Volvo 300, het toonbeeld van degelijkheid!

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-11-2008 17:59 #628235 door Mark Smeets
Volvo 300, het toonbeeld van degelijkheid! is gemaakt door Mark Smeets
Ja dat lezen jullie goed! Zelfs autoblog is het daar over eens!
Want wat staat er nu op autoblog te lezen..
www.autoblog.nl/archive/2008/11/24/duurz...olvo#comment-1913874

Volvo wil meer premium worden (dus meer met BMW, Audi en Mercedes concurreren). Maar doordat de oude Volvo's zo degelijk zijn, blijven de mensen de oude 'vierkanten' bakken zien, en komt Volvo niet van het 'vierkantenbakken' imago af (ze willen nu 'hip'zijn)... En als symbool van degelijkheid plaatste autoblog.nl het plaatje van een 360GLT! :worship:

Maar ik vind het wel dom, dat Volvo zelf zegt dat hun oude auto's TE degelijk zijn.. dit lijkt me eerder een feit om trots op te zijn! :y:
Toevallig hadden we het er al in een ander topic over, Volvo's zijn gewoon een van de degelijkste auto's die er zijn, zo degelijk dat het zelfs nadelig is voor Volvo zelf :lol:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2008 19:10 #738913 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300, het toonbeeld van degelijkheid!
De Amazon, 164, p1800 waren hele sjieke auto's. Ik geloof eigenlijk niet dat dat vierkante imago nou zo bepalend is. Er worden wel heel makkelijk conclusies getrokken: "Rusland heeft de oude generatie nooit goed gekend. Volvo?s huidige imago wordt op deze verkoopmarkt dus niet gehinderd door het ouderwetse imago." Daar wil ik wel eens een onderzoekje van zien. Rusland is groot, nieuwe markt, ook noordelijk, hekel aan Duitse(rs) merken?, etc. Ontelbaar veel variabelen zijn er.

Mijn onderzoekje:
Ik zag laatst nog bij Blik op de Weg een jong ventje zeggen tegen de politie: "Nou, zo'n Volvo rijdt ook wel door of niet...is ie ook getuned ofzo?" - Nee, tis een V70 R h?.
Ik heb vaak bijrijders mee met m'n werk (opleidingsritjes, veelal allochtonen) en dan gaat het altijd even over auto's. De meeste zijn into BMW, maar als ik zeg dat ik Volvo's te gek vind, dan weten ze vrijwel allemaal uit zichzelf de S80 te noemen en merk ik niets van dat oude vierkante imago.

Al die andere merken hebben met soortgelijke negatieve imago's te maken gehad. Volvo doet ergens iets niet goed in de marketing. Ten eerste moeten ze hun geschiedenis koesteren en dus ook de oude Volvorijder, het is immers Volvo for life, schandalig dus ook dat de VROM een paar jaar geleden niet werd gesponsored door Volvo, gelukkig is dat wel weer zo. Volvo moet eerst maar eens zorgen dat ze de doorgewinterde Volvorijders nog weten vast te houden...ik zie bij onze familie in ieder geval de eerste barstjes ontstaan.
Uitspraken als deze in de media kan ik echt niet waarderen: ?It is very difficult when you are trying to build a brand image today when people only think of the boxy cars we had in the past." Hou dat lekker voor jezelf, het is niet slim; nu ga je er juist aan denken en het zegt iets negatiefs over de mensen die nog steeds in die 'boxy cars' rondrijden.
Volvorijders kopen gewoon geen nieuwe, omdat de oude nog niet stuk is. 8 miljoen van de 15 miljoen Volvo's rijdt nog rond en dat is toch spectaculair.
Ten tweede vind ik het volgende echt dom van Volvo: ?CO2 has been something of a weak spot for us.? Ze lopen op dit punt echt achter de feiten aan.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 11:41 #739012 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 300, het toonbeeld van degelijkheid!
Voor mij doet Volvo steeds meer af omdat ze juist op andere merken gaan lijken (V50). Het delen van onderstellen etc. heeft wel degelijk consequenties voor de uitstraling. De samenwerking met Ford heb ik nooit leuk gevonden. Wat mij betreft hadden ze beter met Toyota of Honda kunnen samenwerken. Dat had ze gelijk meer op de Aziatische markt gezet. Volvo heeft in het verleden en ook nu zich te veel op de Europese en Amerikaanse markt gericht. Blijkt ook wel uit de vele amerikaanse uitvoeringen van modellen.

Ik vind dat ze wat meer karakter in de modellen moeten stoppen. Misschien wat minder verkoop, maar wel een duidelijker en sterkere klantenkring.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 12:28 #739014 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 300, het toonbeeld van degelijkheid!
Ik vind de nieuwe S60/V70 XC60 en C30 juist h?le mooie karaktervolle modellen. Ook de C70.

Dat de S40/V50 een onderstel lenen bij de Ford Focus.. achja. T is een 'goedkoop' model wat het prachtig goed doet in de leasemarkt, en dat doet Volvo heel goed.

