volvo rijdt ook wel door of niet...is ie ook getuned ofzo?" - Nee, tis een V70 R h?.
Ik heb vaak bijrijders mee met m'n werk (opleidingsritjes, veelal allochtonen) en dan gaat het altijd even over auto's. De meeste zijn into BMW, maar als ik zeg dat ik Volvo's te gek vind, dan weten ze vrijwel allemaal uit zichzelf de S80 te noemen en merk ik niets van dat oude vierkante imago.
Al die andere merken hebben met soortgelijke negatieve imago's te maken gehad. Volvo doet ergens iets niet goed in de marketing. Ten eerste moeten ze hun geschiedenis koesteren en dus ook de oude Volvorijder, het is immers Volvo for life, schandalig dus ook dat de VROM een paar jaar geleden niet werd gesponsored door Volvo, gelukkig is dat wel weer zo. Volvo moet eerst maar eens zorgen dat ze de doorgewinterde Volvorijders nog weten vast te houden...ik zie bij onze familie in ieder geval de eerste barstjes ontstaan.
Uitspraken als deze in de media kan ik echt niet waarderen: ?It is very difficult when you are trying to build a brand image today when people only think of the boxy cars we had in the past." Hou dat lekker voor jezelf, het is niet slim; nu ga je er juist aan denken en het zegt iets negatiefs over de mensen die nog steeds in die 'boxy cars' rondrijden.
Volvorijders kopen gewoon geen nieuwe, omdat de oude nog niet stuk is. 8 miljoen van de 15 miljoen Volvo's rijdt nog rond en dat is toch spectaculair.
Ten tweede vind ik het volgende echt dom van Volvo: ?CO2 has been something of a weak spot for us.? Ze lopen op dit punt echt achter de feiten aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Ik vind dat ze wat meer karakter in de modellen moeten stoppen. Misschien wat minder verkoop, maar wel een duidelijker en sterkere klantenkring.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dat de S40/V50 een onderstel lenen bij de Ford Focus.. achja. T is een 'goedkoop' model wat het prachtig goed doet in de leasemarkt, en dat doet Volvo heel goed.
Andere merken zoals Audi hebben zoveel materialen in de schappen liggen en zijn zo groot dat ze het geld hebben om zelf dat alles te ontwikkelen - op deze manier vind je een kostenbesparende goeie oplossing, wat resulteert in een goede verkoop/aantal leaseorders. En d??rmee zijn ze met de S40/V50 wel geslaagd.
Wat jij zegt Erik "Ik vind dat ze wat meer karakter in de modellen moeten stoppen. Misschien wat minder verkoop, maar wel een duidelijker en sterkere klantenkring."
Vind ik wel erg grappig. Volvo heeft inderdaad j?ist de intentie om een volume-premium merk te zijn met hoge verkopen.
Ik herken in wat je zegt heel erg de merken Chrysler/Jeep/Dodge terug - waar ik dus werk. Tuurlijk, we moeten genoeg verkopen .. maar we hebben geen doelstelling/intentie om een premiummerk te worden.
Onze auto's zijn eigenwijs, exclusief en hebben een groot karakter. We hebben een kleinere maar heel specifieke en sterke (merkentrouwe) klantenkring wat deze merken juist heel leuk maakt.
Zouden we 15.000 Calibers per jaar doen in NL dan maakt dat de Caliber gelijk wat minder speciaal, denk je niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ook hadden ze de R-types wat krachtiger moeten maken (ze hadden ze uberhaupt moeten blijven maken!). 300 Pk voor een "supersportmodel" is ook niet echt heel dik. (BMW M modellen -> 420-507 PK, Audi RS Modellen -> 265-580 pk, Mercedes AMG modellen -> 400-525 pk...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Eigenlijk is in het premiumsegment het volgende een must.
Een zuinige viercilinder basisdiesel tussen de 140-170pk (voor bijv v70) - zal veel leaseklanten aantrekken + gunstig energielabel
Een mooie tussenmotor a la audi 2.7 V6 TDI (200pk)
Topmotor ? 230-250pk (zie audi a4/a5/a6 (en de andere modellen waar ie in ligt) 3.0 TDI 235pk bijv.)
Tsja wat mag je van een R-model verwachten. Het moeten snelle, snel ogende auto's zijn met genoeg vermogen maar leuk blijven om dagelijks te rijden. Een RS model van audi is dat minder, dan moet je eigenlijk al uitwijken naar een S model, die wat minder vermogen hebben dan de RS modellen.
S4 komt ook zo rond de 320/350pk dacht ik even uit mn hoofd. Dus dan is 300pk niet zo gek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
En voor wie ?cht meer wil een 420 CDI of 4.2 TDI voor in de directiewagens... (zo'n motor zou niet misstaan in zo'n loeizware S80 of XC90)slb_340;77391 schreef : Topmotor ? 230-250pk (zie audi a4/a5/a6 (en de andere modellen waar ie in ligt) 3.0 TDI 235pk bijv.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
de voorwielaandrijving + dwarsliggende motor is echt een probleem.
Een S80 D5 heeft nu al een ontiegelijk grote draaicirkel. het stuur komt echt irritant snel tegen de aanslag, je moet 2x zo vaak steken als met een E-klasse / 5-serie. Ook is bij lage toeren een zwaar overheersende "brom" van de motor te horen.
Uit dit soort dingen, (en nog heel veel andere) blijkt gewoon dat Volvo onder Ford wel graag een premium merk zou willen worden, maar het nog lang niet is.
Daarbij heb je nog dat de automaatbakken het vermogen nu al niet goed aankunnen. De automaat lijdt ook zonder aanhanger al duidelijk onder het grote koppel van de D5 motor... na verloop van tijd gaan ze raar schakelen en schokken. Bij de "echte" premium merken gaat de automaat na verloop van tijd vaak juist soepeler schakelen.
dus; vervang even de complete aandrijflijn en stuurinrichting, en je hebt een auto die mee kan komen. D?n het intertoys-plastic van het interieur nog

De stoelen is het enige wat ?cht top is...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Nu inderdaad weer overstappen naar achterwielaandrijving voor een betere draaicirkel en een degelijker aandrijflijn toepassen...
eitje toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.