Driften met de 340

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2008 20:47 #627656 door V300 register
Driften met de 340 is gemaakt door V300 register
Na 4 maanden op zee gezeten te hebben vond ik het tijd worden om mijzelf eens te verwennen in de vorm van een kadootje. Ik heb voor mijzelf een Volvo 340 DL, 1.4 handgeschakelde 4-bak gekocht. Geinig wagentje, goed onderhouden en zoals bij velen van jullie "van een oud opa-tje geweest en altijd rustig in gereden". Na een relaxte proefrit dan toch het besluit genomen en de auto op mijn naam over laten schrijven. Ik was zojuist de trotse eigenaar van mijn eerste auto geworden!

Die week erop ben ik met de Volvo naar Frankrijk gereden met een aanhangertje er achter. Eerst even Parijs in, wat op zijn minst interessant is met een aanhanger. Wonder boven wonder een parkeerplek gevonden voor Volvo + aanhangsel en de eerste nacht hebben we alhier overnacht. De volgende ochtend zijn verder gereden naar een buitenhuis van de vader van mijn vriendin. Toen de vader even weg was heb ik even snel wat mooie kiekjes geschoten


Hier hebben we een kast en een tafel op gehaald en zijn we weer terug naar Nederland gereden.

Mooie doop voor mijn nieuwe wagen, vond ik.

Een maal thuis ga je toch een beetje kijken wat het beestje kan.
ff de 160 aangetikt op de snelweg
kijken of je met piepende bandjes op kan trekken (NET niet trouwens )
en ff checken hoe het zit met de drift mogelijkheden.

Het was een mooie regenachtige dag op het platteland en ik zag mijn kans schoon. De regen zorgde voor NET dat beetje minder tractie dat ik nodig had. Ik kom aanzeilen bij een mooie overzichtelijke bocht, duw mijn koppeling in, schakel alvast terug naar de 2e versnelling en rol verder tot ik vast heb gesteld dat er geen andere weggebruikers op mijn pad zijn. Ik geef gas, geef een ruk aan het stuur en laat mijn koppeling schieten. Een fantastische sensatie was het gevolg. Als een ware drift-koning gleed ik zijwaards de bocht door. Ik hoorde de banden glijden over het asfalt en mijn motor toeren maken. Werkelijk waar een heerlijk gevoel! Aan alle fijne dingen komt een eind, zo ook aan deze bocht. Toen de bocht afgelopen was, stond mijn Volvo nog zowat dwars op de weg. Dit probleem probeerde ik op te lossen door een beetje naar rechts te sturen, om de wagen zo weer recht te krijgen. De Volvo vatte dit op als een direct commando, raapte zichzelf bijeen en zette alles op alles om een bocht van 90 graden de opgegeven richting op te maken. Het opnieuw corrigeren was zonder succes... Met een aanzienlijke vaart vloog ik rakelings langs een boompje, daalde halve meter af, om vervolgens parallel aan de weg de paaltjes van het zojuist ingereden weiland omver te rijden. 3 stuks hebben het toch behoorlijk moeten ontzien, maar de wraak van de boer is zoet, aangezien er tussen de palen een dubbel-laags prikkeldraad was gespannen. Ik zag het prikkeldraad vanaf mijn motorkap naar achter schrapen, mijn beide buitenspiegels meenemend. Na het laatste paaltje omver gereden te hebben kreeg ik het voor elkaar om weer een beetje omhoog, naar de weg te sturen en kwam op de helling tot stilstand, rolde 10 cm naar achter en kwam wederom tot stilstand. Mijn eerste reactie was om hem in z'n achteruit te zetten (want de motor draaide nog!!!), een aanloopje te nemen en weer op de weg te komen. Dit was echter geen succes aangezien het laatste paaltje zich precies heeft weten te plaatsen tegen mijn achteras, waardoor naar achter rijden hopeloos was.

1, 2, en ja, zelfs 3 auto's reden voorbij, er waarschijnlijk vanuit gaande dat:"Als hij zich zelf daar in die berm heeft weten te manoeuvreren, zal 'ie er ook vast wel zelf uit komen". Bij de 4e auto stapte een oude man uit. Erg behulpvaardig was hij niet, maar zijn intenties compenseerde daar ruimschoots voor. Ik had bij mezelf gedacht, dat er nu 2 oplossingen waren. Optie 1 was dat de oude heer mij er uit zou proberen te trekken met een sleeplijn en Optie 2 was dat ik het eerst op eigen kracht, vooruit zou proberen. Ik ben uiteraard voor optie 2 gegaan, aangezien je altijd nog voor optie 1 kan gaan. Na een heerlijke krijsen van 1.4 liter pure mechanische finesse stond ik dan eindelijk weer op het asfalt.

