Steeds meer automaat auto,s
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik kan ook een automaat kopen een volvo 340 uit 1983.Kan iemand mij tips geven waar ik op moet letten
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dat is verreweg het grootste probleem van een Volvo uit de 300 serie.
Bekende punten zijn o.a.: kriksteunen, voorbalk (de stalen balk die onder de voorbumper zit/uitsteekt), balk die van links naar rechts loopt tussen de achterwielen, rand rondom de kofferbak.
De auto moet goed opschakelen, als hij te hoog in de toeren blijft hangen is er iets niet goed met de Vario. (vacuumprobleempje met de EMVK of zo)
Dit is geen ramp, maar wel een mooi afdingpuntje.

Vaak is dit door het vervangen van de EMVK of een slangetje hier en daar opgelost.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat betreft comfort en veiligheid is automaat beter, met een 300 PK handbak in de file staan is geen pretje, koppeling wordt al snel heel zwaar.
Wat betreft plezier, daadwerkelijk iets kunnen doen prefereer ik een handbak, alhoewel de laatste 5 jaar er een enorme sprong is gemaakt wat betreft het rijplezier met een automaat. Toch vallen de auto's waar deze snufjes op zijn toegepast niet in mijn prijsklasse:D
- V300 register
- Verbannen
-
Ik kan niet eens schakelen.......:f
Op mijn 18de les gehad in een kever. Na derde les bijna gevel van rijschool in puin gereden. Toen dacht ik....nix voor mij.
6 jaar later toch draad weer opgepakt maar nu in een kadett automaat...
In 1 keer geslaagd en sindsdien al (ff tellen nu ) al 12 automaten verder.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Klopt, tegenwoordig kun je niet meer tegen een automaat opschakelen...Volvo 740TIC;64305 schreef : Wat betreft plezier, daadwerkelijk iets kunnen doen prefereer ik een handbak, alhoewel de laatste 5 jaar er een enorme sprong is gemaakt wat betreft het rijplezier met een automaat. Toch vallen de auto's waar deze snufjes op zijn toegepast niet in mijn prijsklasse:D
Bij die BMW 760Li waar ik laatst in gereden heb voelde je bijna niet dat hij schakelde zo snel ging dat. Je kon alleen aan de toerenteller zien dat er wat gebeurde in de bak. Verder was het een grote continue explosie van kracht! :eek:
(445 pk & 600 Nm

Inderdaad, dat karretje valt ook iets buiten mijn budget...
- V300 register
- Verbannen
-
je hoort het, je ziet de toerenteller flitsend snel zakken, maar je voelt het schakelen niet!
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Los daarvan is er een groot verschil in kwaliteit tussen automaten, net zo goed als dat voor handbakken geldt. Zo'n gerobotiseerde handbak als in een Smart haalt het niet bij een fijne DSG-transmissie, net zomin als een ouwe drietrapsautomaat een Variomatic kan verslaan.