PV444 Trommel achter demonteren, wielmoeren vast
- Henk Heddema
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2026 07:57 #1479743
door Henk Heddema
PV444 Trommel achter demonteren, wielmoeren vast is gemaakt door Henk Heddema
Goedemorgen,
BIj een poging de remtrommels achter te demonteren stuit ik op het volgende: de wielmoeren zitten totaal vast op de bouten, bij het losdraaien draaien de wielbouten mee. Eén van de moeren draait ook al dol, deze komt dus helemaal niet meer los...
Nu kan ik redelijk eenvoudig de slijptol op de moeren zetten, maar dan overleven de bouten het natuurlijk niet en de volgende vraag is dan: hoe krijg ik de trommel (zonder dat ik een trommeltrekker vast kan zetten) er van af?
Iemand eerder met dit bijltje gehakt? Graag tips, bij voorbaat dank!
Gr. Henk
BIj een poging de remtrommels achter te demonteren stuit ik op het volgende: de wielmoeren zitten totaal vast op de bouten, bij het losdraaien draaien de wielbouten mee. Eén van de moeren draait ook al dol, deze komt dus helemaal niet meer los...
Nu kan ik redelijk eenvoudig de slijptol op de moeren zetten, maar dan overleven de bouten het natuurlijk niet en de volgende vraag is dan: hoe krijg ik de trommel (zonder dat ik een trommeltrekker vast kan zetten) er van af?
Iemand eerder met dit bijltje gehakt? Graag tips, bij voorbaat dank!
Gr. Henk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-01-2026 11:42 #1479744
door Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Beantwoord door Rob Funcke in topic PV444 Trommel achter demonteren, wielmoeren vast
Bij de 444 komt links draad voor op de wielmoeren.
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
- Henk Heddema
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2026 16:16 #1479751
door Henk Heddema
Beantwoord door Henk Heddema in topic PV444 Trommel achter demonteren, wielmoeren vast
Dank Rob, voor je snelle reactie!
Maar het zal toch niet zo zijn dat de draad per wiel verschilt? Ik heb het rechter achterwiel kunnen demonteren, gewoon rechtse draad...
Gr. Henk
Maar het zal toch niet zo zijn dat de draad per wiel verschilt? Ik heb het rechter achterwiel kunnen demonteren, gewoon rechtse draad...
Gr. Henk
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-01-2026 17:21 #1479753
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic PV444 Trommel achter demonteren, wielmoeren vast
Ken ik van andere 50er jaren auto's, zou dus bij de PV444 dus ook zo kunnen zijn:
rechter wielen rechtse draad, linker wielen linkse draad.
rechter wielen rechtse draad, linker wielen linkse draad.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-01-2026 17:31 #1479754
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic PV444 Trommel achter demonteren, wielmoeren vast
Ik denk ook meteen aan linkse ddraad, maar dat moet te zien zijn op de kapotgedraaide draadeind. Oplossing na het slijpen is om op de resten rechtse draaienden te lassen en te trekken, of om met een grote twee of driearmse poelitrekker de trommel eraf.
Succes!
PS de theorie achter verschillende draad is de massatraagheid van de moeren en het losdraaien ervan door optrekken of remmen (allebij gaat niet). Bij 1 grote centrale moer kan je je daar nog iets bij voorstellen, maar bij 5 moeren is het niet effectief.
Succes!
PS de theorie achter verschillende draad is de massatraagheid van de moeren en het losdraaien ervan door optrekken of remmen (allebij gaat niet). Bij 1 grote centrale moer kan je je daar nog iets bij voorstellen, maar bij 5 moeren is het niet effectief.
- Henk Heddema
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2026 20:10 #1479757
door Henk Heddema
Beantwoord door Henk Heddema in topic PV444 Trommel achter demonteren, wielmoeren vast
Ik denk ook meteen aan linkse ddraad, maar dat moet te zien zijn op de kapotgedraaide draadeind. Oplossing na het slijpen is om op de resten rechtse draaienden te lassen en te trekken, of om met een grote twee of driearmse poelitrekker de trommel eraf.
Succes!
Rob en Reinier,
Ik heb het meteen geprobeerd en je raadt het al: achterwiel is los! Toch linkse draad...
Enorm bedankt voor jullie tip!