Ondertussen heeft de Volvo weer 2 buitenspiegels en zijn zijn ergste en diepste krassen behandeld met wat Touch-up verf.

Gelukkig rijdt hij nog als een zonnetje en is het leed aanzienlijk verzacht door een mede Volvo-rijder Ivo. Thnx mate!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2008 21:03 #717531 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Driften met de 340
ouch.... tipje voor de volgende keer dat je gaat driften, eerst slalom-drifts oefenen op een lege parkeerplaats zodat je een beetje gevoel krijgt voor de auto. en het daarna pas een keer op de openbare weg proberen. (ok dit is dus G??N WIJZE RAAD/ADVIES/VERPLICHTING OF IETS WAT HIER OP LIJKT)

maarja dat advies komt helaas te laat... ga je hem rondom weer strak maken of kijk je het voorlopig wel even aan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2008 21:06 #717533 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Driften met de 340

Laatstelootje;60073 schreef : Dit probleem probeerde ik op te lossen door een beetje naar rechts te sturen, om de wagen zo weer recht te krijgen. De Volvo vatte dit op als een direct commando, raapte zichzelf bijeen en zette alles op alles om een bocht van 90 graden de opgegeven richting op te maken.


Jouw Volvo had zich zo te lezen al 'bijeen geraapt' op het moment dat je naar rechts stuurde.

Welkom op het forum trouwens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2008 21:13 #717535 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Driften met de 340
thnx voor de reacties!

Ik heb dit bericht geplaatst in het kader:"Een leuke binnenkomer"

Over de cosmetische schade moet ik mijzelf nog even buigen. Mechanisch is alles nog picobello en een nieuw paneel (en/of een nieuwe paintjob :s) zal waarschijnlijk neer komen op een aanzienlijke total loss (aanschaf = 500E). Ik zit dus te denken om er voor te zorgen dat de krassen en roest niet gaan werken en deze auto bij mij een mooie ouwe dag kan hebben. Mocht ik nu een paneeltje tegenkomen dan zal ik er over denken.

Ik weet nu in elk geval aan welke vaardigheid ik moet werken ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2008 21:29 #717541 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Driften met de 340
Het had ook anders kunnen aflopen. Je bent er heelhuids van afgekomen. Spijtig om te zien in welke staat de auto was en nu is. Er is een drift topic en een drifcircuit in Belgi?. Misschien is dit een zeer goed alternatief.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2008 22:29 #717548 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Driften met de 340
Gelukkig waren het paaltjes, en niet de koeien of schapen die rustig van hun net weer opgegeven maaltje stonden te genieten...
...of een kanaal van een meter of 3 diep...
...of toch een moeder met 2 kindjes op kleine schattige kinderfietsjes ernaast die je niet had zien aankomen...

NIET op de openbare weg doen dus...

Evengoed, welkom op het forum!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-06-2008 22:50 #717549 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Driften met de 340

Laatstelootje;60073 schreef :
kijken of je met piepende bandjes op kan trekken (NET niet trouwens )


moet toch zeggen dat t dondersgoed wel kan hoor :P
ook met een 4 bak ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2008 08:20 #717572 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Driften met de 340
Dat kan met elke handbak.

Motor opjagen naar 6000 rpm, je voet van het koppelingspedaal af laten schieten en piepen maar!

(Niet doen overigens, of je moet een nieuwe koppeling willen monteren...)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-06-2008 08:46 #717573 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Driften met de 340
true, en das nou duur en slecht voor de motor.

waarom doe ik t dan eigenlijk zo vaak met de bmw?:f

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2008 09:22 #717580 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Driften met de 340
Motor is het happyist bij 2000 tot 2500 toeren. Daarboven is er grotere kans op slijtage, daaronder kan het zo zijn dat de olie niet goed in de motor verspreid wordt of dat de kracht met name bij acceleratie een risico op slijtage geeft. Terugschakelen is dus altijd een voorwaarde om snel te acceleren.
Overigens schijnt veel toeren draaien (met name diesels) wel postitief te werken op het "schoonhouden" van de motor.etc., maar hier zijn ook middeltjes voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD