even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-02-2008 17:09 #627121
door V300 register
even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig is gemaakt door V300 register
Hoi,
Ondanks dat ik al enige tijd "meelees" wil ik me bij deze dan toch even voorstellen...
Ik ben Maurice, kom uit het zuiden van het land, ben in het bezit van een vierzestig, een mercedes oldtimer en een motor.
De reden dat ik ook op dit forum aktief ben is dat ik op zoek ben naar een belastingvrije handgeschakelde 3 serie waar ik een gasinstallatie in wil bouwen.
Nu zijn mijn vragen aan jullie:
hoe doet een 3 serie het op gas ? ( en nee... ik ben geen kok )
ik heb me laten vertellen dat een cvt - bak rijden vragen is om problemen, klopt dit of is het een broodje aap verhaal ?
ik wil eind deze week naar een handgeschakelde 340 gaan kijken van mei 1983, dit is een 1400 motor en een "junior" uitvoering ( geen idee of het een orginele uitvoering is ) maar mocht deze nou heel erg tegenvallen kunnen jullie me misschien aan een adres helpen van iemand die ze geregeld voor de verkoop heeft ?
Mijn voorkeur gaat beslist niet uit naar een volvo in showroomstaat toch moet hij technisch en mechanisch 100% zijn
Bedankt alvast
Ondanks dat ik al enige tijd "meelees" wil ik me bij deze dan toch even voorstellen...
Ik ben Maurice, kom uit het zuiden van het land, ben in het bezit van een vierzestig, een mercedes oldtimer en een motor.
De reden dat ik ook op dit forum aktief ben is dat ik op zoek ben naar een belastingvrije handgeschakelde 3 serie waar ik een gasinstallatie in wil bouwen.
Nu zijn mijn vragen aan jullie:
hoe doet een 3 serie het op gas ? ( en nee... ik ben geen kok )
ik heb me laten vertellen dat een cvt - bak rijden vragen is om problemen, klopt dit of is het een broodje aap verhaal ?
ik wil eind deze week naar een handgeschakelde 340 gaan kijken van mei 1983, dit is een 1400 motor en een "junior" uitvoering ( geen idee of het een orginele uitvoering is ) maar mocht deze nou heel erg tegenvallen kunnen jullie me misschien aan een adres helpen van iemand die ze geregeld voor de verkoop heeft ?
Mijn voorkeur gaat beslist niet uit naar een volvo in showroomstaat toch moet hij technisch en mechanisch 100% zijn
Bedankt alvast
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
26-02-2008 17:41 #701468
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
Welkom!
Die Junior is bij mijn weten een Duitse uitvoering van de 340 die in Nederland als Winner op de markt is geweest. De kaalste dus:D
Ik weet ook dat diverse leden op gas rijden, zowel oude 300's als late.
Dat met de CVT, hoe bedoel je dat? Het rijden an sich of rijden met CVT op gas? Het 'gewoon' op benzine rijden met vario-bak is zeker niet vragen om problemen.
Enne, die 340 die je op het oog hebt, waar staat 'ie? En heb je een foto? Dan kunnen wij eens kijken hoe hij eruit ziet:)
Veel plezier alvast hier!
Die Junior is bij mijn weten een Duitse uitvoering van de 340 die in Nederland als Winner op de markt is geweest. De kaalste dus:D
Ik weet ook dat diverse leden op gas rijden, zowel oude 300's als late.
Dat met de CVT, hoe bedoel je dat? Het rijden an sich of rijden met CVT op gas? Het 'gewoon' op benzine rijden met vario-bak is zeker niet vragen om problemen.
Enne, die 340 die je op het oog hebt, waar staat 'ie? En heb je een foto? Dan kunnen wij eens kijken hoe hij eruit ziet:)
Veel plezier alvast hier!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-02-2008 17:50 #701469
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
Opzich zijn de CVT's in de 300 serie best degelijk. Hooguit krijg je wat problemen met de EMVK of het Tachorelais (een tweetal elektrische componenten die de aansturing van de van CVT voor hun rekening nemen).
Het verhaal dat jij gehoord hebt betreft de CVT van de 400-serie. Die schijnen na 100000 km inderdaad de eerste kuren te vertonen.
Op gas doen de 300tjes het best aardig. Helaas gaat het gebruik er wel een beetje mee omhoog.
Er zijn op het forum best wel een aantal topics over te vinden, zoek maar eens op 343, LPG, oid en ik weet zeker dat je heel wat informatie zult vinden.
Ik ben zelf trouwens ook in bezit van een 460. Best leuke autootjes..........alleen gaat mijn voorkeur toch uit naar de 300
Het verhaal dat jij gehoord hebt betreft de CVT van de 400-serie. Die schijnen na 100000 km inderdaad de eerste kuren te vertonen.
Op gas doen de 300tjes het best aardig. Helaas gaat het gebruik er wel een beetje mee omhoog.
Er zijn op het forum best wel een aantal topics over te vinden, zoek maar eens op 343, LPG, oid en ik weet zeker dat je heel wat informatie zult vinden.
Ik ben zelf trouwens ook in bezit van een 460. Best leuke autootjes..........alleen gaat mijn voorkeur toch uit naar de 300

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-02-2008 18:14 #701477
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
Ik rij LPG en belasting vrij. Ik rij 1 op 9/10. Maar let wel: ik rij nooit veel harder als 100. Soms 110. Dat is het voornaamste probleem van de cvt. En ze zijn iets gevoeliger voor mankementen. Daarnaast is het niet bepaald snel zo. Die 70pk die het motortje standaard heeft, heeft het nu duidelijk niet meer met de LPG.
