Pruttelend geluid opeens ontstaan (uitlaat?)

  • Dave Mellaart (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2011 16:49 #101400 door Dave Mellaart (GAST)
Pruttelend geluid opeens ontstaan (uitlaat?) is gemaakt door Dave Mellaart (GAST)
Beste mensen,

M'n eerste topic, volgens mij...

Mijn naam is Dave, sinds enige weken trotse eigenaar van een rooie Volvo Amazon met B18 motor, meteen lid geworden van de club en het leuke magazine en boek mogen ontvangen, gaaf.

Gisteren op de afrit van de snelweg, ontstond in de bocht ineens een pruttelend geluid en dat is niet meer weggegaan. Het geluid treedt alleen op bij gasgeven, in welke versnelling dan ook. Gas los en het geluid en weg, of in ieder geval beduidend minder aanwezig. Wanneer ik de motorkap open (motor draait stationair) is het geluid nog steeds -hetzij zachter- waarneembaar. Als ik voor de motor sta komt het geluid van de linkerkant van de motor, kan alleen de precieze lokatie niet bepalen. Vanuit de auto gezien, is het geluid sowieso goed waarneembaar, maar is het best te lokaliseren bij de beenruimte van de passagiersstoel.

Het lijkt op het geluid van een gaatje in de uitlaat en is behoorlijk aanwezig bij, vooral in de lagere regionen versnellingen, flink gasgeven. Ik maak me er aanzienlijk zorgen over en wil graag weten wat het is. Uitlaat ziet er voor de rest goed uit en kan geen gaten vinden. Lijkt wel alsof de uitlaat niet goed vastzit, maar zie er niks van.

Het is echt een geluid dat er sinds gisteren 'extra' bijgekomen is en is te vergelijken met dat van een bromfietsje. In het volgende YouTube fragment een filmpje dat ik net heb gemaakt zodat iemand het geluid wellicht kan herkennen. Ik geef steeds een kleine beetje gas zodat het geluid goed hoorbaar wordt:



Gaan er bij iemand belletjes rinkelen?

Groeten,

Dave

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rob van der Zon (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-03-2011 20:01 #101407 door Rob van der Zon (GAST)
Beantwoord door Rob van der Zon (GAST) in topic Pruttelend geluid opeens ontstaan (uitlaat?)
Hoi Dave,

Hij klinkt inderdaad niet helemaal fris. Laat iemand eens de uitlaat dichthouden met een lap en luister dan nog eens goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Dave Mellaart (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2011 21:06 #101410 door Dave Mellaart (GAST)
Beantwoord door Dave Mellaart (GAST) in topic Pruttelend geluid opeens ontstaan (uitlaat?)

"R.G.J. van der Zon" schreef:
Hoi Dave,

Hij klinkt inderdaad niet helemaal fris. Laat iemand eens de uitlaat dichthouden met een lap en luister dan nog eens goed.


Dag Heer van der Zon,

Bedankt voir uw reactie. Haalt echter weinig uit, blijft hetzelfde. Het geluid komt uit de buurt van het spruitstuk.

Morgen maar even zachtjes naar Toncar rijden denk ik.

Groeten,

Dave

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2011 21:27 #101412 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Pruttelend geluid opeens ontstaan (uitlaat?)
Gescheurt uitlaatspruitstuk of isolatie los tussen 1e pijp-spruitstuk. Soms valt het mee en is de uitlaat met gum gum gemonteerd. Simpele truk met zeepsop leert je waar hij blaast

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Dave Mellaart (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-03-2011 22:00 #101415 door Dave Mellaart (GAST)
Beantwoord door Dave Mellaart (GAST) in topic Pruttelend geluid opeens ontstaan (uitlaat?)

"E.S.G. Zee" schreef:
Gescheurt uitlaatspruitstuk of isolatie los tussen 1e pijp-spruitstuk. Soms valt het mee en is de uitlaat met gum gum gemonteerd. Simpele truk met zeepsop leert je waar hij blaast


Goed idee!

Morgen dit eens als eerst proberen.

Dank!

Dave

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Dave Mellaart (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-03-2011 19:07 #101444 door Dave Mellaart (GAST)
Beantwoord door Dave Mellaart (GAST) in topic Pruttelend geluid opeens ontstaan (uitlaat?)
Jahoor, het was duidelijk de uitlaat. Op weg naar de garage werd ik daar zeker van, omdat op helft van de rit de eerste pijp losliet van het spruitstuk. Wat een herrie. Uitlaat bij de garage compleet laten vervangen, alles weer netjes.

Dank voor de reacties!

Dave

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.