142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk
- Misha Hofkes (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-11-2007 18:11 #50772
door Misha Hofkes (GAST)
142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk is gemaakt door Misha Hofkes (GAST)
<p>Sinds enkele weken bij mijn 142: Als de remmen warm/heet worden (denk aan filerijden), maar ook -en dat is opvallend- bij veel sturen, gaan de remmen piepen.</p><p>Ik dacht in eerste instantie dat het aan te strak afgestelde handremmen lag, maar ik weet echt heel zeker dat dit nu geheel gangbaar is.</p><p>Ook heb ik ze al eens helemaal eruit gehad, puur voor de test . Achterste remklauwen zijn vv door gereviseerde exemplaren, auto remt opvallend goed, eigenlijk beter dan een heleboel hedentendaagse auto's.</p><p>Het lijkt ook uit de voorkant te komen, remmen blijven dan ook piepen als je gewoon rechtdoor blijft rijden.</p><p>Iemand een/het idee ?</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-11-2007 18:29 #87389
door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic 142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk
Heb je de remblokken gemonteerd met een beetje kopervet aan de achterkant?
- 09664-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
12-11-2007 13:58 #87388
door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic 142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk
<p>Hallo Misha,</p><p>Ik denk dat je het moet zoeken in de remklauwen van de voor remmen. De achterste klauwen zijn zoals je vermeld al gerevideerd. Het is misschien te controleren door de voor wielen met de hand rond te draaien en dan luisteren of de blokken iets blijven aanlopen. Het is aan het wiel bijna niet te voelen maar toch lopen de blokken iets aan. Meestal is dit het bgevolg van een lichte corrosie van de cylinder meteen achter de stofhoes. ( Is deze misschien iets stuk?) De zuiger blijft dan iets hangen daar de kantelwerking van de afdichtingsring de zuiger dan niet voldoende terugtrekt. Bij het warm worden van de remmen wordt de zuiger warmer dan het remklauwhuis, dus is het goed mogelijk dat de zuiger dan iets gaat klemmen. Dus even de remklauwen controleren. Succes H.v.Roekel</p>
- Misha Hofkes (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
12-11-2007 19:19 #87387
door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic 142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk
<p>@Eugen: Ja, zit met kopervet gemonteerd. </p><p>Oja, wat ik misschien niet duidelijk heb beschreven : </p><p>De remmen piepen ook bij het rijden, niet zozeer bij het remmen. Maar zou dus inderdaad wel kunnen, Herman, </p><p>Merkwaardig is dat het 'getriggerd' lijkt te worden door bochtenwerk. </p><p>Zal dus in het ergste geval een setje revisieklauwen worden... cylindertjes opschuren is waarschijnlijk niet zo'n goed idee..</p><p> </p><p> </p>
- 09664-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-11-2007 17:35 #87386
door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic 142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk
<p>Hallo Misha, Het zelf reviseren van de remklauwen is met een beetje handigheid wel te doen. Een paar zaken zijn dan wel van belang. Pers d.m.v. het pompen met het rempedaal de zuigers na het demonteren van de remblokken naar buiten (kant voor kant) zover dat je de zuiger er verder met een tang er uit kunt halen. ( Voorzichtig!, beschadig de gladde wand van de zuiger niet. Controleer of de ontluchtings nippels los te draaien zijn zonder ze af te breken. Wanneer dit niet lukt neem dan maar een paar ruil remzadels. Kijk na het demonteren van de zuigers of deze niet zijn geoxideerd (putjes) Is dit wel het geval, dan kan het zijn dat het kopen van een revisie set en nieuwe zuigers bijna net zo duur is als revisie klauwen kopen. Waneer het voornoemde goed is, de cylinders goed schoonmaken en vooral de rand direct na de stofhoes goed ontroesten, want daar zit meestal het euvel. Het geheel weer netje in elkaar zetten met remmenvet en vooral de stofhoezen goed monteren zonder ze stuk te maken. Remmen weer monteren en ontluchten. Denk erom de remklauwen aan de goede kant te monteren, dus met de ontl. nippel aan de bovenzijde, anders krijg je de remmen niet ontlucht.. Succes </p>