Bij mij slijten houden de klepjes en de klepzittingen het vrij lang uit. Maar volgens mij is mijn motortje niet lang geleden al eens onderhanden genomen. Want 1:12 bar compressie is vrij veel bij 250.000km, zeker voor een auto met ongeharde klepzittingen standaard, op lpg.
Latere 300's hebben geharde klepzittingen, dus daarbij gaat LPG ideaal.
Bij mij slijten houden de klepjes en de klepzittingen het vrij lang uit. Maar volgens mij is mijn motortje niet lang geleden al eens onderhanden genomen. Want 1:12 bar compressie is vrij veel bij 250.000km, zeker voor een auto met ongeharde klepzittingen standaard, op lpg.
Latere 300's hebben geharde klepzittingen, dus daarbij gaat LPG ideaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-02-2008 19:50 #701482
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
Ik neem aan dat het om deze gaat:
www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vcmwstvd1zay
Pas wel op, want de kleur is rot.
Is de eenvoudigste uitvoering met enkeltraps carburateur, dus iets minder vermogen dan een 'gewone' 340. Het is overigens de vraag of je het verschil merkt. Je kan de vierbak ombouwen naar een vijfbak. En volgens mij zijn er hier genoeg mensen die probleemloos op gas rijden.
En een vario kan meer problemen opleveren dan een handgeschakelde auto, want er zitten nou eenmaal meer onderdelen aan. Je moet zorgen dat alle slangen heel zijn en blijven en de riemen eens per jaar bekijken en zonodig bijstellen. Bij normaal onderhoud zal je er geen problemen mee hebben. Misschien moet je gewoon eens een testrit maken met een vario en kijken of het bevalt. Ik vind het wel wat hebben. Ik heb twee jaar met een vario gereden en geen noemenswaardige problemen gehad. Alleen emvk en tachorelais een keer stuk.
www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vcmwstvd1zay
Pas wel op, want de kleur is rot.

Is de eenvoudigste uitvoering met enkeltraps carburateur, dus iets minder vermogen dan een 'gewone' 340. Het is overigens de vraag of je het verschil merkt. Je kan de vierbak ombouwen naar een vijfbak. En volgens mij zijn er hier genoeg mensen die probleemloos op gas rijden.
En een vario kan meer problemen opleveren dan een handgeschakelde auto, want er zitten nou eenmaal meer onderdelen aan. Je moet zorgen dat alle slangen heel zijn en blijven en de riemen eens per jaar bekijken en zonodig bijstellen. Bij normaal onderhoud zal je er geen problemen mee hebben. Misschien moet je gewoon eens een testrit maken met een vario en kijken of het bevalt. Ik vind het wel wat hebben. Ik heb twee jaar met een vario gereden en geen noemenswaardige problemen gehad. Alleen emvk en tachorelais een keer stuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-02-2008 20:43 #701500
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
Bedankt voor de reakties!
Wat betreft de CVT automaten ging ik inderdaad uit van hetgeen ik erover gehoord heb bij de 400 serie, hoewel ik ook mensen ken met een "vreemd" merk auto waar na 150000km een nieuwe CVT automaat in moest. Vandaar mijn vraag.
Het gaat inderdaad om de rode 340 op autoscout; hij moet nog 2 maanden en dan is die belastingvrij. Ik heb hem een bod gedaan en ik kan ervoor komen kijken, het is voor mij ongeveer een uur rijden dus dat valt dan wel mee. Ik had wel verwacht dat het een 5-bak zou zijn maar dat is het dus niet ?
Dat mijn voorkeur uit gaat naar een 340 en niet naar een 343 is omdat die nieuwere motoren duurzamer zouden zijn op LPG
Wat betreft de CVT automaten ging ik inderdaad uit van hetgeen ik erover gehoord heb bij de 400 serie, hoewel ik ook mensen ken met een "vreemd" merk auto waar na 150000km een nieuwe CVT automaat in moest. Vandaar mijn vraag.
Het gaat inderdaad om de rode 340 op autoscout; hij moet nog 2 maanden en dan is die belastingvrij. Ik heb hem een bod gedaan en ik kan ervoor komen kijken, het is voor mij ongeveer een uur rijden dus dat valt dan wel mee. Ik had wel verwacht dat het een 5-bak zou zijn maar dat is het dus niet ?
Dat mijn voorkeur uit gaat naar een 340 en niet naar een 343 is omdat die nieuwere motoren duurzamer zouden zijn op LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2008 21:21 #701502
door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
Even tussendoor, wat heeft dat ding voor bijzonders in het dashboard? (ipv de klok die normaal links van de snelheidsmeter zit) Is dat een richtings installatie om een projectiel af te vuren? :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
26-02-2008 21:46 #701505
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
Ik verbaas me daar ook nog elke keer over ja.
Maar het is een 4-bak inderdaad.
Maar het is een 4-bak inderdaad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-02-2008 22:11 #701509
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
Er zit ook geen achterruitverwarming op. Die hebben juniors ook niet nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
26-02-2008 22:29 #701512
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic even voorstellen en meteen een paar vraagjes: vierzestig
Een hoedenplank en kofferbakverlichting zit er ook niet op (en nog wel meer niet).
Maar goed, het is w?l een leuke auto waar je veel aan kunt doen. Zowel motorisch als op het accessoiregebied.
Maar goed, het is w?l een leuke auto waar je veel aan kunt doen. Zowel motorisch als op het accessoiregebied.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets