Aangrijpmoment koppeling
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-09-2007 11:36 #626402
door V300 register
Aangrijpmoment koppeling is gemaakt door V300 register
FF een vraag van een beginner,:hmmz2:
Wanneer pakt de aandrijving aan.
Net als in een automaat (in de drive) als je de rem los laat?
Of pas als er gas word gegeven?
De volvo waar ik in heb gereden gaat pas rijden wanneer er gas word gegeven.
Mijn citroen cx automaat begind al te rijden bij stationeer toerental.
Wanneer pakt de aandrijving aan.
Net als in een automaat (in de drive) als je de rem los laat?
Of pas als er gas word gegeven?
De volvo waar ik in heb gereden gaat pas rijden wanneer er gas word gegeven.
Mijn citroen cx automaat begind al te rijden bij stationeer toerental.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2007 14:18 #680866
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Aangrijpmoment koppeling
Boven de 900 toeren. Dat is ook het grote voordeel van deze automaat. Bij het stoplicht staat ie gewoon stil en wordt niet belast en je hoeft niet extra de remmen te belasten.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-09-2007 14:56 #680868
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aangrijpmoment koppeling
Ik heb titel gewijzigd, zo is het iets duidelijker

- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-09-2007 15:31 #680871
door V300 register
Je moet een centrifugaal koppeling in een 340 niet vergelijken met een koppelomvormer die vermoedelijk in een CX is gemonteerd.
Het voert erg ver om hier het verschil uit te leggen tuussen deze 2,maar het grote verschil zit er in dat een koppeling in een 340gewoon een plaat heeft en door centrifugaal gewichten tegen het vliegwiel geduwd wordt.bij stationair toerental is de plaat dus vrij.
Een koppelomvormer heeft GEEN koppelingsplaat maar bestaat uit 2 halve bollen mat schoepen aan de binnenkant.Dit geheel loopt in olie.Naar mate het toerental toe neemt wordt de olie door de wrijving dikker en neemt de bolhelft aande kant van de motor,de helft mee die aan de kant vaan de transmissie bevestigt is.Door deze constructie heb je altijd aandrijving,ook bij stationair draaien.De auto zal dan gaan " kruipen".
Hmm,is toch nog een heel verhaal geworden geloof ik.Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.Als ik ernaast zou zitten dan hoor ik dat graag.
Greetzzzzzzzzzzzzzzz,Bart Manders
Het voert erg ver om hier het verschil uit te leggen tuussen deze 2,maar het grote verschil zit er in dat een koppeling in een 340gewoon een plaat heeft en door centrifugaal gewichten tegen het vliegwiel geduwd wordt.bij stationair toerental is de plaat dus vrij.
Een koppelomvormer heeft GEEN koppelingsplaat maar bestaat uit 2 halve bollen mat schoepen aan de binnenkant.Dit geheel loopt in olie.Naar mate het toerental toe neemt wordt de olie door de wrijving dikker en neemt de bolhelft aande kant van de motor,de helft mee die aan de kant vaan de transmissie bevestigt is.Door deze constructie heb je altijd aandrijving,ook bij stationair draaien.De auto zal dan gaan " kruipen".
Hmm,is toch nog een heel verhaal geworden geloof ik.Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.Als ik ernaast zou zitten dan hoor ik dat graag.
Greetzzzzzzzzzzzzzzz,Bart Manders
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-09-2007 18:17 #680877
door V300 register
Ja het is me nu wel duidelijk.
Ik had even het vermoeden dat de volvo een slippende koppeling had of zo.(Omdat ik een automaat gewend ben.)
De uitleg van Bart is ook duidelijk.(weet nu ook hoe een automaat werkt Hahhahahahahaha.)
Groetjes,
Richard.
Ik had even het vermoeden dat de volvo een slippende koppeling had of zo.(Omdat ik een automaat gewend ben.)
De uitleg van Bart is ook duidelijk.(weet nu ook hoe een automaat werkt Hahhahahahahaha.)
