Weglaten tussendemper P1800S?

Lees meer
26-08-2022 21:23 #200009 door Hans van der Eijk
Weglaten tussendemper P1800S? is gemaakt door Hans van der Eijk
Mijn P1800 (1964) uitlaat is aan vervanging toe. Ik heb alle horrorverhalen over aanlopen van de Simons uitlaat gelezen, dus ik wil gewoon bij de originele uitlaat blijven. Bovendien heb ik voor- en achterpijp al liggen. Omdat de tussendemper nogal eens in de weg zit bij verkeersdrempels, zou ik die wel willen weglaten en vervangen door een rechte pijp. De vraag is: kan ik dit ongestraft doen? Wat is het effect op het geluidsniveau, en loop ik tegen bijvoorbeeld startproblemen aan vanwege verminderde tegendruk? Vwb ophanging lijkt het mij niet uit te maken of er in het midden een demper of een pijp zit. Reacties van (ervarings)deskundigen zijn welkom.

Mvg, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
27-08-2022 00:02 #200010 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Weglaten tussendemper P1800S?
Hallo Hans,

Omwille van de herrie die sportuitlaten maken heb ik op mijn 64-er 1800s gekozen voor de originele uitlaat.
Met de middenpot totaal geen last op drempels, heb wel alle originele ophangpunten en hulpstukken gebruikt.
Natuurlijk kan je gewoon een stuk pijp monteren, maakt veel herrie maar zal gewoon genoeg tegendruk hebben; de middenpot kun je altijd nog monteren als het je tegenvalt.
In het onderdelenboek staan alle ophang hulpstukken genoemd. Het ophangen van de uitlaat is gemakkelijk zelf te doen.
Succes met je keus,
gr. Cor.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2022 09:56 #200012 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Weglaten tussendemper P1800S?
Dank je Cor,
je antwoord bevestigt me inderdaad in mijn keuze voor de originele uitlaat. En waarschijnlijk ook in het opnieuw monteren van de tussendemper.

Gr, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2022 16:31 #200013 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Weglaten tussendemper P1800S?
Ik speel ook met de gedachte om die middendemper weg te laten, maar heb dat nog niet gedaan. De tussendemper is een tijd niet verkrijgbaar geweest, tijdelijk werd een ronde demper geleverd en die gaf wel problemen van blijven 'haken' omdat het het laagste punt is. De 1800E heeft wel de neiging om bij wat meer bagage iets achterover te gaan hangen, dan kun je nauwelijks meer wat zien door de achterruit (coupé) Bij mijn 1800E heb ik ('92)  gekozen voor RVS dempers, omdat die wel leverbaar waren in de juiste platte  vorm en gewone 'longlife' pijpen om de uitlaat niet te stijf te maken.. Dat gaat al 30 jaar goed ... de tussendemper schuurt wel regelmatig over de grond, in Noorwegen en Zweden zijn van die mooie particuliere wegen/paden (moet je het geld in een zo'n onbemand houten huisje leggen) die wat zijn uitgehold en het middendeel raakt dan de bodem en dan hoor je het gras en wat grind tegen de demper aan komen. Ik ben voorzichtig met toegangspoorten want daar zit vaak zo'n gemeen metalen plaatje en zorg ik die wat aan de linker kant te houden.  

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.