Ophanging Simons uitlaatsysteem B20 + fix voor 140/164

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
08-06-2022 22:25 #199299 door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Sinds kort ben ik ook bekend met de problemen van een simons.
Nu heb ik netjes volgens het boekje de uitlaatrubbers opgehangen en nu trilt de middendemper tegen de bodemplaat bij de achterbank.
Zeker verre van ideaal.
De achterdemper hangt die bij mij aan een stuk rubber, dat lijkt wel goed te werken.
De foto van de achterdemper is gemaakt voordat ik deze recht heb gehangen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-06-2022 01:07 #199303 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Bekend probleem voor mij, moet je een oud rubber gebruiken en een nieuw.
Oud rubber doen daar waar hij tegen de bodumplaat aan rammelt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
30-06-2022 19:46 #199527 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Stijn, belofte maakt schuld dus hierbij de werkbeschrijving voor het plaatsen van een flexibel stuk in je uitlaat. Bij mijn 164, ik heb de klus nét afgerond, loste het monteren van de voorpijp in de baksteun en het plaatsen van een flexibel stuk in de pijp naar de eerste demper in 1x al het gedreun en gedonder op. 

Dus, eerst gereedschap pakken..


Dan de pijp onder de wagen vandaan. Nou moet ik daar een opmerking bij maken: ik het een 164 uit 1969 met de B30a motor. Daar heb ik recent een Simons systeem onder gezet, echter de voorste pijp is van een 140-model. Die pijp is te kort. Om nu dat probleem op te lossen het volgende: Montage van een flexibel stuk maakt dat je uit de pijp na de voorpijp en voor de eerste demper ca 15 cm moet zagen. Anders is die pijp te lang. Dat stuk heb ik aan de 140-serie voorpijp gelast waarmee je precies de juiste lengte voor de 164 krijgt. Dit ter zijde. Oke: pijp onder de auto afgetekend zodat ik wist waar het flexibele stuk kon komen. Daarna de pijp doorzagen en inkorten en het flex stuk passen:





Netjes vastlassen:



Dan terug naar de wagen en passen. Het is belangrijk om zeker te zijn dat je de boel weer goed in elkaar past en aftekent voor het lassen. Hierna het voorste stuk vastlassen. Je hebt nu weer een complete tussenpijp:





En dan montage onder de 164:

Voorpijp inclusief een NOS steun aan de versnellingsbak:







Tussenpijp met flexibel stuk er onder:



En klaar:



Resultaat: trillingsvrije uitlaat en ook: veeeel minder spanning op de ophangrubbers. De uitlaat hangt "vrij" en kan "bewegen".


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2022 00:39 #199528 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20 + fix voor 140/164
Kijk aan Yuri! Prachtig resultaat weer (+mooi in beeld) en mogelijk iets voor in het clubblad? Ik hint ff naar de redactie die netjes het forum leest (neem ik aan  ). Dit kan in ieder geval de 140/164-rijders helpen (titel dus aangepast).

Ik heb afgelopen weekend ook onder mijn Amazon gekeken, maar daar lijkt een flexibel niet/heel moeilijk te passen bij een dubbele voorpijp. Deze loopt tot ongeveer de bak en dan start in een rechte lijn de middendemper (die weer bij de achterste ophangpunten stopt). Daarachter zit een kort stukje rechte pijp waar mogelijk een flexibel zou kunnen passen, maar de bocht begint alweer vrij snel dus veel ruimte is er niet. Bovendien is dan volgens mij het nut van een flexibel weg (achter de middelste ophangpunten nog een flexibel?).

De middelste ophangpunten zaten goed uitgelijnd, dus de bocht is het probleem. Bocht iets verder naar achteren gehamerd, eind-demper iets naar voren en de bocht iets gedraaid en het gerammel is weg. Hij raakt nu met de bocht niet langer de veerschotel en niet de kromming in de koets voor de achteras. Top dus!

​​​​​​De dikke laag tectyl heeft zijn werk gedaan; de veerschotel is er redelijk ongeschonden vanaf gekomen. 
​​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
01-07-2022 18:46 #199533 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20 + fix voor 140/164
Ik weet niet hoe de onderzijde van de Amazon er uit ziet, maar als iemand eens een foto kan plaatsen denk ik graag mee. Wat betreft een stuk in het blad: prima, indien nodig werk ik graag mee. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
01-07-2022 18:58 #199534 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20 + fix voor 140/164
Ik vond een plaatje van een onderkant van een Amazon. Ik denk dat er in het lange stuk prima een flexibele pijp gelast kan worden. Foto in de bijlage. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2022 22:56 #199555 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20 + fix voor 140/164
Ja dat klopt, maar bij de Simons uitlaat is dat lange stuk ook een demper (nouja hij is dubbelwandig, verder een rechte pijp).
​​​​​​De 'normale' middendemper komt daarmee te vervallen en de einddemper is een stuk groter dan origineel. Daarom zou ik daar niet in willen lassen (los van dat het probleem is opgelost).

Origineel zou het dus kunnen, bij een Simons met enkele voorpijp mogelijk ook, bij de dubbele voorpijp volgens mij dus niet.

​​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2022 22:28 #199776 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20 + fix voor 140/164
Ik heb al jaren een goed passende Simons onder mijn 145 hangen. Levensduur is vele malen langer dan de originele. Nu is de achterste demper uit elkaar gevallen, dus moet ik aan een vervanging. Dat wordt dus weer een Simons. Wasserman, wil je de foto's aan redactie@volvokv.nl mailen? Kunnen we in het volgende VKM een stukje over Simons onder 140/164 maken. 

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.