Wettelijke eisen bij het slepen
- V300 register
- Verbannen
-
Nu vraag ik me af wat nu precies de wettelijke regels zijn bij het slepen. Er wordt namelijk heel wat over gezegd en iedereen denkt het beter te weten.
Stel je voor: ik ga donderdag driften op Zolder, ik rijdt m'n auto stuk en ik vraag mijn beste vrind Frits om mij te slepen met m'n andere auto.
Ik weet dat ik met mijn Volvo 460T 1200kg mag slepen. In principe mag ik dus mijn 343 (950kg) slepen. Frits heeft echter geen rijbewijs BE en ik ook niet.
De meeste mensen zeggen dat je zonder aanhangerrijbewijs een auto mag slepen.
Als ik dan eens rond ga kijken op internet wordt mijn (door de betrouwbaardere sites) verteld dat:
1. Beide bestuurders rijbewijs B moeten hebben
2. Er moet worden voldaan aan alle eisen zoals die voor een aanhanger gelden.
Het eerste punt is simpel. Uit het tweede punt maak ik op dat je dus daadwerkelijk rijbewijs BE moet hebben (dat geldt voor een aanhanger ook dus).
Daarbij komt nog het feit dat je in Belgie alleen maar met een trekstang kunt slepen. Die kopen we dus van de week effe.
Ik vraag me dus af of Frits mij mag slepen.
Wat denken jullie ervan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;72592 schreef : Uit het tweede punt maak ik op dat je dus daadwerkelijk rijbewijs BE moet hebben (dat geldt voor een aanhanger ook dus).
E is alleen nodig als het maximaal toegestane totaalgewicht van de aanhanger zwaarder is als het lediggewicht van de trekkende auto of als het totaalgewicht van de combinatie hoger is als 3500 kg.
Als dit ook voor een sleepje zou gelden dan moet je dus eigenlijk BE hebben want het maximaal toegestane totaalgewicht van de aanhanger (343T + max toegestane belading) is altijd zwaarder dan de lege 340 van Frits...
Het tweede punt heeft betrekking op verkeersregels. Regels die gelden voor een auto met aanhanger gelden ook voor het slepen. Niet harder als 80, niet op de linker baan bij een 3-baans weg, geen wegen inrijden waar je niet in mag met een aanhanger, etc...
Je mag volgens mij ook niet over de snelweg slepen. Alleen tot en met de eerste afslag en dan moet je er af.... (van afrit naar afrit hoppen dus! maar zorg dat je niet gepakt wordt...)
RVV Artikel 53:
Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden een ander motorvoertuig te slepen, indien de afstand van de achterzijde van het trekkende voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig meer dan vijf meter bedraagt.
Bel voor de zekerheid de RDW of de ANWB of de Politie en laat ze het opzoeken voor je...
Vergeet ook niet de Belgische diensten te bellen met de regels die daar gelden...
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
en een trek/duwstang, maakt dat nog verschil?
- V300 register
- Verbannen
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Goeie kans dat het w? past...peedon schreef : * Universeel monteerbaar op de meeste voertuigen.