- Kees van Dorth
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-12-2007 11:40 #87385
door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic 142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk
Hallo Misha,Wellicht is dit het probleem:De remblokken worden terug geduwd door de slingering van de schijf. Maar dan moeten de remblokken wel terug willen. Als de slangen dicht zitten (en dat gebeurt na 20 jaar onder invloed van de remolie), kun je nog wel remmen (je perst met de rembekrachtiger de olie door de kleinste gaatjes). Maar de blokken willen niet meer terug en gaan piepen (slijten dus heel snel). Je kunt dit controleren door met de hand (waterpomptang) de blokken terug te drukken. Dit moet soepel gaan. Kost het veel moeite ze terug te drukken, dan moet je 4 nieuwe slangen monteren.Kees van Dorth
- Misha Hofkes (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-04-2008 11:11 #87384
door Misha Hofkes (GAST)
Beantwoord door Misha Hofkes (GAST) in topic 142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk
<p>We zijn nu een paar maanden verder en het is nog steeds drama. </p><p>Het gaat duidelijk om de achterremmen, hier zitten geheel gereviseerde klauwen op. remwerking is prima, maar het geluid is afgrijselijk. </p><p>Ook voelen de achterste wielen warm aan na een stuk rijden; er blijft dus duidelijk iets hangen. Een beetje.</p><p>Dat de remleidingen dichgeslibt zouden zijn lijkt me ook niet aan de orde; ik heb de olie ververst een tijdje terug en dat gaf een prima doostroom te zien.</p><p>Ik denk dat ik vandaag maar eens de boel uit elkaar haal, de blokken opschuur en gladmaak, de handremschoenen 4 tikken losser ga zetten, de anti-ratelveertjes eraf haal en de boel flink in het vet ga zetten</p><p> </p>
- Jaap Profijt (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
19-04-2008 21:25 #87383
door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic 142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk
Hallo Misha,
Een schuine kant aan de korte zijde van de remblokken vijlen wil nog wel eens helpen.
Jaap
Een schuine kant aan de korte zijde van de remblokken vijlen wil nog wel eens helpen.
Jaap
- Misha Hofkes (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-04-2008 23:13 #87382
door Misha Hofkes (GAST)
<p>Hai Jaap,</p><p>Ik was het vandaag zo zat dat ik alle blokken uit de klauwen heb getrokken, met Dasty de klauwen van binnen heb gereinigd, de blokken heb geschuurd op een stoeptegel mét schuine randen. </p><p>Klauwen zagen er nog prima uit, ik heb de soort fiberlaag op de achterkant van de blokken eraf gekrabt met een stanleymes en het vers in de kopervet teruggeplaatst. De rammelveertjes heb ik eraf gelaten.</p><p>Toen een proefrit gemaakt met een paar keer goed hard remmen... Geen piepen, geen aanlopen, wielen bleven koel !</p><p>Dus.. eens kijken hoe het blijft zo.</p>
- derk van der Molen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2010 21:03 #87381
door derk van der Molen (GAST)
Beantwoord door derk van der Molen (GAST) in topic 142: piepen uit de remmen bij warmte of veel bochtenwerk
Hallo Allemaal,
De achterremmen van mijn 142 blijven ook iets hangen. ( worden erg warm na een rit en merkt het ook met bijna tot stilstand komen.
Zowel links als rechts nieuwe remblokken gemonteerd en de remzuigers er bijna uitgetrapt. Geen noemenswaardige roest oid. ook ontlucht en remvloeistof vervangen. Echter met een waterpomptang zijn alle 4 de zuigers niet terug te drukken, Alleen met het ontluchtingsnippel open gebeurt er iets.
Dit lijkt me niet normaal, maar wat is de oorzaak?
Tocht remslangen?
of de potjes die voor de achteras hangen?
De achterremmen van mijn 142 blijven ook iets hangen. ( worden erg warm na een rit en merkt het ook met bijna tot stilstand komen.
Zowel links als rechts nieuwe remblokken gemonteerd en de remzuigers er bijna uitgetrapt. Geen noemenswaardige roest oid. ook ontlucht en remvloeistof vervangen. Echter met een waterpomptang zijn alle 4 de zuigers niet terug te drukken, Alleen met het ontluchtingsnippel open gebeurt er iets.
Dit lijkt me niet normaal, maar wat is de oorzaak?
Tocht remslangen?
of de potjes die voor de achteras hangen?