De winter komt er weer aan...

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2007 14:08 #626641 door Doeke Dobma (GAST)
De winter komt er weer aan... is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Nu de dagen korter en kouder worden, valt te stellen dat koning winter zijn intrede weer doet. De tijd van de gezelligheid. Sinterklaas en kerst, met z'n allen knus bij de kachel. De schaatsen kunnen straks weer ondergebonden worden, en de handschoenen komen weer van zolder.
Want koud wordt het. Volgens mij wordt het dit jaar vroeg winter, gezien de huidige temperaturen. Misschien eindelijk eens een echte winter, met een Elfstedentocht. Dat hebben we al even niet meer gehad, zou leuk zijn. :)

Minder leuk is de winter voor onze gekoesterde 300's (en alle Volvo's in het algemeen);)
Sommigen van ons zijn in de gelukkige positie dat hun bolides binnen gestald kunnen worden. Lekker warm en droog. Helaas geldt voor de meesten van ons dat de 340/360 zal moeten afzien, op straat. Gelukkig zijn onze 300's wel 'echte auto's', dus ze kunnen wel wat hebben.

De grootste vijand van onze auto's (in de winter) is toch wel vocht wat resulteerd in roest. Het motortje overleefd de tand des tijds wel, het plaatwerk is daar minder tegen bestand. Als we echter de boel goed schoonhouden, en alle afvoergaatjes vrij houden, valt dit misschien wel mee.

Maar technisch gezien, hoe kunnen we onze 300 het beste de winter in begeleiden? Hoe zorg ik ervoor dat ik elke ochtend weer, misschien zelfs bij min 10, toch fatsoenlijk kan starten en rijden?

Rond oud en nieuw ga ik samen met mijn vriendin, in onze 360 injectie, naar haar familie, in Roemenie. Een barre tocht van 2000 kilometer. En geloof me, in Oost-Europa kan het koud zijn. De meesten verklaren me misschien voor gek dat ik met de auto ga. Echter zijn alternatieven niet goedkoper of veiliger. En zo'n reis met de auto is natuurlijk een onvergetelijke ervaring. Zo wil ik ook nog eens met de 360 naar de poolcirkel, dat lijkt me ook geweldig.

Maar hoe zorg ik ervoor dat m'n 360 ons probleemloos heen- en terugbrengt? Winterbanden zijn eigenlijk een vereiste. Die heb ik dan ook aangeschaft(met dank aan Niels voor het vervoer!:yesyes:). Sneeuwkettingen moeten ook maar mee, kan ik vast wel van iemand hier in de buurt lenen. Maar verder? Waar moet ik aan denken? Siliconenspray op de deurrubbers, tegen het dichtvriezen van de deuren? Anti-vries bij de ruitensproeiervloeistof? Anti-vries voor de sleutelgaatjes? En de accu, hoe weet ik dat die nog goed is? Motorolie? Remmerij?

Kijk, in Nederland (of west-europa) maakt dit allemaal niet zoveel uit. Doet ie het een keer niet, dan ga je naar de garage die hem waarschijnlijk zo weer aan de praat heeft. In Oost-europa gaat die vlieger voor ons helaas niet op. Daar zie je zo goed als geen Volvo's, en al helemaal geen Nederlandse Volvo's. Onderdelen zijn er gewoon niet. Dat is het enige wat mij er enigzins van weerhoudt dit te doen. Als er iets kapot gaat, ben ik ver van huis.

De vraag aan jullie is nu, welke voorzorgsmaatregelen kan ik het beste nemen? Enkele feitjes over de auto:

- 360 injectie
- 125.000 km, bij ca. 70.000 distributieriem vervangen
- Motorolie 10W40 zit er nu 8.000km in
- koelvloeistof zit er ook 8.000km in
- remvloeistof deels nieuw, deels 8.000km oud
- verbruikt geen druppel (behalve brandstof;))
- open lucht filter (ook bij min 15 geen probleem?)
- winterbanden

Is een wintercheck bij een universele garage een idee, of is dit flauwekul?

Als je na het lezen van dit belachelijke lange verhaal nog zin hebt om te reageren: be my guest.:yeah:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2007 15:03 #687167 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De winter komt er weer aan...
Neem een Wegenwacht lidmaatschap met IRK+. Dan heb je vervangend vervoer en repatri?ring van je eigen auto als hij niet gerepareerd kan worden.

Tips voor de auto zou ik ook wel eens willen horen. Misschien ga ik deze winter richting Zweden (ook koud).

Ik weet niet hoe de wegen daar zijn, maar een extra reservewiel kan misschien geen kwaad. Sowieso een volwaardig reservewiel meenemen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2007 15:43 #687171 door V300 register
Ik ben van plan om ooit in de toekomst met m'n benzine-blue special naar het noorden te gaan tijdens de winter, bijv. naar de VOMAC. Nu wil ik dit weten: hoe zit het met zo'n elektrische standkachel voor de motor? Hoe werkt zo'n ding en waar kun je die aanschaffen? Ik kan er vrij weinig over vinden. Deze kun je overal op parkeerplaatsen in Zweden aansluiten en lijkt me zo ontzettend fijn en goed voor de motor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2007 17:11 #687177 door V300 register
doeke, ik kan enkel zeggen.. geef de auto aan mij :p
dan zal ik hem liefkozend verzorgen voor de komende 10 jaar :p

maar als ik jou was zou ik dan een appart stuurslot kopen iig om de auto goed vast te zetten

@steven
zo'n elektische standkachel. is dat niet in principe gewoon een grote weerstand kachel die rond het motorblok gemonteerd zit? die het blok op een constante temperatuur houd?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2007 19:05 #687185 door V300 register

KonradW;38640 schreef : @steven
zo'n elektische standkachel. is dat niet in principe gewoon een grote weerstand kachel die rond het motorblok gemonteerd zit? die het blok op een constante temperatuur houd?

Volgens mij niet, het is een pomp en verwarmingselement. De pomp pompt koelvloeistof rond, en die wordt dan verwarmd. Tenminste, dat was in ieder geval het idee van VW, ik weet niet of dit systeem ook zo werkt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2007 19:19 #687187 door V300 register
ff gegoogled, en d'r zijn een aantal varianten :)
je hebt ze die dus de olie in de motor voorverwarmen, koelvloeistoffen verwarmen en algemene verwarming (beetje verwarrend, leek dus op wat ik eerder beschreef) maar het is opzich wel makkelijk, 1,5 uur van te voren gewoon de schakelaar om zodat het gaat verwarmen en zodra je na die 1,5 uur wil wegrijden is de olie lekker dun, de motor al redelijk richting de 50 -70 graden, dus dan zit je wel lekker snel met warme voetjes.
misschien iemand die er meer vanaf weet?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2007 20:48 #687192 door V300 register
Het gaat mij om die elektrische dingen, die zijn goedkoper en makkelijker in te bouwen volgens mij.

Zie hier meer info: Kan iemand mij vertellen of dit echt zo simpel is als het lijkt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2007 00:41 #687213 door V300 register
roemeni? is Dacia-land bij uitstek. en dat zijn eigenlijk oude renaults. met alle respect, je 360 is geen nieuwe auto, dus een startmotorprobleem moet met de 360 ook zo opgelost zijn. en mijn eigen ervaring leert dat ze verder naar het oosten creatiever en behulpzamer zijn dan hier thuis.
de injectie zou een uitdaging kunnen zijn, maar ook de Logan is met injectie leverbaar, en zou door dealers dus ook geserviced kunnen worden.

ik zou er gezien de kou dunnere motorolie in gooien, zowiezo nieuwe koelvloeistof, deurrubbers invetten en voor je vertrekt nog eens de verdelerkap helemaal condensvrij maken. hoe oud zijn je bougies eigenlijk? nieuwer=beter :)
en heb je poreuze leidingen/slangen in of rond het blok? die krijgen hun genadeklap als het lange tijd veel kouder is dan hier.

van die winterbanden ga je echt plezier hebben. ik heb met mijn citroen visa op winterbanden ooit eens de saab 9000 van mijn vader mee uit een greppel getrokken! erg cool, maar de visa werd er wel 5 cm langer van.

alvast een goeie reis!

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2007 07:38 #687215 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic De winter komt er weer aan...
Neem gewoon het standaardpakket mee: V-snaar, extra koelvloeistof, litertje olie, drie maten slangklem, tape die tegen hitte kan, sleepkabel, gevarendriehoek, veiligheidsjasje, warme dekens, doppenstje en schroevendraaiers, reservewiel door gewoon wiel vervangen, een knijplamp of op zonneenergie (tegenwoordig l.e.d.), folie voor de voorruit tegen bevriezen (voorkomt eindeloos krabben), stel extra zekeringen, multimeter.
Ik zou van tevoren de auto helemaal glad poetsen. Hierdoor blijft sneeuw en ijs(prut) minder snel aan de auto kleven. Neem ook een extra tankje benzine mee (volgens mij is dit in DSL verplicht). Daarnaast kan het voor je eigen veiligheid slim zijn een paar kleine oranje pionntjes met reflectiestickers mee te nemen. Zeker op de snelwegen in Duitsland maar ook op donkere wegen in het oostblok geen overbodige luxe.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2007 12:39 #687232 door V300 register
Een navigatiesysteem met alle tankstations lijkt mij wel handig. Zo kom je in verlaten gebieden nooit zonder brandstof te zitten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC