De opvolger van de 300-serie
- V300 register
- Verbannen
-
In 1988 werd de 440 als opvolger van de 340 voorgesteld. In 1996 werd de S40 als opvolger van de 440 gepresenteerd. De prijzen van deze auto's zijn in de loop der jaren steeds meer gestegen, zodat de huidige S40 helemaal niet meer te vergelijken valt met de 340. Instapper in het Volvo-programma is nu de C30. De goedkoopste uitvoering begint bij zo'n 20 mille. Echt een opvolger van de 340 is de C30 niet, hoewel zijn prijs in verhouding (gezien de huidige tijdsgeest) wel overeen komt.
De prijzen van een 340 (1989):
340: Fl. 22.990,-
340 Special: Fl. 23.840,-
340 GL Special: Fl. 25.840,-
Even voor de vergelijking. Een Ford Escort 1.4 kostte in 1992 al zo'n 27 mille.
Ik ben benieuwd wat andere forumusers van deze ontwikkeling vinden. De 300-serie was ooit een zeer goedlopend model. Een 340 1.4 was bijvoorbeeld een goed alternatief voor een Opel Kadett in die tijd (om maar eens wat te noemen). Hoewel het "stunten met modellen" (zoals met de 340 Winner destijds) niet echt Volvo is, is het wel jammer dat er geen leuke instappers meer zijn in de 300-klasse van weleer. Of moeten we misschien de C30 dan toch zien als een soort van opvolger van de 300-serie? Volvo heeft kort geleden de prijzen van dit model verlaagd om meer kopers te trekken...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Je hebt gelijk als je kijkt naar de prijsontwikkeling van de 300-400-S40-bloedlijn, want die is hard omhoog gegaan. Ik weet nog wel dat AutoWeek (ofzo) al schreef dat Volvo een uitgeklede 440 leverde als alternatief voor de 300-rijder die de stap toch wel erg groot vond. Maar ja: wie maakt de overstap van zijn toch wel redelijk in de spullen zittende 340 GL naar een 440 die zo kaal is als een luis? Beledigen van je klanten noem je dat. En de S40 was in 1997 al 45.000 gulden, terwijl de technisch identieke Mitsubishi Carisma fors goedkoper was. En de kopersgroep van die Carisma lag toch wat dichterbij die van de oude 340.
Er is maar ??n antwoord voor de forse prijsstijging mogelijk, en dat is het hele premiumgebeuren waar Volvo zich graag mee afficheert. Want ook de huidige C30/S40 is niet meer dan een auto in het 'C-segment', ofwel de klasse waarin ook de 340 uitkwam.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
die was toch nog wel iets goedkoper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;70959 schreef : het perspectief van het eerste bericht is een beetje vreemd, want t/m 1981 was ook de Volvo 66 nog leverbaar.
die was toch nog wel iets goedkoper
De 66 was inderdaad goedkoper. Toen de 66 nog een DAF was, was 'ie overigens nog goedkoper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
de 300 serie is gewoon tot nog toe een vrijwel unieke modellen-lijn bij volvo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Alex;70964 schreef : een vergelijkbare 340 zal er bij volvo (nog) niet komen, omdat volvo inmiddels zelf is overgenomen door een bepaalde "group" en dus zelf geen overnames meer zal doen in de toekomst zoals ze eerder bij DAF hebben gedaan en het project: de 'DAF 77' ...
de 300 serie is gewoon tot nog toe een vrijwel unieke modellen-lijn bij volvo.
De Ford Focus is eigenlijk het goedkopere alternatief voor de S40/V50 inderdaad. De S40 zal samen met de S60 vervangen worden door een nieuw "tussenmodel". Het moet een concurrent worden voor de Audi A4, de BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-Klasse. De V50 zal de estate-variant worden van de nieuwe S40.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;70959 schreef : het perspectief van het eerste bericht is een beetje vreemd, want t/m 1981 was ook de Volvo 66 nog leverbaar.
die was toch nog wel iets goedkoper
Goed dat je die ook nog noemt: dat maakt het verhaal nog een beetje treuriger. Hoeveel mensen zijn er niet overgestapt naar een ander merk omdat Volvo niet meer binnen het budget paste? Denk aan al die automaatrijders: die zijn allemaal in Alto's en weet ik wat beland.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;70970 schreef : Goed dat je die ook nog noemt: dat maakt het verhaal nog een beetje treuriger. Hoeveel mensen zijn er niet overgestapt naar een ander merk omdat Volvo niet meer binnen het budget paste? Denk aan al die automaatrijders: die zijn allemaal in Alto's en weet ik wat beland.
Wat te denken van het GAK? Die hebben al die trouwe 66-rijders in Nissan Micra's moeten stoppen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.