Groetjes,
Richard.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-06-2009 15:57 #786156
door V300 register
FF een vraag van een beginner,:hmmz2:
Wanneer pakt de aandrijving aan ??
Bij mijn volvo 340 moet ik het torental tot misschien wel 4000-5000 rpm opvoeren voordat hij pakt.
Dit moet worden gerepareerd maar ik ken niet de exacte oorzaak
Ik denk dat dit is veroorzaakt is doordat de auto lange tijd in drive stationair heeft stil gestaan op de hand rem.
Kan iemand mij vertellen of in dit geval de centrifugaal koppeiling kapot is en of onderdelen moeten worden vervangen en zo, ja welke ??
groeten
Peter
Wanneer pakt de aandrijving aan ??
Bij mijn volvo 340 moet ik het torental tot misschien wel 4000-5000 rpm opvoeren voordat hij pakt.
Dit moet worden gerepareerd maar ik ken niet de exacte oorzaak
Ik denk dat dit is veroorzaakt is doordat de auto lange tijd in drive stationair heeft stil gestaan op de hand rem.
Kan iemand mij vertellen of in dit geval de centrifugaal koppeiling kapot is en of onderdelen moeten worden vervangen en zo, ja welke ??
groeten
Peter
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2009 16:05 #786157
door Anjo van den Akker
doe nog even de volgende test:
start de auto, zet hem in D, voer het gas op tot de auto aangrijpt.
nu nog een keer, maar houd nu de pookknop ingedrukt, de auto moet nu op een hoger toerental pas gaan rijden, is dat niet het geval dan blijft het ontkoppelingsmechanisme hangen en heb je nog een defect gevonden.
4000/5000 toeren is gigantisch veel, en de koppelingsplaat-drukgroep moet dan een afstand van minstens 2-2,5mm overbruggen voor hij aangrijpt.
ik adviseer je iig om niet meer te gaan rijden en iig zsm wat vulmateriaal te verwijderen om de luchtspleet zo dicht mogelijk bij de tolerantiewaarde te brengen (0,1-0,3mm) en afhankelijk van de hoeveelheid vulmateriaal wat overblijft de koppelingsplaat te vervangen.
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Aangrijpmoment koppeling
:nono::nono: je zegt het zelf al, een centrifugaalkoppeling. en die loopt in stationair of als hij uit staat gewoon vrij, of hij dan in d,n,r,p op de handrem of op z'n kop staat maakt niets uit, de koppeling is altijd vrij.farmersenergy;111304 schreef : Ik denk dat dit is veroorzaakt is doordat de auto lange tijd in drive stationair heeft stil gestaan op de hand rem.
doe nog even de volgende test:
start de auto, zet hem in D, voer het gas op tot de auto aangrijpt.
nu nog een keer, maar houd nu de pookknop ingedrukt, de auto moet nu op een hoger toerental pas gaan rijden, is dat niet het geval dan blijft het ontkoppelingsmechanisme hangen en heb je nog een defect gevonden.
4000/5000 toeren is gigantisch veel, en de koppelingsplaat-drukgroep moet dan een afstand van minstens 2-2,5mm overbruggen voor hij aangrijpt.
ik adviseer je iig om niet meer te gaan rijden en iig zsm wat vulmateriaal te verwijderen om de luchtspleet zo dicht mogelijk bij de tolerantiewaarde te brengen (0,1-0,3mm) en afhankelijk van de hoeveelheid vulmateriaal wat overblijft de koppelingsplaat te vervangen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-06-2009 23:22 #786192
door V300 register
ik adviseer daarentegen om de volgende onderdelen op je verlanglijstje te zetten:
- vliegwiel
- drukgroep
- koppelingsplaat
als je hier mee door probeert te gaan valt binnenkort de hele aandrijving weg.
- vliegwiel
- drukgroep
- koppelingsplaat
als je hier mee door probeert te gaan valt binnenkort de hele aandrijving weg.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
29-06-2009 15:06 #786228
door V300 register
Moderators: Mark Smeets