Andere merken zoals Audi hebben zoveel materialen in de schappen liggen en zijn zo groot dat ze het geld hebben om zelf dat alles te ontwikkelen - op deze manier vind je een kostenbesparende goeie oplossing, wat resulteert in een goede verkoop/aantal leaseorders. En d??rmee zijn ze met de S40/V50 wel geslaagd.

Wat jij zegt Erik "Ik vind dat ze wat meer karakter in de modellen moeten stoppen. Misschien wat minder verkoop, maar wel een duidelijker en sterkere klantenkring."

Vind ik wel erg grappig. Volvo heeft inderdaad j?ist de intentie om een volume-premium merk te zijn met hoge verkopen.

Ik herken in wat je zegt heel erg de merken Chrysler/Jeep/Dodge terug - waar ik dus werk. Tuurlijk, we moeten genoeg verkopen .. maar we hebben geen doelstelling/intentie om een premiummerk te worden.

Onze auto's zijn eigenwijs, exclusief en hebben een groot karakter. We hebben een kleinere maar heel specifieke en sterke (merkentrouwe) klantenkring wat deze merken juist heel leuk maakt.

Zouden we 15.000 Calibers per jaar doen in NL dan maakt dat de Caliber gelijk wat minder speciaal, denk je niet?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 12:30 #739016 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 300, het toonbeeld van degelijkheid!
Als ze meer premium willen zijn hadden ze wel eerder met wat meer grotere (diesel) motoren op de proppen komen! De 185 pk D5 waar ze het jarenlang mee moesten doen was vergeleken met de 4+ liter 300+ pk diesels van BMW, Mercedes en Audi natuurlijk behoorlijk mager...
Ook hadden ze de R-types wat krachtiger moeten maken (ze hadden ze uberhaupt moeten blijven maken!). 300 Pk voor een "supersportmodel" is ook niet echt heel dik. (BMW M modellen -> 420-507 PK, Audi RS Modellen -> 265-580 pk, Mercedes AMG modellen -> 400-525 pk...)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 12:36 #739020 door V300 register
Dat sowieso. Bmw heeft met die 3 liter twinturbo echt leuke dingen in handen.

Eigenlijk is in het premiumsegment het volgende een must.

Een zuinige viercilinder basisdiesel tussen de 140-170pk (voor bijv v70) - zal veel leaseklanten aantrekken + gunstig energielabel

Een mooie tussenmotor a la audi 2.7 V6 TDI (200pk)

Topmotor ? 230-250pk (zie audi a4/a5/a6 (en de andere modellen waar ie in ligt) 3.0 TDI 235pk bijv.)

Tsja wat mag je van een R-model verwachten. Het moeten snelle, snel ogende auto's zijn met genoeg vermogen maar leuk blijven om dagelijks te rijden. Een RS model van audi is dat minder, dan moet je eigenlijk al uitwijken naar een S model, die wat minder vermogen hebben dan de RS modellen.

S4 komt ook zo rond de 320/350pk dacht ik even uit mn hoofd. Dus dan is 300pk niet zo gek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 13:37 #739032 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 300, het toonbeeld van degelijkheid!

slb_340;77391 schreef : Topmotor ? 230-250pk (zie audi a4/a5/a6 (en de andere modellen waar ie in ligt) 3.0 TDI 235pk bijv.)

En voor wie ?cht meer wil een 420 CDI of 4.2 TDI voor in de directiewagens... (zo'n motor zou niet misstaan in zo'n loeizware S80 of XC90)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 16:11 #739052 door V300 register
groot probleem: de S80 kan nu eenmaal geen V-motor kwijt onder de motorkap.

de voorwielaandrijving + dwarsliggende motor is echt een probleem.
Een S80 D5 heeft nu al een ontiegelijk grote draaicirkel. het stuur komt echt irritant snel tegen de aanslag, je moet 2x zo vaak steken als met een E-klasse / 5-serie. Ook is bij lage toeren een zwaar overheersende "brom" van de motor te horen.

Uit dit soort dingen, (en nog heel veel andere) blijkt gewoon dat Volvo onder Ford wel graag een premium merk zou willen worden, maar het nog lang niet is.

Daarbij heb je nog dat de automaatbakken het vermogen nu al niet goed aankunnen. De automaat lijdt ook zonder aanhanger al duidelijk onder het grote koppel van de D5 motor... na verloop van tijd gaan ze raar schakelen en schokken. Bij de "echte" premium merken gaat de automaat na verloop van tijd vaak juist soepeler schakelen.

dus; vervang even de complete aandrijflijn en stuurinrichting, en je hebt een auto die mee kan komen. D?n het intertoys-plastic van het interieur nog :)
De stoelen is het enige wat ?cht top is...

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 16:16 #739053 door Jeroen van Bodegom
De nieuwe S80 is ook (eindelijk) leverbaar met een V8 motor. W?l een hele compacte, maar het past wel. Laten ze daar nog eens 2 turbo's op schroeven et voila, een "premium vermogen" van 450 Pk.

Nu inderdaad weer overstappen naar achterwielaandrijving voor een betere draaicirkel en een degelijker aandrijflijn toepassen...

eitje toch? :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 20:41 #739100 door V300 register
uhhuh....

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC