Steeds meer automaat auto,s

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2008 22:23 #721011 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Steeds meer automaat auto,s
Inderdaad, wel veel, maar niet teveel...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-07-2008 21:08 #721532 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Steeds meer automaat auto,s
steeds meer automaat auto,s

Ik kan ook een automaat kopen een volvo 340 uit 1983.Kan iemand mij tips geven waar ik op moet letten

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2008 23:55 #721551 door Jeroen van Bodegom
Roest!
Dat is verreweg het grootste probleem van een Volvo uit de 300 serie.
Bekende punten zijn o.a.: kriksteunen, voorbalk (de stalen balk die onder de voorbumper zit/uitsteekt), balk die van links naar rechts loopt tussen de achterwielen, rand rondom de kofferbak.

De auto moet goed opschakelen, als hij te hoog in de toeren blijft hangen is er iets niet goed met de Vario. (vacuumprobleempje met de EMVK of zo)
Dit is geen ramp, maar wel een mooi afdingpuntje. :D
Vaak is dit door het vervangen van de EMVK of een slangetje hier en daar opgelost.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 01:36 #721553 door V300 register
Automaten zijn wel heel lang minder zuinig geweest dan een handbak. Meerendeel van de automaten is dat nog steeds. Ben wel bekend met allerlei nieuwe ontwikkelingen bij onder andere VW, BMW etc, toch zijn er genoeg auto's die zonder allerlei snufjes van de band rollen.
Wat betreft comfort en veiligheid is automaat beter, met een 300 PK handbak in de file staan is geen pretje, koppeling wordt al snel heel zwaar.
Wat betreft plezier, daadwerkelijk iets kunnen doen prefereer ik een handbak, alhoewel de laatste 5 jaar er een enorme sprong is gemaakt wat betreft het rijplezier met een automaat. Toch vallen de auto's waar deze snufjes op zijn toegepast niet in mijn prijsklasse:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 03:08 #721556 door V300 register
zal ik eens een coming out doen?
Ik kan niet eens schakelen.......:f
Op mijn 18de les gehad in een kever. Na derde les bijna gevel van rijschool in puin gereden. Toen dacht ik....nix voor mij.
6 jaar later toch draad weer opgepakt maar nu in een kadett automaat...
In 1 keer geslaagd en sindsdien al (ff tellen nu ) al 12 automaten verder.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 09:44 #721569 door Jeroen van Bodegom

Volvo 740TIC;64305 schreef : Wat betreft plezier, daadwerkelijk iets kunnen doen prefereer ik een handbak, alhoewel de laatste 5 jaar er een enorme sprong is gemaakt wat betreft het rijplezier met een automaat. Toch vallen de auto's waar deze snufjes op zijn toegepast niet in mijn prijsklasse:D

Klopt, tegenwoordig kun je niet meer tegen een automaat opschakelen...
Bij die BMW 760Li waar ik laatst in gereden heb voelde je bijna niet dat hij schakelde zo snel ging dat. Je kon alleen aan de toerenteller zien dat er wat gebeurde in de bak. Verder was het een grote continue explosie van kracht! :eek:
(445 pk & 600 Nm :D )

Inderdaad, dat karretje valt ook iets buiten mijn budget...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-08-2008 10:06 #721570 door V300 register
mooiste automaat waar ik tot nu toe in gereden heb is een DSG

je hoort het, je ziet de toerenteller flitsend snel zakken, maar je voelt het schakelen niet!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 10:32 #721580 door Jeroen van Bodegom
De mooiste is voor mij nog steeds de Vario, of een van zijn moderne CVT broertjes...

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2008 16:40 #722148 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Steeds meer automaat auto,s
Hoewel ik niet rijd lijkt het roeren in de benzine me toch leuker. Van een automaat wordt je maar lui (oei wat een ongegronde uitspraak). Doe maar fijn een handgebakje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2008 17:31 #722161 door V300 register
Tsja wat heet lui: heel vaak wordt er een beetje gekscherend gedaan naar Amerikaanse jeugd die leert rijden in een of andere Grand Voyager, vervolgens een ouwe Civic met drietraps automaat rijden en nooit meer een schakelbak aanraken. Maar waarom zou dat gek zijn? Tegenwoordig zijn we te lui om zelf de ramen te slingeren, de deuren op slot te doen, de weg te zoeken of de kunst aan te leren om te remmen zonder de wielen te laten blokkeren. Immers de techniek heeft dat al van ons overgenomen. Maar waarom dan toch nog steeds zelf met een handbak leuren? Tegenwoordig is een zesbak de norm, maar het gevolg is dat je (in combinatie met de hele zuinig-rijden-hysterie) tussen 0 en 80 kilometer per uur vijf keer schakelt.

Los daarvan is er een groot verschil in kwaliteit tussen automaten, net zo goed als dat voor handbakken geldt. Zo'n gerobotiseerde handbak als in een Smart haalt het niet bij een fijne DSG-transmissie, net zomin als een ouwe drietrapsautomaat een Variomatic kan verslaan.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC