b20a compressor

  • Rens Westenberg (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
01-05-2020 17:15 #188239 door Rens Westenberg (GAST)
b20a compressor is gemaakt door Rens Westenberg (GAST)
korte introductie:
Ik ben Rens Westenberg, 19 jaar, uit Amersfoort. Vorig jaar rond mei heb ik een groene 142 uit 1973 gekocht en die heb ik het afgelopen jaar voor een groot deel opgelapt.
Ik wacht nu alleen nog tot de nieuwe schokbrekers binnen zijn en dan ga ik hem aanmelden voor een apk-keuring. Aangezien ik nu met die hele corona-crisis veel thuis zit en ik me onderhand aardig verveel leek het me 'verstandig' wat meer power uit mijn vermoeide b20a proberen te persen. Heb als 19-jarige natuurlijk geen bakken met geld maar gelukkig heb ik wel een klein beetje creativiteit en daarnaast ben ik wel technisch. Mijn twee opties waren een turbo erop schroeven of een compressor er op bouwen. Uit de titel kun je vast wel afleiden wat het is geworden.
Via marktplaats een Eaton M65 uit volgens mij een mercedes gekocht, beetje aangepast, en begonnen met het lassen van steunen. Nu zit de eaton stevig op het blok maar heb nu wel advies nodig van zij die beter bekend zijn met de redblocks dan ik.
Mijn vraag luidt: hoeveel overdruk zou relatief veilig zijn? ik dacht zelf aan zo'n 1,3 x atmosferisch druk maar misschien is dit wel heel erg ambitieus. Ben wel van plan een top-mount intercooler te maken aangezien de M65 behoorlijke toeren moet draaien om druk op te bouwen en dus warm gaat worden. Niet onbelangrijk is dat ik alleen op LPG rij, wat een hoger octaan getal zou hebben dan benzine. Ik hoop graag wat advies te horen.
Dit was mijn eerste post op dit forum dus excuus voor eventuele fouten.
Rens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2020 22:13 #188254 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic b20a compressor
Hallo Rens, een ambitieus project :) mooi hoor

Ik denk dat je eens met Joost Buiting moet praten, hij is zo een beetje de "Grand father" binnen de club voor wat betreft the turbo's op het Redblocks :)

Dit is zijn topic, www.volvokv.nl/forum/tuningturbo/17203-turbo-op-een-b18#97899

Helaas zijn er heel veel foto's weg gevallen maar als ik het goed zie dan staan er nog wat vanaf blz 48

Heel veel succes met je project en blijf gezond.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2020 21:47 #188486 door M de Weerd (GAST)
Beantwoord door M de Weerd (GAST) in topic b20a compressor
Hallo Rens,

Ik ben slechts 'gast' op het forum maar probeer eens of je een exemplaar van Turbocharging and Supercharging van Allan Allard (ja, van de Allard sportwagens) op de kop kan tikken.

Een zeer informatief boek!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2020 16:12 #188505 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic b20a compressor
Hoi, welkom!
De turbo van de B230FK motor in een 940 geeft maar 0.3 bar druk.
Ik rijdt met 0.8 en dat is het absolute maximum. Daarna krijg ik fuel cuts, maar de beer is los, ik heb ipv 135 pk iets van 180 en hij blijft heel, ook niet onbelangrijk!.
En denk eraan dat je blok echt fris moet zijn, een versleten blok oppeppen geeft onherroepelijk ellende.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rens Westenberg (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-11-2020 11:09 #190795 door Rens Westenberg (GAST)
Beantwoord door Rens Westenberg (GAST) in topic b20a compressor
Na een aantal maanden afwezigheid toch maar even snel een update plaatsen:
Gisteravond voor het eerst een testronde gereden door de buurt en wat ben ik er blij mee!
Nooit gedacht dat mijn volvo snel aan kon voelen maar hij gaat echt als een trein.
Af is het project nog niet, want het blok draait nu stationair op zo’n 1000 toeren wat niet echt ideaal is. Daarnaast moet ik ook nog een gat gaan zagen in mijn motorkap want de intercooler steekt nogal een stukje uit.
Bedankt voor de suggesties lui!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2020 23:32 #191546 door Raymond van der Ham
Beantwoord door Raymond van der Ham in topic b20a compressor
Je kunt een intercooler plaatsen van een Vito, compact en past mooi voorin..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rens Westenberg (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-12-2020 15:27 #191561 door Rens Westenberg (GAST)
Beantwoord door Rens Westenberg (GAST) in topic b20a compressor
Heel erg bedankt voor het meedenken lui, het is uiteindelijk allemaal gelukt. Ik moet hem nog een keer goed af laten stellen maar hij gaat nu al als een trein!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2020 19:31 #191566 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic b20a compressor
foto's?

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rens Westenberg (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-12-2020 12:53 #191578 door Rens Westenberg (GAST)
Beantwoord door Rens Westenberg (GAST) in topic b20a compressor
Hier wat oudere foto's die ik nog op m'n telefoon had staan. Het enige wat ik nu nog heb aangepast is een luchtfilter en de intercooler staat nu wel recht.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2021 16:23 #193404 door Dirk de Vries
Beantwoord door Dirk de Vries in topic b20a compressor
gaaf, ik ben wel benieuwd hoe je de eaton hebt aangesloten.

ikzit aan zoiets te denken met mijn b21.
ik sstuur je ff een pb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.