Driften met de 340
- V300 register
- Verbannen
-
Die week erop ben ik met de Volvo naar Frankrijk gereden met een aanhangertje er achter. Eerst even Parijs in, wat op zijn minst interessant is met een aanhanger. Wonder boven wonder een parkeerplek gevonden voor Volvo + aanhangsel en de eerste nacht hebben we alhier overnacht. De volgende ochtend zijn verder gereden naar een buitenhuis van de vader van mijn vriendin. Toen de vader even weg was heb ik even snel wat mooie kiekjes geschoten
Hier hebben we een kast en een tafel op gehaald en zijn we weer terug naar Nederland gereden.
Mooie doop voor mijn nieuwe wagen, vond ik.
Een maal thuis ga je toch een beetje kijken wat het beestje kan.
ff de 160 aangetikt op de snelweg
kijken of je met piepende bandjes op kan trekken (NET niet trouwens )
en ff checken hoe het zit met de drift mogelijkheden.
Het was een mooie regenachtige dag op het platteland en ik zag mijn kans schoon. De regen zorgde voor NET dat beetje minder tractie dat ik nodig had. Ik kom aanzeilen bij een mooie overzichtelijke bocht, duw mijn koppeling in, schakel alvast terug naar de 2e versnelling en rol verder tot ik vast heb gesteld dat er geen andere weggebruikers op mijn pad zijn. Ik geef gas, geef een ruk aan het stuur en laat mijn koppeling schieten. Een fantastische sensatie was het gevolg. Als een ware drift-koning gleed ik zijwaards de bocht door. Ik hoorde de banden glijden over het asfalt en mijn motor toeren maken. Werkelijk waar een heerlijk gevoel! Aan alle fijne dingen komt een eind, zo ook aan deze bocht. Toen de bocht afgelopen was, stond mijn Volvo nog zowat dwars op de weg. Dit probleem probeerde ik op te lossen door een beetje naar rechts te sturen, om de wagen zo weer recht te krijgen. De Volvo vatte dit op als een direct commando, raapte zichzelf bijeen en zette alles op alles om een bocht van 90 graden de opgegeven richting op te maken. Het opnieuw corrigeren was zonder succes... Met een aanzienlijke vaart vloog ik rakelings langs een boompje, daalde halve meter af, om vervolgens parallel aan de weg de paaltjes van het zojuist ingereden weiland omver te rijden. 3 stuks hebben het toch behoorlijk moeten ontzien, maar de wraak van de boer is zoet, aangezien er tussen de palen een dubbel-laags prikkeldraad was gespannen. Ik zag het prikkeldraad vanaf mijn motorkap naar achter schrapen, mijn beide buitenspiegels meenemend. Na het laatste paaltje omver gereden te hebben kreeg ik het voor elkaar om weer een beetje omhoog, naar de weg te sturen en kwam op de helling tot stilstand, rolde 10 cm naar achter en kwam wederom tot stilstand. Mijn eerste reactie was om hem in z'n achteruit te zetten (want de motor draaide nog!!!), een aanloopje te nemen en weer op de weg te komen. Dit was echter geen succes aangezien het laatste paaltje zich precies heeft weten te plaatsen tegen mijn achteras, waardoor naar achter rijden hopeloos was.
1, 2, en ja, zelfs 3 auto's reden voorbij, er waarschijnlijk vanuit gaande dat:"Als hij zich zelf daar in die berm heeft weten te manoeuvreren, zal 'ie er ook vast wel zelf uit komen". Bij de 4e auto stapte een oude man uit. Erg behulpvaardig was hij niet, maar zijn intenties compenseerde daar ruimschoots voor. Ik had bij mezelf gedacht, dat er nu 2 oplossingen waren. Optie 1 was dat de oude heer mij er uit zou proberen te trekken met een sleeplijn en Optie 2 was dat ik het eerst op eigen kracht, vooruit zou proberen. Ik ben uiteraard voor optie 2 gegaan, aangezien je altijd nog voor optie 1 kan gaan. Na een heerlijke krijsen van 1.4 liter pure mechanische finesse stond ik dan eindelijk weer op het asfalt.
Ondertussen heeft de Volvo weer 2 buitenspiegels en zijn zijn ergste en diepste krassen behandeld met wat Touch-up verf.
Gelukkig rijdt hij nog als een zonnetje en is het leed aanzienlijk verzacht door een mede Volvo-rijder Ivo. Thnx mate!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
maarja dat advies komt helaas te laat... ga je hem rondom weer strak maken of kijk je het voorlopig wel even aan?
- V300 register
- Verbannen
-
Laatstelootje;60073 schreef : Dit probleem probeerde ik op te lossen door een beetje naar rechts te sturen, om de wagen zo weer recht te krijgen. De Volvo vatte dit op als een direct commando, raapte zichzelf bijeen en zette alles op alles om een bocht van 90 graden de opgegeven richting op te maken.
Jouw Volvo had zich zo te lezen al 'bijeen geraapt' op het moment dat je naar rechts stuurde.
Welkom op het forum trouwens.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb dit bericht geplaatst in het kader:"Een leuke binnenkomer"
Over de cosmetische schade moet ik mijzelf nog even buigen. Mechanisch is alles nog picobello en een nieuw paneel (en/of een nieuwe paintjob

Ik weet nu in elk geval aan welke vaardigheid ik moet werken

- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
...of een kanaal van een meter of 3 diep...
...of toch een moeder met 2 kindjes op kleine schattige kinderfietsjes ernaast die je niet had zien aankomen...
NIET op de openbare weg doen dus...
Evengoed, welkom op het forum!
- V300 register
- Verbannen
-
Laatstelootje;60073 schreef :
kijken of je met piepende bandjes op kan trekken (NET niet trouwens )
moet toch zeggen dat t dondersgoed wel kan hoor

ook met een 4 bak

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Motor opjagen naar 6000 rpm, je voet van het koppelingspedaal af laten schieten en piepen maar!
(Niet doen overigens, of je moet een nieuwe koppeling willen monteren...)
- V300 register
- Verbannen
-
waarom doe ik t dan eigenlijk zo vaak met de bmw?:f
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Overigens schijnt veel toeren draaien (met name diesels) wel postitief te werken op het "schoonhouden" van de motor.etc., maar hier zijn ook middeltjes voor.